Citat:
Om hjärnans storlek: (FB) IQ-skillnader mellan kvinnor och mänSkillnader mellan kvinnor och män vad gäller hjärnan: https://snipboard.io/7LpB9S.jpg
Skillnader gällande kognitiva testresultat: https://snipboard.io/FydjIo.jpg, https://snipboard.io/Rbd1OJ.jpg
Skillnader gällande kognitiva testresultat: https://snipboard.io/FydjIo.jpg, https://snipboard.io/Rbd1OJ.jpg
Korrelationen mellan hjärnstorlek och IQ ligger någonstans mellan 0,3 och 0,4. Detta betyder att hjärnstorlek förklarar 9-16 % av variationen i IQ. Men mannens i snitt större hjärna förklaras av högre kroppslängd, mer muskelmassa och större tyngd. Även om män i genomsnitt har något större hjärnor än kvinnor, så har forskning visat att kvinnor ofta har en högre täthet av neuroner och effektivare kopplingar i vissa delar av hjärnan. Kvinnor kan alltså uppnå lika hög eller högre kognitiv prestanda trots en något mindre hjärnvolym.
Hur kunde du missa dessa så självklara fakta, Stickan?
Citat:
...https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0160289616302975
Analyses of the cognitive subsets used to extract g showed that the sex differences were not related to extremely high scores of males on a limited number of particular tasks, but tends rather to reflect a more general pattern. Moreover, controlling for the effect of g, showed that the majority of sex differences in favor of males were no longer significant, which further supports the notion that g played an important role in causing the initial differences. The tasks that remained to display significant sex differences beyond g were the spatial orientation task, which also strongly taps spatial ability, and the Flanker tasks that measures sustained attention and inhibition (Rueda et al., 2004).
Jag förstår att du inte ville citera de tre sista meningarna i fet stil i ditt inlägg. De som handlar om testresultaten efter kontroll för g-faktorn.
När IQ-resultat kontrolleras för g-faktorn innebär det att man försöker isolera den del av en individs resultat, som beror på dennas allmänna intelligens, och bortse från resultat som kan bero på specifika faktorer som t ex utbildning, erfarenhet eller specifika testförmågor. På det viset kan man få en mer rättvis bild av en individs kognitiva förmåga i relation till andra utan att påverkas av tillfälliga eller miljörelaterade faktorer..
Nu har jag gjort de tre meningarna i fet stil som du ser.
I tabell 6 är följande testresultat efter kontroll för g-faktorn inte statistiskt signifikanta:
1. Progressive matrices
2. Vocabulary
3. Reading
4. Working memory
7. Card sorting
9. Processing speed
Kvinnor är i snitt statistiskt signifikant bättre än män i 5. Episodic memory och 8. Verbal episodic memory, medan män är i snitt statistiskt signifikant bättre än kvinnor i 6. Spatial orientation och 10. Flanker task.
Sammanfattning: kvinnor är i snitt lika bra som män i 6 kognitiva förmågor och bättre i 2 kognitiva förmågor, medan män är i snitt lika bra som kvinnor i samma 6 kognitiva förmågor och bättre i 2 andra kognitiva förmågor.
Van der Linden, en av skribenterna till din länkade studie, hävdar felaktigt att kvinnor i genomsnitt har lägre IQ, i snitt 4 poäng mindre än män på grund av att de har mindre hjärnor. Visserligen är det sant att kvinnor i genomsnitt har något mindre hjärnor än män, men det finns inga bevis för att detta skulle vara kopplat till intelligens.
Det är vetenskapligt väl etablerat att det inte är någon genomsnittsskillnad i generell intelligens mellan kvinnor och män. Ett antal IQ-tester har visat att kvinnor och män i genomsnitt har ungefär samma IQ, och eventuella skillnader är statistiskt försumbara (med <0,5 IQ-poäng).
https://www.researchgate.net/publication/222534750_Negligible_Sex_Differences_in_General_In telligence
Enligt en enig forskningsvärld existerar ingen signifikant skillnad i genomsnittlig generell intelligens (IQ) mellan män och kvinnor. Det finns dock skillnader i specifika kognitiva förmågor (episodiskt minne, verbalt episodiskt minne, spatial orientering och flankeruppgift (se ovan)).
Nisbett et al. (2012) drog slutsatsen att män och kvinnor har praktiskt taget identiska genomsnittliga IQ-poäng. Alla observerade skillnader är vanligtvis små och inkonsekventa i studierna. Källa: Nisbett, R. E., Aronson, J., Blair, C., Dickens, W., Flynn, J., Halpern, D. F., & Turkheimer, E. (2012). Intelligence: New findings and theoretical developments. American Psychologist, 67(2), 130–159.
https://doi.org/10.1037/a0026699 (OBS! kostar en summa för att få tillgång till hela artikeln)
Som jag påpekat tidigare är van der Lindens intelligensstudie hårt kritiserad. I hans studie hade data valts ut från projektet HCP Young Adult (endast friska unga vuxna). De undersökta 896 individerna var i åldersgruppen 22-37 år. Förmodligen var urvalet inte helt representativt för den totala befolkningen i den aktuella åldersgruppen.
Vet du att holländaren van der Linden var talare vid konferensen International Society for Intelligence Research (ISIR) 2009? Denna konferens har dåligt rykte eftersom några av dess medlemmar och talare har främjat eugenik och rasistisk pseudovetenskap. Linden har skrivit dussintals artiklar tillsammans med högerextrema HBD-pseudovetenskapsmannen Curtis Dunkel (medförfattare till din länkade studie) samt skrivit tidningar tillsammans med den vita nationalisten Edward Dutton.
Varför fortsätter du att länka till studier som är gjorda av forskare vars ideologi är högervriden, sexistisk och rasistisk? Du skämmer ju ut dig.
Jag vet inte om jag vill koppla det till just IQ, men på något sätt har du ju helt rätt i vad du skriver.