2010-07-10, 17:15
Medlem
Patient67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahruon
Har kommit över boken Det av Stephen King. En riktig tegelsten minst sagt. Undrar lite hur alla ni som gillar King rankar denna bok? Är det värt mödan att läsa ut den, har hört att slutet ska vara ganska dåligt.

En av mina absoluta favorit böcker, var dock längesen jag läst boken så jag minns inte slutet direkt, har för mig att det var lite av ett sorgligt slut!?
Citera
2010-07-10, 17:18
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patient67
En av mina absoluta favorit böcker, var dock längesen jag läst boken så jag minns inte slutet direkt, har för mig att det var lite av ett sorgligt slut!?
Sorgligt dåligt iaf
Citera
2010-07-10, 18:40
Medlem
K9Devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahruon
Har kommit över boken Det av Stephen King. En riktig tegelsten minst sagt. Undrar lite hur alla ni som gillar King rankar denna bok? Är det värt mödan att läsa ut den, har hört att slutet ska vara ganska dåligt.

Jag tycker framför allt att bokens behållning ligger i Kings otroliga barndomsskildringar (att vara barn och uppleva världen, vuxenvärlden och fantasivärlden med allt vad det innebär). Och (bortsett från slutet - som så många andra påpekat) så finns det något oerhört fasansfullt som skrämde skiten ur mig i den också, åtminstone fram tills att det, under nästan hela boken, odefinierade "det" ska ges ett "ansikte". Det är väl i stora drag där det spårar ur. Men jag räknar den till en av Kings bättre tegelstenar, absolut.
Citera
2010-07-11, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Det finns en miniserie som heter "Salem's Lot", baserad på Staden som försvann. Såg den när jag var elva-tolv och tyckte den var bra - men idag vet jag inte riktigt om jag skulle säga samma sak

"Eldfödd" såg jag också när jag var liten, Drew Barrymore i huvudrollen. Ingen av King's tidiga filmatiseringar är ju nåt vidare dock. Förutom "Pet sematary" - riktigt bra film (och bok).

Förresten, "Nattmaror & Drömlandskap" gick på ettan igår. Noveller som blivit filmade - "Slagfältet" var den första. Nån som såg det? Missade
Finns två produktioner
Salems lot (1979)
http://www.imdb.com/title/tt0079844/
Salems lot (2004)
http://www.imdb.com/title/tt0355987/

Jag har inte sett någon av dem. Sett en hel del av det som filmatiserats av King´s verk. Langoljärerna kan vara bland det sämsta jag sett, någonsin. Jag håller novellen riktigt högt, men filmen var pinsamt usel.
Citera
2010-07-11, 16:41
Medlem
haiguises avatar
Boken Pestens tid, vad tycker ni Stephen King fans om den? Har läst några kapitel men inte riktigt kommit igång än.
Citera
2010-07-11, 19:32
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haiguise
Boken Pestens tid, vad tycker ni Stephen King fans om den? Har läst några kapitel men inte riktigt kommit igång än.

Den är väldigt bra men trots det långt ifrån Kings bästa bok. Kan vara lite motsträvig i början att ta sig in i men då hela gänget av protagonister och antagonister har grupperat sig blir boken väldigt bra, bara att stå ut.

Läser du den oavkortade eller avkortade, svenska eller engelska?
Citera
2010-07-11, 20:06
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haiguise

Vet inte om jag är ett King-fan direkt men läser gärna King när jag inte har energi att läsa annat.
Pestens Tid tillhör mina favoriter, många karaktärer man fattar tycke för, även om några tenderar att vara aningen nära en Mary Sue så skildras hos andra en inre konflikt, sen så är jag ju en sucker för "efter katastrofen"-scenarion

Har lite svårt för de religiösa undertonerna och Kings användande av arketyper (magical negro) och deus ex machina (i just Pestens Tid gör han det ganska bra) men det överskuggar absolut inte den totala upplevelsen.
Citera
2010-07-11, 22:25
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janone
Finns två produktioner
Salems lot (1979)
Salems lot (2004)

Jag har inte sett någon av dem. Sett en hel del av det som filmatiserats av King´s verk. Langoljärerna kan vara bland det sämsta jag sett, någonsin. Jag håller novellen riktigt högt, men filmen var pinsamt usel.

Har sett miniserien ifrån 2004 med Rob Lowe i huvudrollen och Donald Sutherland i en annan roll, var väl helt okej. Den gamla filmen har jag inte fått tid att se ännu då den är dryga tre timmar lång, men minns att Tobe Hooper har gjort den, som även gjorde The Mangler (baserad på någon King-novell).
Citera
2010-07-12, 08:53
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janone
Finns två produktioner
Salems lot (1979)
Salems lot (2004)

TV-filmatiseringen (1979) är underbar. Ett segt tempo som knappt existerar längre och ytterilgt obehagliga vampyrer. Fan, vad jag älskade den!
Citera
2010-07-12, 11:28
Medlem
Är man dum i huvudet eller för gammal när man ger upp Revolvermannen efter halva?
Citera
2010-07-12, 12:12
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebban07
Är man dum i huvudet eller för gammal när man ger upp Revolvermannen efter halva?

Tror varken eller, men varför tyckte du inte om boken?
Citera
2010-07-12, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Tror varken eller, men varför tyckte du inte om boken?

vet ej...men hade svårt att ta den till mej, är det värt att försöka igen?

Verkade va lite mycket hokus-pokus, eller nåt, men ska kanske försöka igen då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in