2013-10-08, 19:24
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Allting i nuläget pekar på att S blir innehavare av stadsministerposten vid valet 2014. Att KD tackar för sig och ramlar ur riksdagen är jag övertygad om medan C hänger kvar. Även om jag skulle gilla att FP tog tack och adjö från riksdagen så är det nog tyvärr uteslutet. Visserligen gjorde Björklund ett svagt intryck i partiledardebatten och kanske får det påverkan på opinionssiffrorna vid nästa mätning men fram till valet så kommer FB tillbaka. Däremot och det är det enda bestående påverkan av den debatten, är Reinfeldts hånflin och självgodhet, vilken kommer att följa M ända in i kaklet.
SD kommer bli vågmästare om inte S tar stöd av minst ett borgerligt parti.
2013-10-08, 19:28
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nja.. om C eller KD missar tröskeln så blir snarare MP vågmästare.
2013-10-08, 19:29
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

Det får framtiden utvisa men jag tvivlar. Å andra sidan har S visat tidigare att de fixar att klara av att regera även om de är i minoritet.
2013-10-08, 20:16
Medlem
fernebos avatar
Tror att Reinfeldt kan kosta på sig ett hånflin när Löfven gjorde en så svag insats i debatten. Den allmänna uppfattningen är ju att Reineldt körde över Löfven som mest framstod som en gaggig och osäker gammal gubbe.

Debatten visade också på den stora oenighet som finns i det rödgröna lägret. Uppenbarligen vill Löfven överhuvudtaget inte ha med v i en regering och då kan det bli kämpigt för honom att sy ihop en fungerande regering. Sossarnas siffror är fortfarande riktigt dåliga och mp är sannolikt överskattade i mätningarna. Dock så tror jag att moderaterna kommer att fortsätta att tappa till SD och c åker ur riksdagen så fortsatt alliansstyre är nog tämligen osannolikt. Men vi kommer att få en svag regering och det kan komma att bli riktigt jobbigt när SD får sitt riktigt stora genombrott.
2013-10-10, 21:06
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Tror att Reinfeldt kan kosta på sig ett hånflin när Löfven gjorde en så svag insats i debatten. Den allmänna uppfattningen är ju att Reineldt körde över Löfven som mest framstod som en gaggig och osäker gammal gubbe.

Debatten visade också på den stora oenighet som finns i det rödgröna lägret. Uppenbarligen vill Löfven överhuvudtaget inte ha med v i en regering och då kan det bli kämpigt för honom att sy ihop en fungerande regering. Sossarnas siffror är fortfarande riktigt dåliga och mp är sannolikt överskattade i mätningarna. Dock så tror jag att moderaterna kommer att fortsätta att tappa till SD och c åker ur riksdagen så fortsatt alliansstyre är nog tämligen osannolikt. Men vi kommer att få en svag regering och det kan komma att bli riktigt jobbigt när SD får sitt riktigt stora genombrott.

Rent retoriskt så vann väl Reinfeldt rätt klart, men Löfven hade ganska dåliga odds; alla fyra allianspartiledarna angrep honom unisont och ignorerade i stort sett resten av gänget. Åtminstone för mig så gjorde Reinfeldt ett mycket arrogant och otrevligt intryck genom sina ideliga avbrytande - märkligt att debattledarna tolererade det. En gång i tiden tyckte jag att Reinfeldt var en av de mest sympatiska av politiker - en kille som man gärna delat en öl med. Nu framstår han som en arrogant, småsint besserwisser. Nåja - vi får väl se så småningom om debatten blev den vändpunkt i opinionen som regeringen så väl behöver - och förväntar sig.
2013-10-10, 22:08
Medlem
KarlDenSistaGustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Rent retoriskt så vann väl Reinfeldt rätt klart, men Löfven hade ganska dåliga odds; alla fyra allianspartiledarna angrep honom unisont och ignorerade i stort sett resten av gänget. Åtminstone för mig så gjorde Reinfeldt ett mycket arrogant och otrevligt intryck genom sina ideliga avbrytande - märkligt att debattledarna tolererade det. En gång i tiden tyckte jag att Reinfeldt var en av de mest sympatiska av politiker - en kille som man gärna delat en öl med. Nu framstår han som en arrogant, småsint besserwisser. Nåja - vi får väl se så småningom om debatten blev den vändpunkt i opinionen som regeringen så väl behöver - och förväntar sig.

Skulle Reinfeldt ha varit sympatisk förr? Detta är bara något som Allahiansens propaganda gjorde honom till, och dom som inte kan tänka själva gick förstås på det. Detta har kostat Sverige
x00 000 nya bidragstagare och islamiserare att ta hand (med andras pengar).

I själva verket är Reinfeldt så hämmad, och har alltid varit, att även om det fanns sympati i honom så syns det inte utåt. Det är tveksamt om en person av denna typen borde ha ett offentligt jobb för sin egen hälsas skull, det måste slita.
Allt, allt som Fredrik säger är av taktiska skäl. Den enda fråga som kommer ur hjärtat på denne enfrågepolitiker är massinvandringspolitiken och hatet mot SD.

Göran Persson var en arrogant buffel, men han hade åtminstone lite humor imellanåt, och han kunde slappna av fem minuter ibland.
2013-10-13, 02:32
Medlem
Aeriannes avatar
Nu kommer oktobers SIFO. MP backar.

http://unvis.it/www.svd.se/nyheter/inrikes/mp-backar-i-ny-sifo_8611504.svd
2013-10-13, 07:51
Medlem
Expressen har SIFO-mätningens siffror

S 35,6 +2,1

V 6,4 +/–0

MP 7,9 –2,1

M 25,0 –0,7

C 3,8 +0,2

FP 6,0 –0,3

KD 4,0 +0,4

SD 9,7 +0,3

ÖVR 1,6 +0,1

Rödgröna (S,MP,V) Alliansen (M, FP, KD, C)
49,9 (+/–0) 38,8 (–0,4) Mätningen gjord under perioden den 30 september–10 oktober. 1 908 personer intervjuades

http://www.expressen.se/nyheter/gapet-okar-mellan-s-och-moderaterna/

Sammanfattningsvis ett tapp för MP och lite upp för S. I övrgt i stort sett oförändrat sedan sista mätningen.
2013-10-13, 08:21
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
Expressen har SIFO-mätningens siffror

S 35,6 +2,1

V 6,4 +/–0

MP 7,9 –2,1

M 25,0 –0,7

C 3,8 +0,2

FP 6,0 –0,3

KD 4,0 +0,4

SD 9,7 +0,3

ÖVR 1,6 +0,1

Rödgröna (S,MP,V) Alliansen (M, FP, KD, C)
49,9 (+/–0) 38,8 (–0,4) Mätningen gjord under perioden den 30 september–10 oktober. 1 908 personer intervjuades

http://www.expressen.se/nyheter/gapet-okar-mellan-s-och-moderaterna/

Sammanfattningsvis ett tapp för MP och lite upp för S. I övrgt i stort sett oförändrat sedan sista mätningen.
Det var inte stora förändringar. De rödgröna står sammantaget still. Allianiansen tappar något sammantaget men de två tröskelpartierna ökar något.

Partiledardebatten i Agenda var den 6:e oktober. Jag tror den debatten kan ha påverkat sympatierna en del, men den här undersökingen är inte i helhet utförd efter debatten.
2013-10-13, 08:55
Moderator
Siegfrids avatar
Mätningen skedde till stor del efter att Mp presenterat sin skuggbudget. Kan det varit den enorma klimatsatsningen med skatt på el, lastbilar och flyg som fått opinionen att vika?
2013-10-13, 09:02
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det var inte stora förändringar. De rödgröna står sammantaget still. Allianiansen tappar något sammantaget men de två tröskelpartierna ökar något.

Partiledardebatten i Agenda var den 6:e oktober. Jag tror den debatten kan ha påverkat sympatierna en del, men den här undersökingen är inte i helhet utförd efter debatten.

Det som är intressant är att S ensamt är större Alliansen. Det betyder att det inte lägre finns någon allians efter valet om denna opinionsmätning står sig.
2013-10-13, 09:12
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Det som är intressant är att S ensamt är större Alliansen. Det betyder att det inte lägre finns någon allians efter valet om denna opinionsmätning står sig.
Jo det är intressant. Vi får väl se om alliansen kan överleva som koncept och enhet om ett parti ryker.

Men hur tyckte du Stefan hanterade Alliansen i partiledardebatten i Agenda? Jag tänkte att han agerade ganska svagt och att det kostade sympatier - även om det inte syns i den här undersökningen.
Senast redigerad av Madagascar 2013-10-13 kl. 09:18.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in