2013-02-17, 11:24
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Varför tror du att SD kommer flytta sitt stöd från alliansen till de rödgröna?
De är smarta och vill inte skapa kaos i politiken, och på så sätt tappa röster, och röstar för det block som är störst. Detta kommer förstås att fortsätta om den rödgröna röran är större än alliansen.
2013-02-17, 11:36
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
De är smarta och vill inte skapa kaos i politiken, och på så sätt tappa röster, och röstar för det block som är störst. Detta kommer förstås att fortsätta om den rödgröna röran är större än alliansen.
Ja, så kanske det blir. Jag tänker även att det är möjligt att ett större SD kommer att pressa en regering hårdare är de gör idag.
Senast redigerad av Madagascar 2013-02-17 kl. 11:38.
2013-02-17, 11:56
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Femte jobbskatteavdraget stoppades redan innan förslaget lades när det visade sig att SD skulle rösta med de rödgröna och även socialförsäkringsförslaet röstades defacto ned av SD och deras rödgröna vänner.

Nu stämmer inte din verklighetsbild riktigt men skit i det. Jag köper den ändå. Du skrev viktiga reformer. Vad i ovanstående förslag hade inneburit någon avgörande skillnad mer än till det sämre!
Alliansen med M i spetsen har inte förstått att de lever i en bubbla som håller på att spricka på punkt efter punkt. Jag skulle vilja veta vilken så kallad reform som genomförts sedan maktövertagande 2006 som gynnat de som står utanför arbetsmarknaden?
Svaret är givet: Ingen.
Jag kan inte se något, inte ens bakom horizonten som kan rädda båten från totalhaveri. Givetvis kan det visa sig att KD och Centern klarar sig över 4 % strecket men att tro att Aliansen totalt sett skulle gå framåt är inte bara dumhet utan brist på insikt. Tyvärr så är det sistnämnda, en moderats adelsmärke, bristen på insikt hur en mr medelsvensson har det i sin vardag.
2013-02-17, 12:08
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Nej, inte med dagens siffror. S+V+MP är större än M+FP+C (eller KD) +SD. Både C och KD måste ta sig över om alliansen ska behålla sin minoritetsregering.

Man kan iofs tänka sig ett scenario där det ena småpartiet kannibaliseras av de andra borgerliga partierna. Om det ser ut som ett parti faktiskt skulle åka ut innan valet så kan det leda till en negativ spiral där väljarna fortsätter att fly.
2013-02-17, 12:12
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Nu stämmer inte din verklighetsbild riktigt men skit i det. Jag köper den ändå. Du skrev viktiga reformer. Vad i ovanstående förslag hade inneburit någon avgörande skillnad mer än till det sämre!
...
Jag kan inte se något, inte ens bakom horizonten som kan rädda båten från totalhaveri. Givetvis kan det visa sig att KD och Centern klarar sig över 4 % strecket men att tro att Aliansen totalt sett skulle gå framåt är inte bara dumhet utan brist på insikt. Tyvärr så är det sistnämnda, en moderats adelsmärke, bristen på insikt hur en mr medelsvensson har det i sin vardag.
Bra att du köper mitt resonemang, det är viktiga frågor för alliansen och jag begriper väl att rödgardister inte vill ha samma politik, det är liksom det som är grejen.

Jag är inte moderatväljare, men tror visst på en klar uppgång liksom inför förra valet och det är inte så konstigt att regeringspartier dippar i mellanval.
2013-02-17, 12:14
Medlem
Drullknulls avatar
KD och C åker inte ut ur riksdagen, borgerliga väljare kommer att göra ett taktiskt val för alliansen. Likaledes är det troligt att SD tappar någon % till KD och C när allt står på sin spets, hellre alliansen än rödgrönt regeringsalternativ för SD, deras politik ligger närmast.
2013-02-17, 12:16
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ja, så kanske det blir. Jag tänker även att det är möjligt att ett större SD kommer att pressa en regering hårdare är de gör idag.

Om SD blir ännu större tror jag att chansen för en S+M koalition ökar. Det blir i det läget det enda regeringsdugliga alternativet.
2013-02-17, 12:17
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Man kan iofs tänka sig ett scenario där det ena småpartiet kannibaliseras av de andra borgerliga partierna. Om det ser ut som ett parti faktiskt skulle åka ut innan valet så kan det leda till en negativ spiral där väljarna fortsätter att fly.
Ja, det där intressant. Vid något läge kan opinionen för ett parti rasa om väljarna tänker att de inte vill "slänga bort" sin röst på ett parti som åker ur riksdagen och då istället rösta på ett annat alliansparti. Men jag tror ändå inte att det är det vi kommer se i praktiken. Jag tror vi kommer se C kvar i riksdagen och vi kommer se att KD ryker ut med 3 komma någonting nära 4.
Senast redigerad av Madagascar 2013-02-17 kl. 12:24.
2013-02-17, 12:29
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Om SD blir ännu större tror jag att chansen för en S+M koalition ökar. Det blir i det läget det enda regeringsdugliga alternativet.
Hmm... det skulle onekligen vara något nytt i svensk politik. Det närmaste vore väl samlingsregeringen under kriget.

Du tror inte det ligger närmare till hands med en alliansregering som pressas av SD? Har vi inte redan sett exempel på att moderaterna SD-anpassat sina förslag?
2013-02-17, 13:20
Medlem
svampdamps avatar
Hur kommer det sig att MP är svaga i alla undersökningar förutom SIFO? Vad är det som skiljer?

MP & SD verkar alltid byta plats opinionsmässigt om man kollar på andra undersökningar. Alla andra partier är hyffsat stabila.
Senast redigerad av svampdamp 2013-02-17 kl. 13:23.
2013-02-17, 13:27
Medlem
Bruksgasellens avatar
Citat:

Det är sant att SD blir mer och mer problematiska för regeringsbildaren ju större de är. Men jag menar att man behöver vara medveten om att även ett stärkt Miljöparti kan bli problematiskt, fast på ett annat sätt.

Om man tar dagens SIFO som utgångspunkt och ponerar att något eller båda partierna Centern eller KD åker ur riksdagen 2014, då öppnar sig en hel del nya spelplaner, vilket en del av er andra redan varit inne på. Att någon skulle samarbeta med SD bedömer jag vara helt osannolikt. I alla fall på så kort perspektiv som 2014. Men Miljöpartiet blir inte okomplicerat det heller, men räkna inte med att journalisterna kommer att belysa den saken.

Vi har ett antal stora övergripande frågor där det måste till överenskommelser som leder till beslut. Överenskommelser som med nödvändighet kräver förmåga att kompromissa. Det är här Miljöpartiet kommer till korta. Några av de stora frågorna där verkligheten pockar på är energipolitiken, invandring och integration, den svenska skolans förfall, pensionssystem som kollapsar, ett försvar som är ett skämt osv.

Jag kan inte påminna mig att Miljöpartiet någonsin har tagit politiskt ansvar i en tung fråga. De har däremot levererat mer av sådant som förvärrar en dålig situation ännu mer. Går sossarna till val med Miljöpartiet då kommer sossarnas kärnväljare att fly som råttor. Tro mig, arbetarklassen och landsbygdens folk skyr Miljöpartiet som pesten. Något säger mig att Moderaternas väljare inte gör vågen åt ett regeringsalternativ med Miljöpartiet. Det är bara journalister och kulturmuppar som går igång på sådant.

De stora olösta frågorna som blivit olösta i flera decennier måste lösas nu. För Sveriges bästa vi behöver en S + M koalition 2014-2018!
2013-02-17, 13:30
Medlem
eternussermos avatar
Ett hett tips i all välmening, vet att jag tangerat ämnet själv, men spekulationer kring regeringsbildningar hör bättre hemma här, även om det ju är lätt att komma in på när undersökningarna presenteras:
https://www.flashback.org/t2002865

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in