2012-04-07, 12:57
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Jag tror att det säger desto mer om svenska väljare...
Ja det också, vi har ju röstat fram detta skämtet...
Men jag hoppas att Stefan Löfven klarar av att hålla en något sånär lugn och balanserad uppsyn även när han börjar uttala sig.
Jag tycker karln har en förmåga att se lite dagenEfterIrriterad ut. Han kan se kallsvettig och KommerDetInteEnRapSnartSåSpyrJagAktigUt.....
2012-04-09, 10:52
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BERG-INKA
Alliansregeringen har stora problem i flera viktiga sakfrågor, det är det som syns i opinionsundersökningar. Sossarna har en partiledare av "normalt" snitt, mer behövs egentligen inte förrän partisympatier för sossar och moderater börjar återgå till mer naturliga nivåer för respektive parti. Normal nivå för moderater ligger troligen i spannet 25-30%, för sossar 30-35%. Det verkligt intressanta händer när man närmar sig valet och olika regeringsalternativ börjar synas i sömmarna. Det är helt uteslutet att de röd-gröna, som idag inte är en regeringskoalition skulle kunna få egen majoritet i ett riksdagsval - finns inte på kartan! Att Alliansen kommer att tappa relativ röstandel syns i opinionsundersökningar, det kommer att synas vid nästa riksdagsval. Jag förutsätter att alla allianspartier utom moderaterna löper stor risk att tappa väljare. KD befinner sig dessutom i stor fara för att åka ur riksdagen. Centern befinner sig dessutom farligt nära 4% ser det ut som.

Konklusionen av detta blir att det ser ut som att de rödgröna partierna hamnar i majoritet mot Allianspartierna. Men, de får inte egen majoritet! Mellan dessa block finns SD som kommer att få någonstans mellan 6-8% röstetal. Med ett sådant utfall blir det parlamentariska läget och spelet om regeringsmakten ytterst intressant.
I det samanhanget kan det vara klokt av socialdemokraterna att inte låsa sig för exakt hur en regering skall se ut. Frågan är bara vilka partier de skall samarbeta med. Fp och c har nog svårartad beröringsskräck för socialdemokraterna, så kan resultatet rentav bli en stor koalition s m ? Troligare är nog att reinfeldt försöker hänga kvar med en minoritetsregering stödd av sd. Buisness as usual.
2012-04-09, 12:14
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
I det samanhanget kan det vara klokt av socialdemokraterna att inte låsa sig för exakt hur en regering skall se ut. Frågan är bara vilka partier de skall samarbeta med. Fp och c har nog svårartad beröringsskräck för socialdemokraterna, så kan resultatet rentav bli en stor koalition s m ? Troligare är nog att reinfeldt försöker hänga kvar med en minoritetsregering stödd av sd. Buisness as usual.
Det där är roligt.

Inför förrförra valet sa alliansen att det inte fanns ett färdigt rödgrönt regeringsalternativ - man kunde inte veta vad man röstade på. Media förstärkte detta budskap. Alliansen vann valet. Förra valet gjorde de rödgröna vad alliansen hade sagt sa åt dem, de presenterade ett färdigt regeringsalternativ. Alliansen vann igen!

Nu har klockan svängt tillbaka... Kanske det kan bli en traditionell socialdemokratisk minoritetesregering igen.

Hur tror ni att en ev vinst av Hollande i franska presidentvalet påverkar opinionsläget i sverige?
Senast redigerad av Madagascar 2012-04-09 kl. 12:34.
2012-04-09, 12:24
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det där är roligt.

Inför förrförra valet sa alliansen att det inte fanns ett färdigt rödgröna regeringsalternativ - man kunde inte veta vad man röstade på. Media förstärkte detta budskap. Alliansen vann valet. Förra valet gjorde de rödgröna vad alliansen hade sagt sa åt de, de presenterade ett färdigt regeringsalternativ. Alliansen vann igen.

Nu har klockan svängt tillbaka... Kanske det kan bli en traditionell sacialdemokratisk minoritetesregering igen.

Hur tror ni att en ev vinst av Hollande i framska presidentvalet påverkar opinionsläget i sverige?

Grejen är att dessa block inte funkar i längden...Jag tror Alliansen har små möjligheter att överleva så länge till. Dom är helt beroende av nästa val.

Skulle inte förvåna ett dugg om S börjar med minoritetsregeringar igen....Möjligen att MP får vara med numera...V skulle ju aldrig fälla dom ändå..även om dom lämnas utanför.
2012-04-09, 20:03
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Grejen är att dessa block inte funkar i längden...Jag tror Alliansen har små möjligheter att överleva så länge till. Dom är helt beroende av nästa val.

Skulle inte förvåna ett dugg om S börjar med minoritetsregeringar igen....Möjligen att MP får vara med numera...V skulle ju aldrig fälla dom ändå..även om dom lämnas utanför.

Problemet är att mp skulle kunna ställa till stora problem för socialdemokraterna; s har historiskt sett varit ganska duktiga på att göra kontroversiella kovändningar och drivit igenom obekväma beslut, som åtminstone ibland har varit till nytta för nationen. det skulle behövas sådanna reformer innom infrastukturpolitiken särskilt för industrin (exemplevis utbyggnad av kärnkraften), och invandrings/integrationspoltiken behöver stramas upp. Jag tror inte MP skulle ställa upp på något av detta...
2012-04-10, 01:18
Medlem
Jag har inte hört något alls om vad S vill med sin politik, det är ju såklart själva anledningen till att S har ökat igen. Men så fort dom kommer öppna käften igen kommer deras siffror att gå neråt.
2012-04-10, 06:30
Medlem
Kannans avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14651978.ab

United Minds Aprilmätning

"– Det är häpnadsväckande, det går inte att hitta något motsvarande i modern tid, säger Carl Melin, opinionschef på United Minds."

Det går bra för S, medan C och KD ligger utanför spärren.
2012-04-10, 07:32
Medlem
Powergirls avatar
Ännu en undersökning där siffrorna pekar åt rätt håll. S för matchen medan lättviktarna C och KD frenetiskt försöker hänga kvar i ringrepen medan Reinfeldt ser mer och mer punchig ut.
2012-04-10, 08:05
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kannan
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14651978.ab

United Minds Aprilmätning

"– Det är häpnadsväckande, det går inte att hitta något motsvarande i modern tid, säger Carl Melin, opinionschef på United Minds."

Det går bra för S, medan C och KD ligger utanför spärren.

Lite märkligt att Löfven går så bra, med tanke på att han inte har knappt visat sig ännu.

Trots att FP, KD och C har väldigt dåliga siffror nu, så tror jag att dom reser sig när det blir val.
Fast risken finns att KD eller C åker riksdagen, men då hoppas jag att det blir C, har lite svårt för snorungen till partiledare.
2012-04-10, 08:08
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Lite märkligt att Löfven går så bra, med tanke på att han inte har knappt visat sig ännu.
Är det inte just därför? Sossarnas siffror blir varken intressanta eller relevanta förrän Löfvén ger sig in i den offentliga debatten, och sätts på prov. Hade Juholt varit taktisk och hållt käften lite mer så hade även hans siffror sett annorlunda ut.
2012-04-10, 08:28
Medlem
Roadworkers avatar
För dom som inte vill surfa in hos Aftonbladet.
2012-04-10

M 28,5% -0,8
Fp 4,8% -1,0
C 3,6% -1,1
Kd 3,9% -0,7
Mp 9,2% +1,4
S 35,6% +3,1
V 5,7% -1,6
SD 7,2% -0,3
Övr 1,6% +1,2
2012-04-10, 08:29
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Är det inte just därför? Sossarnas siffror blir varken intressanta eller relevanta förrän Löfvén ger sig in i den offentliga debatten, och sätts på prov. Hade Juholt varit taktisk och hållt käften lite mer så hade även hans siffror sett annorlunda ut.

Jag får lite vibbar av att S undviker massmediala utspel, rädda för att göra bort sig.
Men du har rätt att siffrorna inte är relevanta förrän Löfvén ger sig in i hetluften.

Angående SD och MP, två partier som har visat att dom kommer öka nästa val.
Ska bli intressant att se om SD når 10% nivån, skulle inte förvåna mig.
Men då krävs dett att herr Åkesson börjar agera, har uppfattat honom som väldigt passiv sen förra valet.
Senast redigerad av hash 2012-04-10 kl. 08:31.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in