2024-12-03, 19:01
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Peter Lund Madsen i ditt länkade klipp har faktiskt rätt i sina påståenden: Det finns ingen skillnad i hjärnor mellan olika länder. Men på individnivå är det stor skillnad, men om man tar en stor grupp, t ex ett land som Kina eller Gambia, så är hjärnorna genetiskt lika.

Genetiskt identiska var ju uttrycket han använde. Jag orkar faktiskt inte skriva mer med dig, jag tycker du "fuskar" i dina inlägg genom att uttrycka dig inkonsekvent, självmotsägelsefullt och lite "lurigt", som nu när du skriver lika istället för identiska (som ju faktiskt var vad han sade, vilket väl ändå är väsensskilt från "lika" som jag tolkar mer som "liknande").

Du använder väldigt mycket ord, men som vanligt blir det inte så mycket substans. Jag avslutar min diskussion med dig här, eftersom vi inte kommer någonstans.

Här finns lite om skillnader mellan hjärnor hos olika människoraser, för den som vill läsa om det: https://www.quora.com/Are-there-any-differences-between-the-brain-of-a-white-person-and-that-of-a-black-person
Citera
2024-12-03, 19:41
Medlem
Stig-Britts avatar
Här är en sammanställning av många olika källor:

Kod:
WAIS (Wechsler Adult Intelligence Scale)

All 42 studies show a male advantage, median +0.24 sd or 4 IQ points

Table 5.5. Sex differences on the WAIS Full Scale IQ and Performance subtests; (ds; positive signs denote males score higher)

Country          Test: N              Full Scale IQ d    Reference                          
Brazil           WAIS-III: 3494       0.07               Victora et al., 2015                
Canada           WAIS-III: 1104       0.11               Longman et al., 2007               
Chile            WAIS-IV: 887         0.20               Diaz & Lynn, 2016                  
China            WAIS-R: 1406         0.24               Dai et al., 1991                   
China            WAIS-R: 1979         0.33               Lynn & Dai, 1993                   
China            WAIS-R: 120          0.43               Yao et al., 2004                   
China            WAIS-III: 888        0.29               Chen & Lynn, 2020c                 
China            WAIS-IV: 311         0.62               Gao et al., 2015                   
Canada           WAIS-III: 1104       0.11               Longman et al., 2007               
Denmark          WAIS: 62             0.21               Nyborg, 2005                       
Germany          WAIS-IV: 1425        0.21               Daseking et al., 2017              
Italy            WAIS-R: 1168         0.45               Tommasi et al., 2015               
Japan            WAIS-R: 1402         0.22               Hattori & Lynn, 1997               
Netherlands      WAIS: 2100           0.27               Stinissen, 1977                    
Netherlands      WAIS-III: 522        0.24               Van der Sluis et al., 2006         
Romania          WAIS: 100            0.44               Dumitrascu, 1999                   
Romania: Roma    WAIS: 100            0.44               Dumitrascu, 1999                   
Russia           WAIS: 296            0.13               Grigoriev et al., 2016             
Russia           WAIS: 1800           0.22               Grigoriev et al., 2016             
Scotland         WAIS-R: 200          0.39               Lynn, 1998                         
South Korea      WAIS-IV: 1228        0.31               Lynn & Hur, 2016                   
Spain            WAIS-III: 1369       0.24               Colom et al., 2002                 
Sudan            WAIS-R: 330          0.31               Sulman et al., 2018                
Sudan            WAIS-R: 319          0.21               Sulman et al., 2018                
Taiwan           WAIS-III: 888        0.29               Chen & Lynn, 2021a                 
Taiwan           WAIS-IV: 1105        0.35               Chen & Lynn, 2018                  
United States    W-Bell: 235          0.59               Strange & Palmer, 1953             
United States    W-Bell: 153          0.20               Norman, 1953                       
United States    W-Bell: 392          0.29               Goolishian & Foster, 1954          
United States    WAIS: 1700           0.10               Matarazzo, 1972                    
United States    WAIS: 279            0.40               Boor, 1975                         
United States    WAIS: 588            0.17               Horn et al., 1979                  
United States    WAIS: 521            0.13               Turner & Willerman, 1977           
United States    WAIS: 649            0.09               Doppelt & Wallace, 1955            
United States    WAIS: 100            0.33               Shaw, 1965                         
United States    WAIS-R: 230          0.27               Arceneaux et al., 1996             
United States    WAIS-R: 206          0.28               Ilai & Willerman, 1989             
United States    WAIS-R: 1880         0.15               Matarazzo et al., 1986             
United States    WAIS-III: 2450       0.18               Irwing, 2012                       
United States    WAIS-IV: 2200        0.15               Piffer, 2016                       
United States    WAIS-III: 850        0.04               Du Pont et al., 2020               
Median                                0.24

Kod:
Raven’s Progressive Matrices

32 of the 33 studies found a male advantage, median 0.3 SD or 4.5 IQ points

Table 4.3. Sex differences (ds) for the Standard and Advanced Progressive Matrices in general population samples aged 20-80 years. Minus signs denote higher means obtained by females.

Country         N:M   N:F   d      Reference                                
Britain         300   240   0.29   Heron & Chown, 1967                     
Hungary         250   250   0.17   Szegedi, 1974                           
Israel          100   100   0.31   Guttman, 1974                           
Hawaii          939   971   0.37   Wilson et al., 1975                     
Taiwan          225   225   1.33   Adair & Pollitt, 1985                   
Belgium         850   979   0.31   Deltour, 1993                          
Belgium         101   174   0.38   Deltour, 1993                          
USA             63    80    0.16   Sitkei & Michael, 1996                 
Belgium**       564   802   0.21   Dufouil et al., 1997                   
Brazil          1921  741   0.28   Campos, 1999                           
USA**           92    114   0.31   Salthouse, 2001                        
Scotland        210   217   0.11   Deary et al., 2004                     
Scotland        230   313   0.29   Deary et al., 2004                     
Guatemala       683   786   0.52   Martorell et al., 2005                 
Brazil**        104   265   0.49   Rossetti et al., 2009                  
Pakistan        997   1019  0.04   Ahmad et al., 2008                     
Morocco         92    110   0.38   Sellami et al., 2010                   
Spain           101   157   0.15   Diaz et al., 2010                      
Sudan           115   125   0.12   Khaleefa et al., 2010                  
N. Zealand      143   187   0.22   Fletcher & Hattie, 2011               
Argentina       374   390   -0.02  Flynn, 2012                            
Libya           300   300   0.37   Al-Shahomee, 2012                     
Libya           260   260   0.36   Al-Shahomee & Lynn, 2012              
Brazil**        454   534   0.10   Flores-Mendoza et al., 2013           
Brazil**        161   386   0.65   Braga et al., 2014                    
Serbia          62    74    0.27   Čvorović & Lynn, 2014                 
Romania*        618   823   0.18   Iliescu et al., 2016                  
Australia**     128   327   0.30   Waschl et al., 2016                   
Brazil**        381   216   0.43   Flores-Mendoza et al., 2016           
USA***          393   503   0.21   Van der Linden et al., 2017           
Poland**        218   218   0.12   Gignac & Zajenkowski, 2019            
USA***          346   399   0.05   Du Pont et al., 2020                  
Portugal        250   272   0.34   Queiro-Garcia et al., 2021            
Median          –     –     0.30   –

Hämtat från: https://human-intelligence.org/sex-differences/
Citera
2024-12-03, 21:22
Avslutad
Sicket jävla skitsnack om vikingar och skit. Vet ni de har försökt, desperat, kvinnliga arkeologer, att försöka bevisa att det fanns en enda strids kvinna under vikingatiden. Och misslyckats.

Det är en jävla skröna. EN enda grav har hittats, där kvinnan hade värdefulla artefakter begravda med sig. Bla lite vapen, något svärd typ. Men experterna hänvisar till att hon antagligen var någon hotshots fru, eller liknande och begravts med hederbetygelser.

INGEN ANNAN UTGRÄVNING, INGEN ANNAN GRAV NÅGONSTANS har kunnat påvisa att en endaste kvinna under vikingatiden var en krigare.

Sorry. Ni har sett för mycket på Vikings.

Så hur kan man veta vad som hände för länge sedan tex på stenåldern?

Jo genom utgrävningar. Man kan se strids skador på män INTE KVINNOR etc osv.

Smartphones hade inte direkt hjälpt kvinnor från vikingatiden mer än all bevisning alla utgrävningar allt bevismaterial som finns idag, och det är en massiv mängd data.

Det finns alltså idiot bitches som på fullaste allvar tror att en kvinna kan vara lika aggresiv som en man är, och var.
Ja då är nog en mängd diagnoser och bortförklaringar jävligt nödvändigt för att försöka rättfärdiga den idioterna existens över huvud taget.
Citera
2024-12-03, 21:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ossianassar
Sicket jävla skitsnack om vikingar och skit. Vet ni de har försökt, desperat, kvinnliga arkeologer, att försöka bevisa att det fanns en enda strids kvinna under vikingatiden. Och misslyckats.

Det är en jävla skröna. EN enda grav har hittats, där kvinnan hade värdefulla artefakter begravda med sig. Bla lite vapen, något svärd typ. Men experterna hänvisar till att hon antagligen var någon hotshots fru, eller liknande och begravts med hederbetygelser.

INGEN ANNAN UTGRÄVNING, INGEN ANNAN GRAV NÅGONSTANS har kunnat påvisa att en endaste kvinna under vikingatiden var en krigare.

Sorry. Ni har sett för mycket på Vikings.

Så hur kan man veta vad som hände för länge sedan tex på stenåldern?

Jo genom utgrävningar. Man kan se strids skador på män INTE KVINNOR etc osv.

Smartphones hade inte direkt hjälpt kvinnor från vikingatiden mer än all bevisning alla utgrävningar allt bevismaterial som finns idag, och det är en massiv mängd data.

Det finns alltså idiot bitches som på fullaste allvar tror att en kvinna kan vara lika aggresiv som en man är, och var.
Ja då är nog en mängd diagnoser och bortförklaringar jävligt nödvändigt för att försöka rättfärdiga den idioterna existens över huvud taget.

Vem/vilka inlägg citerar du din förvirrade jävel?
Citera
2024-12-03, 22:09
Medlem
Man skulle kunna likna hjärnan vid en datamaskin ,det finns hårdvara och mjukvara.

Hårdvaran mellan kvinnor och män skiljer sig inte mycket.

Det som skiljer är viljan att använda hårdvaran ,hjärnan. Pojkar ser oftast ingen användning för att proppa hjärnan full med kunskap , en pojke har i dagens samhälle inte lika mycket ansvar som förr , han förväntas inte försörja någon familj ,han förväntas göra det som verkar roligt.

Kvinnor däremot förväntas mer kunna försörja sig själva och eventuellt några barn ,men hon behöver inte göra någon heroisk insatts. Hon anstränger sig lagom. Sedan finns det pojkar som mer ser IQ och intelligens som ett spel där de försöker få så många poäng som möjligt dessa kommer ofta högst i IQ-tävlingar. Även i schack ligger män bättre till eftersom de gillar att tävla mer än kvinnor.

Slutsatsen det blir skillnader eftersom en del pojkar har inga ambitioner och blir rätt dåligt uppfostrade ,får låg IQ.

Medans en del pojkar/män hamnar högt i IQ sammanhang. Kvinnor ligger närmare mitten.

Och om kvinnor skulle vilja och satsa allt skulle de ha högre i IQ-tester.
Citera
2024-12-04, 07:59
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Genetiskt identiska var ju uttrycket han använde. Jag orkar faktiskt inte skriva mer med dig, jag tycker du "fuskar" i dina inlägg genom att uttrycka dig inkonsekvent, självmotsägelsefullt och lite "lurigt", som nu när du skriver lika istället för identiska (som ju faktiskt var vad han sade, vilket väl ändå är väsensskilt från "lika" som jag tolkar mer som "liknande").

Du använder väldigt mycket ord, men som vanligt blir det inte så mycket substans. Jag avslutar min diskussion med dig här, eftersom vi inte kommer någonstans.

Här finns lite om skillnader mellan hjärnor hos olika människoraser, för den som vill läsa om det: https://www.quora.com/Are-there-any-differences-between-the-brain-of-a-white-person-and-that-of-a-black-person
Hört talas om uttrycket ”Lika som bär”? Exempel: ”Tvillingbröderna är lika som bär.” Ok, då är väl inte tvillingar identiska enligt din ståndpunkt.

Lite intressant läsning:

Controversial study of African IQ levels is 'deeply flawed'

Läs gärna Robert Wald Sussmans bok: The Myth of Race: The Troubling Persistence of an Unscientific Idea

Summary - The Myth of Race: The Troubling Persistence of an Unscientific Idea

och Richard Nisbetts artikel: All Brains Are the Same Color

Abstrakt om Nisbetts bok Intelligence and How to Get It: Why Schools and Cultures Count

Eftersom du inte orkar skriva mer med mig och inte har några vettiga argument i diskussionen med mig om raser - intelligens, då sätter jag punkt här. Visst är det skönt att få debatten avslutad.
Citera
2024-12-04, 08:14
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Här är en sammanställning av många olika källor:

Hämtat från: https://human-intelligence.org/sex-differences/

Jag förstod att du skulle använda sajten ”human-intelligence.org” som källa i ett sista försök att gripa efter ett halmstrå. Men tyvärr Stickan, denna sajt är ingen vetenskapligt tillförlitlig källa då den har kopplingar till pseudovetenskapliga teorier och ideologiska narrativ. Sajtens syfte är att framhäva genetiska skillnader mellan kön och raser, ofta med hänvisning till kontroversiella och diskrediterade studier.

”human-intelligence.org” använder exempelvis tabeller (som de två som du bifogat i ditt inlägg) och resonemang som påstår sig visa genetiska skillnader i IQ mellan raser och kön. Men dessa bygger på källor som ofta är starkt kritiserade eller har ideologiska kopplingar.

Varför inkluderades inte samtliga länder i dina bifogade tabeller? De nordiska länderna Sverige, Danmark (bortsett från den med Nyborg som referens (2005)), Norge, Island och Finland plus många andra länder saknas. Man måste ha medvetet uteslutit ett stort antal undersökningar i länder med d lika med eller mindre än 0,1 till under 0? Argentina är det enda landet med d mindre än 0 (-0,02). Referensen är James Flynn (2012). Hur många rader med Flynn som referens har strukits ur tabellerna?
Citera
2024-12-04, 10:47
Medlem
Stig-Britts avatar
Ytterligare om skillnader som kan vara intressant:

However, contrary to what is widely cited, there is an overwhelmingly large number of studies where women have a slightly lower mean IQ compared to men, a difference of 1.8–5.0 points depending on the study.

...

The reason why there are studies pointing towards no differences in average IQ between the sexes, but a greater dispersion for men, or even a slight difference in favor of women, is that girls tend to enter puberty at a younger age than boys. When that factor is accounted for, or the study involves only adults, one finds a consistent small male advantage in the mean, which translates into a much higher proportion of men at the upper tail of the distribution and a lower proportion at the lower end.

...

I have recently compiled some data on the IQs of some 3,596 adults (aged 18+ years) in the State of Pernambuco, Brazil, finding that, in spite of there being no difference between the sexes in terms of age and level of education, the mean for men was 103.3 and for women 99.8, a 3.5 point difference which is consistent with the aforementioned studies.
https://www.quora.com/Are-there-fewer-gifted-women-than-gifted-men/answer/Bruno-Campello-de-Souza

I länken finns, återigen, en hel mängd studier på vuxna som indikerar en liten skillnad i snitt, såväl som spridning.

Illustrerat med bild: https://snipboard.io/r5c3y7.jpg
Citera
2024-12-04, 17:19
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Varför säger du till mig att det ska låta så, när du själv skrev precis tvärtom i ditt föregående inlägg? Jag har väl aldrig heller hävdat något annat? Jag vet knappt vad din ståndpunkt är längre, det känns som att du är mer i polemik med din egen position än min. Det verkar som att du håller med mig om precis allt (fast du tjafsar konstant emot), förutom att det finns en skillnad i medelvärde. Annars kan du väl skriva vad för annat du inte håller med mig om?

PS. Du kör med projektioner ganska mycket, och det blir helt fel: "Du hävdar säkert att det är kvinnor som raserar civilisationer" skrev du nyss. Jag gör inte uppdelningen "killarna mot tjejerna" som om vi vore varandras antagonister, så som du verkar göra. Feminismen, eller den kvinnliga emancipationen, är en återkommande aspekt hos kollapsande civilisationer. Att det blivit som det blivit är inte mer det ena könets fel än det andra - det blir återigen lite barnsligt för mig att tänka på det sättet.
Alltså, det fetstilta. Vilka civilisationer är det du syftar på? Jag ställer mig nämligen mycket tveksam till ditt påstående att civilisationer har kraschat delvis till följd av att kvinnor och män har haft samma rättigheter inför lagen, möjlighet att arbeta och studera, e.t.c.
Citera
2024-12-04, 18:10
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Alltså, det fetstilta. Vilka civilisationer är det du syftar på? Jag ställer mig nämligen mycket tveksam till ditt påstående att civilisationer har kraschat delvis till följd av att kvinnor och män har haft samma rättigheter inför lagen, möjlighet att arbeta och studera, e.t.c.

Ordvalen är viktiga. Jag skrev aldrig till följd av, utan att det är en återkommande aspekt hos kollapsande civilsationer.

Jag bad ChatGPT skriva en enkel lista kring det, se nedan och sök vidare om du vill läsa mer (det är givetvis förenklat i listan nedan, men just kvinnors emancipation sammanfaller ofta med kollapsande civilisationer):

Roman Empire (late stages)

As the empire weakened, women, especially from elite classes, gained more visibility in public life. This included involvement in religious and social reforms.

Qing Dynasty (China, late 19th-early 20th century)

Amidst internal revolutions, foreign invasions, and economic challenges, feminist movements emerged, advocating for greater rights, education, and opportunities for women.

Soviet Union (1980s-1990s)

During the collapse of the Soviet Union, women saw greater opportunities in the workforce and leadership roles, paralleling the political and economic turmoil of the time.

French Revolution (late 18th century)

The revolution marked significant changes in gender roles, with women engaging in political activism, such as advocating for the right to vote and participating in public demonstrations.

Weimar Republic (Germany, 1919-1933)

As the Weimar Republic struggled with political instability and economic hardship, women gained more social and political rights, including the right to vote and increased representation in the workforce.

Ancient Greece (post-Alexander the Great)

Following the collapse of the classical Greek city-state system, women in certain areas like Sparta experienced more independence and public roles compared to more conservative regions like Athens.

The Ottoman Empire (19th century)

As the empire began to weaken, movements advocating for women's rights, particularly in education and social participation, emerged, although these changes were often gradual.
Se även: https://youtu.be/I8BRdwgPChQ
Citera
2024-12-04, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Vi pratar inte om medelvärdet utan om antal individer per kön i olika intervall t.ex 90-110.

För att du helt arbiträrt valt ett visst intervall för att du skall kunna argumentera för din idiotiska poäng.

Ser vi till befolkningen överlag, så har män större hjärna och högre IQ.
Citera
2024-12-04, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Medelvärdet är möjligen lite högre för män vilket är ett resultat av ytterkanterna. Om vi zoomar in på mitten finner du fler kvinnor än män med IQ omkring genomsnittet. Vilket också borde innebär att om du tittar på vanliga medelsvenssonfamiljer är det sannolikt att kvinnan i huset har lite högre IQ än mannen. Det kanske är just därför som osäkra män startar sådana här trådar på Flashback, ni vet att ni är underlägsna och känner ett behov av att slå ifrån er. Ett slags primitivt dominansbeteende från stenåldern. Vilket i sig självt också är evidens för min hypotes.

Då jag hamnar på den extrema högersvansen av normalfördelningen, så var det ju knappast en bra gissning.

Vad vi dock ser är att människor på vänster och högersvansen av normalfördelningen har mer likt beteende överlag, dock av olika anledningar, vilket är ett resultat av att "midwits", likt dig, är den enklaste gruppen att hjärntvätta, då ni inte är smarta nog att kunna kritiskt granska information men gärna inbillar att ni är mer intelligenta än vad ni är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in