2024-12-04, 18:44
  #1213
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Ordvalen är viktiga. Jag skrev aldrig till följd av, utan att det är en återkommande aspekt hos kollapsande civilsationer.

Jag bad ChatGPT skriva en enkel lista kring det, se nedan och sök vidare om du vill läsa mer (det är givetvis förenklat i listan nedan, men just kvinnors emancipation sammanfaller ofta med kollapsande civilisationer):

Roman Empire (late stages)

As the empire weakened, women, especially from elite classes, gained more visibility in public life. This included involvement in religious and social reforms.

Qing Dynasty (China, late 19th-early 20th century)

Amidst internal revolutions, foreign invasions, and economic challenges, feminist movements emerged, advocating for greater rights, education, and opportunities for women.

Soviet Union (1980s-1990s)

During the collapse of the Soviet Union, women saw greater opportunities in the workforce and leadership roles, paralleling the political and economic turmoil of the time.

French Revolution (late 18th century)

The revolution marked significant changes in gender roles, with women engaging in political activism, such as advocating for the right to vote and participating in public demonstrations.

Weimar Republic (Germany, 1919-1933)

As the Weimar Republic struggled with political instability and economic hardship, women gained more social and political rights, including the right to vote and increased representation in the workforce.

Ancient Greece (post-Alexander the Great)

Following the collapse of the classical Greek city-state system, women in certain areas like Sparta experienced more independence and public roles compared to more conservative regions like Athens.

The Ottoman Empire (19th century)

As the empire began to weaken, movements advocating for women's rights, particularly in education and social participation, emerged, although these changes were often gradual.
Se även: https://youtu.be/I8BRdwgPChQ

Romarrikets fall berodde inte delvis på kvinnornas "frigörelse", det är inte ens en seriös teori. Det finns olika teorier om man är på allvar intresserad av att sätta sig in i det, men att det delvis skulle berott på kvinnors marginella "framsteg" är inte en av dem. Kvinnor var inte fria i romarriket, ej heller existerade det någon feminism på lång väg, varken under storhetstiden eller på vägen mot förfallet.
Vad gäller övriga du har radat upp är den generella kommentaren att kungadömet/civilisationen först hade försvagats innan kvinnor överhuvudtaget hade möjlighet att flytta fram sina positioner marginellt, vilket indikerar att förfallet alltså redan var på god väg. När ett förfall är på gång är det inte så svårt att förstå att de grupper som varit underkuvade tar den lilla plats de kan.

Däremot kan vi se att i den rika delen av världen, den delen som fungerar bäst, där är kvinnor fullvärdiga medborgare och män och kvinnor har lika rättigheter enligt lag (Saudi exkluderat). Det där med att kvinnors frigörelse skulle vara en delvis orsak till förfall av civilisationer är en flashback-myt av allt att döma.
Sedan kan man också fråga sig, vad är det för civilisation när halva befolkningen är mer eller mindre livegna? Civilisation för vem?
Citera
2024-12-04, 18:46
  #1214
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Romarrikets fall berodde inte delvis på kvinnornas "frigörelse", det är inte ens en seriös teori.

Jag håller med. Det är heller ingenting jag påstått.
Citera
2024-12-04, 18:48
  #1215
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag håller med. Det är heller ingenting jag påstått.
Skönt det iallafall.
PS. Jag såg att jag skrev att kvinnorna inte var myndiga i någon av de fall du tog upp, det stämde inte helt ser jag nu, jag hade lite bråttom.
Citera
2024-12-04, 19:02
  #1216
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Ytterligare om skillnader som kan vara intressant:

However, contrary to what is widely cited, there is an overwhelmingly large number of studies where women have a slightly lower mean IQ compared to men, a difference of 1.8–5.0 points depending on the study.

...

The reason why there are studies pointing towards no differences in average IQ between the sexes, but a greater dispersion for men, or even a slight difference in favor of women, is that girls tend to enter puberty at a younger age than boys. When that factor is accounted for, or the study involves only adults, one finds a consistent small male advantage in the mean, which translates into a much higher proportion of men at the upper tail of the distribution and a lower proportion at the lower end.

...

I have recently compiled some data on the IQs of some 3,596 adults (aged 18+ years) in the State of Pernambuco, Brazil, finding that, in spite of there being no difference between the sexes in terms of age and level of education, the mean for men was 103.3 and for women 99.8, a 3.5 point difference which is consistent with the aforementioned studies.
https://www.quora.com/Are-there-fewer-gifted-women-than-gifted-men/answer/Bruno-Campello-de-Souza

I länken finns, återigen, en hel mängd studier på vuxna som indikerar en liten skillnad i snitt, såväl som spridning.

Illustrerat med bild: https://snipboard.io/r5c3y7.jpg

Det är inte så värst många studier som den där Souza refererar till. Han ”glömde” tydligen att ta med minst lika många studier från bl a Flynn, Nisbett och Hyde i sin referenslista. Varför gör han en referens till ”A conversation with Richard Lynn” (en vars forskning finansierats av Pioneer Fund)? Varför inte hellre en konversation med exempelvis Flynn, Nisbett eller Hyde? Kan det månne bero på att Nisbett m fl hävdar att könsskillnader i intelligens beror dels på biologiska faktorer och dels på socialiseringsfaktorer?

Om kognitiv förmåga - matematikprestationer:

New Trends in Gender and Mathematics Performance: A Meta-Analysis
Debunking Myths about
Gender and Mathematics Performance

Diversity. Culture, gender, and math

Om begåvade (’gifted’) barn:

What We Have Learned About Gifted Children 1979 - 2002
What Happens to Gifted Girls?

Om könsskillnader i IQ-variabilitet:

Gender differences in variability in intellectual abilities: A cross-cultural perspective
Citat:
Abstract
A cross-cultural quantitative review of contemporary findings of gender differences in variability in verbal, mathematical, and spatial abilities was conducted to assess the generalizability of U.S. findings that (a) males are more variable than females in mathematical and spatial abilities, and (b) the sexes are equally variable in verbal ability. No consistent gender differences (variance ratios) were found across countries in any of the three broad ability domains. Instead, males were more variable than females in some nations and females were more variable than males in other nations. Thus, the well-established U.S. findings of consistently greater male variability in mathematical and spatial abilities were not invariant across cultures and nations.

Om begåvade (’gifted’) män och kvinnor:

Female and Male Giftedness: The Verdict of Science

Citat:
The myths surrounding female and male giftedness are often based on cultural generalizations and stereotypes rather than solid scientific evidence. A thorough review of scientific research on female and male giftedness reveals that preconceived notions about fundamental differences between the two sexes are often unfounded or exaggerated. Empirical data show that the distinctions observed between girls' and boys' academic abilities, particularly in literacy and numeracy, are largely influenced by contextual and cultural factors rather than intrinsic biological differences.
...
In conclusion, current science does not support the idea that giftedness manifests differently between sexes in a significant way or that fundamental distinctions exist between female and male giftedness...

Så intressant att Souza hänvisar till studier som visar färre begåvade (’gifted’) kvinnor än män. Begreppet ’gifted’ är subjektivt och kan variera beroende på vad som mäts (IQ, kreativitet, specifika färdigheter). Är dessa studier fria från bias eller kan urval och testmetodik påverka resultaten? Många IQ-tester är t ex konstruerade för att gynna vissa typer av förmågor (t ex spatialt tänkande) där män ofta har en liten fördel, medan andra typer av intelligens inte mäts lika noggrant.

Färre kvinnor identifieras ofta som begåvade (’gifted’) på grund av sociala strukturer, inte biologiska skillnader. Könsstereotyper, olika förväntningar och bristande uppmuntran till flickor i ämnen som matematik och naturvetenskap påverkar vilka som syns och identifieras. De studier, som refereras av Souza, har säkerligen inte kontrollerat för sådana faktorer.
Citera
2024-12-04, 19:05
  #1217
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Skönt det iallafall.

Det är svårt att bemöta skribenter som läser slarvigt alternativt tänker dåligt. Jag skrev också uttryckligen att ordvalen är viktiga. Det jag skrev är alltså att kvinnors emancipation är en återkommande aspekt hos kollapsande civilisationer. Det betyder att vi kan se flera civilisationer, där kvinnors frigörelse har kommit i tid ungefär samtidigt (förstås här som att det rör sig om decennier eller längre, inte samma sekund, givetvis) som kollapsen. Det tror jag vi är överens om, annars är du bara dåligt påläst.

Trots det börjar du prata om att det inte är seriöst att hävda att Roms kollaps berodde på kvinnors frigörelse. Fast ingen av oss har ju påstått det, så varför ska vi prata om det?

Jag stöter ofta på detta fenomen när jag diskuterar med kvinnor, det är som att många kvinnor har ytterst svårt för att hålla isär olika frågor, ex. vad/varför/var/när m.m. Du kunde ju bara hållit med mig. Eftersom jag har rätt menar jag. Men istället blir det en hel mängd inlägg med utsvävningar om något som ingen ens pratat om, alltså du försvarar en position som ingen ens ifrågasatt.

Om du läser tidigare i tråden så ser du att det är ett gäng kvinnliga skribenter som gör det här misstaget, vilket ju är ett mönster som är relevant för trådens diskussionsämne...
This research explores Tannen’s original idea of report and rapport talk on gendered communication under a more modern context by investigating the conversational styles of college students aged 18-25. While previous research conducted by Tannen mainly utilized qualitative observational case studies, this research gathered quantitative data on gendered patterns in a conversational style by conducting surveys on 72 participants and 3 observational studies with detailed conversational data recorded. The research findings from both categories indicate that women’s conversational styles approach rapport talk more frequently by communicating with a tentative communication style and empathetic tone and topics surrounding personal experience. On the other hand, men approach report talk by using an assertive communication style, with conversation topics surrounding their own expertise and factual information.
https://languagedlife.humspace.ucla.edu/communications/breaking-the-code-understanding-the-dynamics-of-gendered-communication-through-report-talk-and-rappo rt-talk/
__________________
Senast redigerad av Stig-Britt 2024-12-04 kl. 19:07.
Citera
2024-12-04, 19:28
  #1218
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Det är svårt att bemöta skribenter som läser slarvigt alternativt tänker dåligt. Jag skrev också uttryckligen att ordvalen är viktiga. Det jag skrev är alltså att kvinnors emancipation är en återkommande aspekt hos kollapsande civilisationer. Det betyder att vi kan se flera civilisationer, där kvinnors frigörelse har kommit i tid ungefär samtidigt (förstås här som att det rör sig om decennier eller längre, inte samma sekund, givetvis) som kollapsen. Det tror jag vi är överens om, annars är du bara dåligt påläst.

Trots det börjar du prata om att det inte är seriöst att hävda att Roms kollaps berodde på kvinnors frigörelse. Fast ingen av oss har ju påstått det, så varför ska vi prata om det?

Jag stöter ofta på detta fenomen när jag diskuterar med kvinnor, det är som att många kvinnor har ytterst svårt för att hålla isär olika frågor, ex. vad/varför/var/när m.m. Du kunde ju bara hållit med mig. Eftersom jag har rätt menar jag. Men istället blir det en hel mängd inlägg med utsvävningar om något som ingen ens pratat om, alltså du försvarar en position som ingen ens ifrågasatt.

Om du läser tidigare i tråden så ser du att det är ett gäng kvinnliga skribenter som gör det här misstaget, vilket ju är ett mönster som är relevant för trådens diskussionsämne...
This research explores Tannen’s original idea of report and rapport talk on gendered communication under a more modern context by investigating the conversational styles of college students aged 18-25. While previous research conducted by Tannen mainly utilized qualitative observational case studies, this research gathered quantitative data on gendered patterns in a conversational style by conducting surveys on 72 participants and 3 observational studies with detailed conversational data recorded. The research findings from both categories indicate that women’s conversational styles approach rapport talk more frequently by communicating with a tentative communication style and empathetic tone and topics surrounding personal experience. On the other hand, men approach report talk by using an assertive communication style, with conversation topics surrounding their own expertise and factual information.
https://languagedlife.humspace.ucla.edu/communications/breaking-the-code-understanding-the-dynamics-of-gendered-communication-through-report-talk-and-rappo rt-talk/
Lägg av med det där tramset. Komma dragandes med andra kvinnors inlägg till mig, det där bemödar jag mig inte med att läsa. Sedan är du ju väldigt snabb på att peka ut just kvinnor. "Det där är väldigt typiskt kvinnor"... Jaså är det?

Att hävda att du bara menar att det "sammanfallit" skulle jag säga är en efterhandskonstruktion, för om det verkligen var det du menade kan man fråga sig varför du skrev det överhuvudtaget? Det är naturligtvis så att civilisationers fall har sammanfallit med massor av olika aspekter som samtidigt har skett runtomkring. Varför skulle man då plocka ut den aspekten som är av mindre betydelse och peka på just den?
Nädu, det där köper jag helt enkelt inte.
Citera
2024-12-04, 19:42
  #1219
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Lägg av med det där tramset. Komma dragandes med andra kvinnors inlägg till mig, det där bemödar jag mig inte med att läsa. Sedan är du ju väldigt snabb på att peka ut just kvinnor. "Det där är väldigt typiskt kvinnor"... Jaså är det?

Att hävda att du bara menar att det "sammanfallit" skulle jag säga är en efterhandskonstruktion, för om det verkligen var det du menade kan man fråga sig varför du skrev det överhuvudtaget? Det är naturligtvis så att civilisationers fall har sammanfallit med massor av olika aspekter som samtidigt har skett runtomkring. Varför skulle man då plocka ut den aspekten som är av mindre betydelse och peka på just den?
Nädu, det där köper jag helt enkelt inte.

Mer kvinnokäbbel. Skriv du med någon annan istället.
Citera
2024-12-04, 19:57
  #1220
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Mer kvinnokäbbel. Skriv du med någon annan istället.
Haha, ja, det är så det brukar låta när man inte kan svara ordentligt på det som skrivs. Tråkigt för dig att du råkade på någon med kunskap och hjärna, men vi avskriver väl det hela som "kvinnokäbbel", så att inte din sköra självbild riskerar att raseras.
Citera
2024-12-07, 15:52
  #1221
Avslutad
Ja män har en iq knappt över kvinnor. Så räknar vi bort en miljon av er massimport av, i vissa fall, förståndshandikappade, iq, så måste vår iq vara minst 20 -30 högre än er.

Och det märks när man interagerar med er dagligen. Fy fan vad blåsta swedistanskorna har blivit.

Tragiskt.

Inte konstigt man ser mer och mer av er med mena pack. Förståndsmässigt ligger ni ju nästan på samma nivå.
Citera
2024-12-07, 17:34
  #1222
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men släpp den själv. Jag har sagt att det går, du har sagt att det inte går och sedan har du själv visat att det går.
För femtielfte gången: det går inte att dela in människoarten i biologiskt distinkta raser/underarter. Punkt slut. End of Discussion.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Vill man bli bättre på vissa saker behöver man träna. Men pojkar har bättre förmåga medfödd.
Nej, pojkar har inte bättre förmåga medfödd. Det är individuellt oavsett kön.

Backa upp ditt påstående med seriösa källor.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
https://tidningensyre.se/2021/11-mars-2021/mannen-ager-sverige-fa-kvinnliga-uppfinnare/
These countries have the most female inventors och Women inventors.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Vad är det som säger att det är kulturellt och inte genetiskt. Hur bevisar man det? Menar du att kvinnor inte kan födas intelligentare än män? Intelligens har en rätt så stor korrelation med genetik. Sen skriver du en massa olika saker. En del är antagna till skolor, en del programmerar, en del gör andra saker. Vi diskuterar IQ.
Det är kulturellt. T ex östasiater har sedan flera generationer tillbaka en stark studietradition med betoning på hård ansträngning samt strikt uppfostran. De brukar generellt få högre poäng än västerlänningar i bl a PISA och intelligenstester.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Har ingen aning hur det är bland arkitekter. Men om du vill, kan även jag dra till med något påstående som du inte framfört och fråga om du verkligen anser det. Jag är bra på sånt, men kan du inte vara seriös, kan jag göra samma som med Jenny9 med dig.
Ja, gör du det!

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Lista på finalisterna i matte sm. Inte en svensk tjej av 28. Två flickor tror jag? Men svårt att avgöra bland alla kinesiska namn.
https://www.mattetavling.se/nyheter/rets-finalister-1
I Pangea mattetävlingar är könsfördelningen bland de tävlande grundskoleeleverna jämn. I matte-SM (Skolornas matematiktävling) är den manliga representationen däremot extrem, runt 90-95 % av deltagarna. 1972 och 2010 vanns av tjejer.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Kön är en social konstruktion.
Genus = socialt kön, som avser kulturellt inlärda och utvecklade könsroller och könsidentitet.
Kön = biologiskt kön, det som man föds med.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
... trams...
Aftonbladet? Är det därifrån du tar alla fakta? Inte undra på att du tror på allt som sägs. Sen kan vi hålla på så här, om det är vad du önskar?
Du höll ju med om Aftonbladets påstående att manliga storstadsbor, 65+ år med akademisk utbildning hade bäst allmänbildning.

Fakta hämtar jag däremot från oberoende forskning, inte från Aftonbladet och andra politiskt vinklade tidskrifter (både från höger och vänster).
Citera
2024-12-08, 10:57
  #1223
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
För femtielfte gången: det går inte att dela in människoarten i biologiskt distinkta raser/underarter. Punkt slut. End of Discussion.
Ja, det var ett vetenskapligt svar. Problemet är förstås som jag sagt, att du redan har visat att det går, utifrån ditt eget genom med exempel på hur man skulle kunna göra, med det går även att göra på fler sätt som jag visat tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Nej, pojkar har inte bättre förmåga medfödd. Det är individuellt oavsett kön.

Backa upp ditt påstående med seriösa källor.
Malony et al. argued that both spatial skills and gender differences in mental rotation, emerge early in devolopment(Moore & Johnson 2008) and tend to remain stable after early childhood.(Mortenson ett. al. 2008)

https://books.google.com/books?id=__1sDwAAQBAJ&pg=PA307
Jag har redan hänvisat till det här. Det finns med i dokumentet du hänvisar till att det inte finns skillnader. Hur många gånger ska jag göra det?

Sen kommer du med ett idiotpåstående att det är individuellt, det är det förstås, men generellt är det till mäns fördel.

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
These countries have the most female inventors och Women inventors.
Det står bara hur många kvinnor som finns nämnda i patentansökan. Det är vanligt att man nämner flera personer då företag ansöker om patent, där även de som varit med att utveckla patentet finns med, då det är företaget som äger patentet, så ingen som nämns har rätt till patentet. Om man då har en grupp med tio personer och en är kvinna, så måste man förstås räkna med hur många de är procentuellt. inte i hur många patent en kvinna är nämnd i. Så det blir snedvridet på det sättet. Man skulle förstås kunna ta alla patent där en eller fler män är nämnd. Då skulle man få helt andra siffror.

Men om man ser de som äger sina patent, vilket jag visade på, så ser man att det är få kvinnor där. Vilket indikerar att det är färre kvinnor. Tar man din länk, så ser man även att inom mekanik, där flest patent lämnas in, nämns kvinnor bara i 14% av ansökningarna. Hur det ser ut inom elektronik, som är näst störst sägs inte. Tar man kemi då, där det är många kvinnor som nämns, så skulle man vilja veta i hur många patent där, som män nämns i och även hur många män och kvinnor som nämns procentuellt, rent generellt för alla patent inom alla områden, för att få en motbild.

Men det är förstås en människa som kommit på själva grundidén. Vem är det?

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Det är kulturellt. T ex östasiater har sedan flera generationer tillbaka en stark studietradition med betoning på hård ansträngning samt strikt uppfostran. De brukar generellt få högre poäng än västerlänningar i bl a PISA och intelligenstester.
Men då borde pojkarna också vara på samma nivå eller högre än kvinnorna där. Så utifrån det går det inte att säga att det beror på kultur. Det är bara ett antagande. Hur bevisar man vilket det är, gener eller kultur. Kan du förklara det?

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Ja, gör du det!
Oj, håller klimakteriet på att avta?

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
I Pangea mattetävlingar är könsfördelningen bland de tävlande grundskoleeleverna jämn. I matte-SM (Skolornas matematiktävling) är den manliga representationen däremot extrem, runt 90-95 % av deltagarna. 1972 och 2010 vanns av tjejer.
Men eftersom tävlingen pågått sedan 1961 i 62 år så blir slutsatsen att 2/62=0,32, innebär att det är 3.2% av de kvinnor som ställt upp som kunnat mäta sig med de bästa pojkarna. Uttagningen till matte-sm, utgår från att lösa matteuppgifter. Meritokrati. I toppen dominerar pojkar.

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Genus = socialt kön, som avser kulturellt inlärda och utvecklade könsroller och könsidentitet.
Kön = biologiskt kön, det som man föds med.
Det här med att "genus" skulle vara socialt, innebär att att transpersoners och andras könsidentitet är inlärd. Alltså har samhället skapat dem. Eller så är det inte det och då måste deras, mäns och kvinnors könsidentitet vara biologisk. Du måste bestämma dig. Det här är typiskt vänsternarrativ. Det leder till motsägelser. Det finns ingen vetenskap du kan luta dig mot här som kan visa att det är som du säger. Bara ett påhitt.


Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Du höll ju med om Aftonbladets påstående att manliga storstadsbor, 65+ år med akademisk utbildning hade bäst allmänbildning.

Fakta hämtar jag däremot från oberoende forskning, inte från Aftonbladet och andra politiskt vinklade tidskrifter (både från höger och vänster).
Det var du som tog upp det, för att sedan försöka bortförklara det när jag tog upp det senare. Det är du som inte verkar veta vad du säger.
Citera
2024-12-08, 13:10
  #1224
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Det är svårt att bemöta skribenter som läser slarvigt alternativt tänker dåligt. Jag skrev också uttryckligen att ordvalen är viktiga. Det jag skrev är alltså att kvinnors emancipation är en återkommande aspekt hos kollapsande civilisationer. Det betyder att vi kan se flera civilisationer, där kvinnors frigörelse har kommit i tid ungefär samtidigt (förstås här som att det rör sig om decennier eller längre, inte samma sekund, givetvis) som kollapsen. Det tror jag vi är överens om, annars är du bara dåligt påläst.

Trots det börjar du prata om att det inte är seriöst att hävda att Roms kollaps berodde på kvinnors frigörelse. Fast ingen av oss har ju påstått det, så varför ska vi prata om det?

Jag stöter ofta på detta fenomen när jag diskuterar med kvinnor, det är som att många kvinnor har ytterst svårt för att hålla isär olika frågor, ex. vad/varför/var/när m.m. Du kunde ju bara hållit med mig. Eftersom jag har rätt menar jag. Men istället blir det en hel mängd inlägg med utsvävningar om något som ingen ens pratat om, alltså du försvarar en position som ingen ens ifrågasatt.


Det du beskriver är en kvinna som gått in i försvarsställning. Fenomemet uppstår ofta när man diskuterar könsfrågor för kvinnor identifierar sig med sitt kön till en grad som är svår för oss män att förstå.

Bara att du nämner korrelationen mellan kvinnors frigörelse och civilisationers kollaps räcker för att hon ska känna sig attackerad com kvinna. Jämför med om jag säger till dig att män var ansvariga för andra världskriget, och du skulle inte ens registrera det som en atttack, för du hade inget med andra värdskriget att göra.

När kvinnan väl är i försvarsställning så börjar den välkända kulsprutetaktiken där argument och påståenden haglar hejvilt överallt utom på sakfrågan. När du inte orkar bemöta allt trams så förklarar hon seger och konstaterar att "du klarar inte av en kvinna som ger svar på tal" eller något liknande.

När man väl lärt sig känna igen det så blir det ganska lätt att undvika. Sätt henne inte i försvarsställning helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in