2009-10-20, 22:25
Medlem
sphinxen_111s avatar
Ha ha jag är väldigt blandad men jag gillar inte ren fantasy. När det är drakar, häxor,troll, riddare m.m inbladade då tröttnar jag snabbt. Jag gillar spänning, humor, mystik. Förövrigt har författarens förmåga att uttrycka sig och beskriva saker, händelser, platser, människor, stor betydelse. Har läst endel av Håkan Nesser, kanske inte riktigt lirar i samma divison som King, men han gör faktiskt briljanta beskrivningar i sina romaner.
Citera
2009-10-20, 22:38
Medlem
janwindahls avatar
Beskrivningar är det som folk antingen hatar eller älskar med King har jag märkt
Många tycker det blir för mycket men jag fullkomligt älskar hur han verkligen får en att vara med i händelserna.

Varsel är en mina favoriter. Galenskap, skräck, thriller, den har det mesta.

Den allra bästa boken enligt mig är Det men med sina ~1300 sidor så skrämmer den dom flesta, men jag rekommenderar sannerligen dig att läsa den någon gång. Den är helt otrolig.

Finns ju även några novellsamlingar som kan funka bra som aptitretare. Allt Kan Hända, Dödsbädden som även finns utgiven i två separata delar: Jerusalems Lott och andra berättelser och Majsens Barn och andra berättelser), Mardrömmar, Sommardåd, Vinterverk, samt Den förskräckliga apan och andra berättelser.
Citera
2009-10-20, 22:43
Medlem
sphinxen_111s avatar
Okej, tack för tipset. Vad jag har förstått så ska man hellst undvika han senaste verk och istället koncentrera sig på de gamla.

Ang Det. Jo den ska jag verklgen läsa. Christine verkar även intressant. Varsel ska jag också ta mig en titt på
Citera
2009-10-20, 22:47
Medlem
janwindahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sphinxen_111
Okej, tack för tipset. Vad jag har förstått så ska man hellst undvika han senaste verk och istället koncentrera sig på de gamla.

Det får jag dessvärre hålla med om. Jag vet inte om det beror på dom kopiösa mängder narkotikum han intog under den tiden men jag föredrar helt klart hans äldre verk.
Citera
2009-10-20, 22:57
Medlem
sphinxen_111s avatar
Många av hans verk har ju filmatiserats.

Varsel är väl The shining- fantastisk skådespelarinsats av Jack Nicholson.

Nyckeln till frihet - en av de bästa filmer som gjorts.

Den gröna milen - bra film

Det! - skräck.

De flesta har väl gjorts film på men vilka mer har blivit storfilmer av denna rang?
Citera
2009-10-20, 23:00
Medlem
NoTruces avatar
Någon som lyckats få tag på hans nya tegelsten Under The Dome än?
Citera
2009-10-20, 23:04
Medlem
janwindahls avatar
Japp, Varsel är The Shining.

Stand by me är en annan bra filmatisering. Den är en av novellerna i Vinterverk.

Här har du en lista på samtliga filmer. Vissa är bra, vissa mindre bra och vissa borde dessvärre aldrig gjorts..

Följeslagarna är förresten en väldigt bra sajt, där finns recensioner av dom flesta böckerna så du kanske kan få lite fler tips.

Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Någon som lyckats få tag på hans nya tegelsten Under The Dome än?

Den har väl inte släppts än? Har för mig att releasedatum var 10:e november..
Citera
2009-10-20, 23:07
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janwindahl
Den har väl inte släppts än? Har för mig att releasedatum var 10:e november..

Jo. Men ofta brukar böcker finnas tillgängliga tidigare än officiellt släppdatum. Hans senaste novellsamling, Just Past Sunset, köpte jag cirkus en månad innan den skulle komma ut.
Citera
2009-10-21, 00:57
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sphinxen_111
Många av hans verk har ju filmatiserats.

Varsel är väl The shining- fantastisk skådespelarinsats av Jack Nicholson.

Nyckeln till frihet - en av de bästa filmer som gjorts.

Den gröna milen - bra film

Det! - skräck.

De flesta har väl gjorts film på men vilka mer har blivit storfilmer av denna rang?
Och The Mist
Citera
2009-10-21, 01:00
Medlem
bravehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janwindahl
Beskrivningar är det som folk antingen hatar eller älskar med King har jag märkt
Många tycker det blir för mycket men jag fullkomligt älskar hur han verkligen får en att vara med i händelserna.

Stephen King är väl inte särskilt speciell när det gäller beskrivningar? Eller?
Citera
2009-10-21, 01:14
Medlem
Ozknybergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braveh
Stephen King är väl inte särskilt speciell när det gäller beskrivningar? Eller?

Själv tycker jag att Dean Koontz är lite värre när det kommer till beskrivningar än King.
Citera
2009-10-21, 02:04
Medlem
Hur är hans Novel Samling "Allt kan hända" ? Tror jag att den heter.

Såg även att desperation och sömnlös fanns på svenska på de flesta ställen där man köper böcker. Något att ha?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in