Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Om SD blir ännu större tror jag att chansen för en S+M koalition ökar. Det blir i det läget det enda regeringsdugliga alternativet.
Det är sant att SD blir mer och mer problematiska för regeringsbildaren ju större de är. Men jag menar att man behöver vara medveten om att även ett stärkt Miljöparti kan bli problematiskt, fast på ett annat sätt.
Om man tar dagens SIFO som utgångspunkt och ponerar att något eller båda partierna Centern eller KD åker ur riksdagen 2014, då öppnar sig en hel del nya spelplaner, vilket en del av er andra redan varit inne på. Att någon skulle samarbeta med SD bedömer jag vara helt osannolikt. I alla fall på så kort perspektiv som 2014. Men Miljöpartiet blir inte okomplicerat det heller, men räkna inte med att journalisterna kommer att belysa den saken.
Vi har ett antal stora övergripande frågor där det måste till överenskommelser som leder till beslut. Överenskommelser som med nödvändighet kräver förmåga att kompromissa. Det är här Miljöpartiet kommer till korta. Några av de stora frågorna där verkligheten pockar på är energipolitiken, invandring och integration, den svenska skolans förfall, pensionssystem som kollapsar, ett försvar som är ett skämt osv.
Jag kan inte påminna mig att Miljöpartiet någonsin har tagit politiskt ansvar i en tung fråga. De har däremot levererat mer av sådant som förvärrar en dålig situation ännu mer. Går sossarna till val med Miljöpartiet då kommer sossarnas kärnväljare att fly som råttor. Tro mig, arbetarklassen och landsbygdens folk skyr Miljöpartiet som pesten. Något säger mig att Moderaternas väljare inte gör vågen åt ett regeringsalternativ med Miljöpartiet. Det är bara journalister och kulturmuppar som går igång på sådant.
De stora olösta frågorna som blivit olösta i flera decennier måste lösas nu. För Sveriges bästa vi behöver en S + M koalition 2014-2018!