Citat:
Ursprungligen postat av ken_park
Absolut! tycker även att första boken fick ett lyft när man fick lite bakgrundshistoria; fattar inte vad jag kan ha fått Maine i från annars är ju dom första böckerna av King jag läser

Mja, jag är nog lite av andra åsikter än du då det gäller bakgrundshistorian som jag mestadels kände mig bestulen på tid av att läsa, men jag förstår hur du tänker. Blaze plågas av samma exempel just som i Wizard, att King kort och gott försöker förklara och ge så mycket fritt spelrum för föregående historiska eskapader i sina böcker än nödvändigt. Han låter hellre bakgrundshistorierna ta mer plats än vad är egentligen nödvändigt, detta drabbas i stället böckerna av en massa strunt, om boken i regel inte lever upp till hypen, oftast.
Om du inte läst King tidigare än TDT-böckerna har du mycket att se fram emot, mycket trevliga böcker och ett genuint och mästerligt författarskap att se fram emot! Tycker bara att du bör ge dig i kast med hans självbiografiska bok Att skriva (On Writing) före du ger dig i kast med hans tyngre böcker (bokstavligt och bildligt talat) då den ger konkreta infallsvinklar på en del av hans böcker, såväl hur hans liv präglat hans skrivande i olika skepnader.