2010-02-07, 13:27
Medlem
Rakiis avatar
Tråkigt att denna sortens censur av fiktionella verk fortfarande kan slå igenom så pass stort i ett modernt samhälle att en bok som Raseri inte får tryckas längre. Är ju snarare andra aspekter i livet än böcker som ger upphov till brott som dessa, oftast.
Citera
2010-02-07, 19:04
Medlem
janwindahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Tråkigt att denna sortens censur av fiktionella verk fortfarande kan slå igenom så pass stort i ett modernt samhälle att en bok som Raseri inte får tryckas längre. Är ju snarare andra aspekter i livet än böcker som ger upphov till brott som dessa, oftast.

Jag vill minnas att jag läste någonstans att det var Kings beslut att plocka bort den.. Ska kolla lite om det kan stämma eller om jag hallucinerar..
Citera
2010-02-07, 19:06
Medlem
lllllllllllls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janwindahl
Jag vill minnas att jag läste någonstans att det var Kings beslut att plocka bort den.. Ska kolla lite om det kan stämma eller om jag hallucinerar..

Det stämmer nog, vill minnas att han förklarar grejen lite mer ingående i sin bok "att skriva".
Citera
2010-02-07, 19:12
Medlem
Ahruons avatar
Har faktiskt aldrig läst en bok av Stephen King. Antar att det beror på jag inte varit särskilt förtjust genren. Men nu ska det bli ändring på det. Nu undrar jag vilken bok som är bäst att börja med.

Jag har funderat på Revolvermannen. På svenska Wikipedia står det följande: "Det som King ser som sitt främsta verk är fantasyserien om Det Mörka Tornet. Många av hans andra romaner och noveller har anknytningar till Det Mörka Tornet, antingen via platser, händelser eller personer." Vilket onekligen låter som en bra bok att börja med, några recensioner jag sett har dock varit ganska kritiska.

Så vad säger ni om Revolermannen, är det en läsvärd bok och en bra introduktion till Kings författarskap?
Citera
2010-02-07, 19:30
Medlem
Kronoparks hunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janwindahl

Romanen finns inte längre i tryck, eftersom King ville slippa kritik från folk som ansåg att den kunde inspirera våldsfixerade ungdomar till dödsskjutningar i skolan; en idé han fick sedan han fått veta att en tonåring som gjort detta hade ett ex av boken i sitt skåp, och en annan citerade boken när han sköt sin lärare: "Visst är det här bättre än algebra?"

Från wikipedia

För övrigt riktigt jävla bra bok!
Citera
2010-02-07, 19:40
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahruon
Så vad säger ni om Revolermannen, är det en läsvärd bok och en bra introduktion till Kings författarskap?

Det tycker jag absolut att den är, en av Kings i mitt tycke främsta böcker. Sen att historien spänner vidare med sex böcker till gör ju inte saken sämre, och i stil med Prousts böcker som du gillar så är detta Kings magnum opus.
Citera
2010-02-07, 21:22
Medlem
Corvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahruon
Har faktiskt aldrig läst en bok av Stephen King. Antar att det beror på jag inte varit särskilt förtjust genren. Men nu ska det bli ändring på det. Nu undrar jag vilken bok som är bäst att börja med.

Jag har funderat på Revolvermannen. På svenska Wikipedia står det följande: "Det som King ser som sitt främsta verk är fantasyserien om Det Mörka Tornet. Många av hans andra romaner och noveller har anknytningar till Det Mörka Tornet, antingen via platser, händelser eller personer." Vilket onekligen låter som en bra bok att börja med, några recensioner jag sett har dock varit ganska kritiska.

Revolvermannenserien är bland det bästa jag har läst öht, undantaget den fjärde boken som är rätt seg och trist imo. Jag rekommenderar varmt att du ger böckerna en chans iaf, de är grymt bra och anknyter som sagt till många av hans andra böcker vilket är kul.
Senast redigerad av Corv 2010-02-07 kl. 21:25.
Citera
2010-02-07, 21:31
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corv
...och anknyter som sagt till många av hans andra böcker vilket är kul.

Brukar alltid dra på smilbanden i Kings böcker då han slänger in referenser till andra böcker, men således för att få insupa hela helheten kanske man borde läsa Mörka Tornet-sviten efter att ha betat av dem klassiska King-böckerna?
Citera
2010-02-07, 21:55
Medlem
Corvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Brukar alltid dra på smilbanden i Kings böcker då han slänger in referenser till andra böcker, men således för att få insupa hela helheten kanske man borde läsa Mörka Tornet-sviten efter att ha betat av dem klassiska King-böckerna?
För att få ut så mycket som möjligt av serien så måste du läsa en hel del böcker av han, ja. Jag har inte läst så mycket av King så jag kompletterade med att läsa en del på wikipedia för att fördjupa mig lite, men det fungerar ju att läsa böckerna utan nån kunskap alls..
Citera
2010-02-07, 22:07
Medlem
Är Stephen Kings The shining annorlunda från Kubricks film The shining i handling och så?

Har nog aldrig suttit ner och sett hela hans film på en gång men vid det här laget känner väl alla till filmen och storyn. Är boken fortfarande spännande läsning eller sitter man och vet vad som ska hända på ett ungefär?
Citera
2010-02-07, 22:18
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corv
För att få ut så mycket som möjligt av serien så måste du läsa en hel del böcker av han, ja. Jag har inte läst så mycket av King så jag kompletterade med att läsa en del på wikipedia för att fördjupa mig lite, men det fungerar ju att läsa böckerna utan nån kunskap alls..

Ja, Wikipedia är ett alternativ om man inte vill beta av hans katalog och jag hade väl främst tur själv som läst det mesta som King skrivit före jag slog mig ned med TDT-sviten.

Citat:
Ursprungligen postat av Fridollf
Är Stephen Kings The shining annorlunda från Kubricks film The shining i handling och så?

Har nog aldrig suttit ner och sett hela hans film på en gång men vid det här laget känner väl alla till filmen och storyn. Är boken fortfarande spännande läsning eller sitter man och vet vad som ska hända på ett ungefär?

Du bör läsa boken, absolut. Kubrick gjorde inte filmen den rättvisa som King förmedla med boken påstår King och således skiljer sig det en hel del ifrån filmen.
Citera
2010-02-08, 11:47
Medlem
ElakPistols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronoparks hund
Romanen finns inte längre i tryck, eftersom King ville slippa kritik från folk som ansåg att den kunde inspirera våldsfixerade ungdomar till dödsskjutningar i skolan; en idé han fick sedan han fått veta att en tonåring som gjort detta hade ett ex av boken i sitt skåp, och en annan citerade boken när han sköt sin lärare: "Visst är det här bättre än algebra?"

Från wikipedia

För övrigt riktigt jävla bra bok!
Tråkigt att han behöver känna på det viset. Om folk bara hade lite öppnare sinnen hade han inte behövt känna att han inte ville trycka upp den på nytt på grund av kritik. Men nej, i högmoralens borg USA är den hemsk. Där har ju flertalet skolor vid olika tillfällen försökt förbjuda Twains böcker också, så man förstår ju på vilken nivå de lägger ribban.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in