Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Citat du: "Nej inte mer naturligt, finns inget naturligt med patriark om man jämför med hur de 800 första generationerna människor levde. Eller måste ha levt om man går efter sunt förnuft."
Hmm. Så jobbigt när du inte vet vad du har sagt. Jag minns bättre vad du sagt än dig. Om du inte är säker, bör du kanske kolla upp vad du själv har sagt, innan du själv påstår tvärsäkert att du inte har det. Samma om pojkflickor och hjullastare tidigare.
Ingenstans i det stycket påstår jag att ca 800 generationer samlare/nomader levde jämställt. Det jag påstod var att ca 800 generationer troligen inte levde i patriarkat såsom senare generationer bönder/bofasta.
Vad tycker du att jag sagt om "pojkflickor" och hjullastere som inte stämmer?
Citat:
Varför är det mest troligt? Det är i och för sig inte ett svar på det jag skrev, om att män huvudsakligen var jägare och kvinnor samlare, eller kvinnligt och manligt. I och för sig ett nonsenssvar också, för det säger inget om hur de delade uppgifterna mellan könen, som det handlade om.
Alla var samlare, samlandet stod för merparten av födan. Man fiskade och plockade tång och sjögräs och fångade skaldjur, snäckor, musslor, osv (många nomader/samlare levde vid vattendrag/sjöar/kusten). Vidare samlade man ägg, nötter, rötter, fröer, frukt, bär, larver, osv. Storvilt jagade man troligen rätt sällan. Dels för att kostade mycket energi och dels för att ett större bytesdjur räckte länge.
Citat:
Lite skrev jag väl det för att trigga dig. Men de behövde väl en man som kunde skydda dem. Men det innebar även att de blev underställda honom. Eller hur tänker du att det fungerade?
Jag tror inte att männen tänkte att kvinnorna var "underställda" dem eller "ägda" av dem bara för att de skyddade gruppen mot andra stammar och liknande. Den här föreställingsvärlden om "ägande" och "underställd", att män "ägde" kvinnor precis som annan egendom och att kvinnor var "underställda" män kom långt långt senare.
Citat:
Det var alltså mest troligt att man ägde sånt man kunde äga. Bil hade man förstås inte, men om man haft det hade man nog ägt den också. Så att det inte fanns ägande kan vi nog avskriva, då du själv säger att det troligen fanns ägande. Mitt och ditt.
De ägde/förvaltade troligen sina egna verktyg ja och några klädesplagg, men de ägde inte såsom vi äger idag.
Citat:
Ehh, jo, det handlade om att du ville att jag skulle visa hur man kunde se på ett skelett att det var en pojkflicka, när jag aldrig sagt att man kan det. Men finns förstås mycket mer. Hoppa över frågor, skriva trams när man inte har svar. Finns mycket. Men du menar att det är bara du som beter sig så?
Jag bad dig utveckla ditt påstående:
"Ditt påstående var detta, gällande kvinnliga storviltsjägare: "Det var pojkflickor per definition. De som hellre leker med pojkar och umgås med dem, än med andra kvinnor/flickor. Är du sån?"
Hur har du kommit fram till detta? Var har du läst att de kvinnliga storviltsjägarna var "pojkflickor" som hellre lekte med pojkarna än med andra kvinnor/flickor?"
Nej, jag menar att det är du som beter dig så. Hoppar över/ignorerar frågor, tramsar/triggar/provocerar, osv. Antagligen ett typsiskt manligt beteende att inte kunna stå för det man säger/påstår.
Citat:
Först säger du att det är ett ord för att beteckna flickor som är på ett visst sätt och inte följer normerna för hur en flicka ska vara utan beter sig mer som pojkar.
Sedan vänder du på allt och säger att de inte existerar, men samtidigt säger du att en del flickor har mer maskulina egenskaper än andra. Man har förstås stött på dem själv både som barn och vuxen. Du kanske aldrig såg dem, där de hängde efter pojkarna, utan satt på ditt flickrum med andra flickor och gjorde flicksaker.
Jag har aldrig påstått att "pojkflickor" beter sig mer som pojkar. Nej, jag skrev inte att de inte existerar.
Såhär skrev jag:
"Begreppet "pojkflicka" är ett relativt modernt begrepp som användes mer förr för att skambelägga flickor/kvinnor i vissa sammanhang - när en kvinna inte ansågs tillräckligt feminin/moderlig/undergiven, osv. I andra sammanhang kom det mer i form av beröm - när en flicka agerat modigt eller tufft, till exempel.
Jag anser att man inte kan dela upp flickor/kvinnor i antingen "pojkflicka" eller "feminin". Människor är mycket mer mångfasetterade och komplexa än så. De flesta av oss har både feminina och maskulina sidor/egenskaper som vi skiftar mellan beroende på sammanhang och situation."
Citat:
Så jag säger att det är mest troligt att det var sådana som var krigare/jägare. Vilket jag menar att det mesta man även vet om dem historiskt och idag, faktiskt stöder. Jag ser det inte ens som kontroversiellt. Men ur en syn där könet är socialt och samhället skapar människor till vad de är, säger de förstås emot den tesen, utan visar att vi faktiskt föds med vissa egenskaper. Att alla inte kan bli vad de vill.
Det här med att kvinnliga storviltsjägare på samlar/nomad tiden skulle vara "pojkflickor" kommer helt och hållet från dig. Jag har aldrig någonsin hört en enda expert eller forskare på området nämna något alls om det här. Det har troligen aldrig ens undesökts pga att det är så fruktansvärt löjligt.
Citat:
Du har motvilligt erkänt om ägande, eller inte alls sagt vad som är mest troligt, utan försökt bortförklara det som jag menat är mest troligt. Du fortsätter bara på samma sätt. Men det kanske ligger i din natur som vänsterfeminist.
Nej jag har inte "motvilligt erkänt" något om ägande. Jag konstaterade att ja, de förfogade troligen över sina egna verktyg och ett par klädesplagg men att de utöver detta inte ägde nåt mer.
Jo jag har genomgående sagt vad jag tror var det mest troliga, precis som du. Vi har en diskussion och det är såhär diskussioner ser ut.
Nej jag är inte vänsterfeminist.
Hur var det nu med att provocera och trigga? Varför håller du på såhär? Klassiskt kukigt beteende.