2020-07-08, 16:25
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusJ666
Kings absolut mest underskattade verk är hans mästeropus är på åtta böcker om Det mörka tornet. Detta är Kings viktigaste arbete och till vissa delar hans bästa. Här träder hans mångsidighet fram. Egentligen mer science fiction och fantasy än skräck.

Läsaren får uppleva fantasy, sagor, maffia, romantik och western. Detta är Kings egen ”Sagan om ringen”, fast nu är målet Det mörka tornet.

King lyckas binda samman allt till en fantastiskt bra historia. Revolvermän i bästa Clintan stil och både mänskliga och omänskliga monster. Tidsresor och olika världar. Bra porträtterade skurkar och miljöer. Många är lite tveksamma till denna serie eftersom det diffar mot fler av Kings andra verk. Kräver dock mer av dig som läsare då första boken är lite ”svår” för en del. Jag är inne på femte boken och fullständigt älskar serien.

Jag minns att jag tyckte första delen skilde sig markant från de övriga, men det kan ju ha sin förklaring i att King då inte visste att det skulle bli hans magnum opus. Stilen är mer "bitter", det finns ett annat mörker i själva språket. King var i trettioårsåldern när första boken publicerades och nära sextio när sista kom ut. Man hinner utvecklas en del på den tiden, och särskilt King som vid den tidpunkten givit ut några av sina mest kända verk.
Citera
2020-08-21, 09:04
Medlem
KingBowsers avatar
Jag är i full gång med att läsa romanen Outsidern (eller The Outsider som den heter i original) som släpptes häromåret och gubben kan fortfarande! Nu har jag ju förvisso drygt halva boken kvar men den är svår att lägga ifrån sig.
Citera
2020-08-22, 11:09
Medlem
Läser ni Stephen King på svenska eller engelska?

Jag har enbart läst honom på svenska. Tycker språket är så klumpigt. Det beror kanske för att förlaget vill få ut boken så snabbt som möjligt. Ska jag skifta till engelska?
Citera
2020-09-26, 09:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm

Jag har enbart läst honom på svenska. Tycker språket är så klumpigt. Det beror kanske för att förlaget vill få ut boken så snabbt som möjligt. Ska jag skifta till engelska?
Jag läser böckerna på svenska bara.

Talismanen läser jag just nu.
Citera
2020-09-28, 18:55
Medlem
VillageOblivias avatar
Citat:

När jag var yngre läste jag mest de svenska översättningarna, men idag läser jag uteslutande de engelska originalen. Tycker att hans språk gör sig mycket bättre på engelska, men jag antar att de flesta böcker är bättre på sitt originalspråk. Hans böcker är så rotade i amerikansk populärkultur och det amerikanska småstadslivet att något definitivt försvinner i översättningen. Är du tillräckligt bra på engelska för att kunna läsa originalen utan att missa något bör du definitivt satsa på att läsa dem istället.
Citera
2020-10-10, 15:32
Medlem
trewqs avatar
Citat:

Både och. Dessa böcker har jag läst i original:

Foreboding (Varsel)
Time of the Plague (Pestens tid)

Dessa böcker har jag läst översatta till svenska:
Stark (Strong)
Behövliga saker (Needful Things)
Den dumma nyckeln (Duma Key) Andra delen av "nyckel-trilogin" som påbörjades med The Key to Freedom
Citera
2020-10-10, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trewq

Foreboding (Varsel)

Stark (Strong)
Den dumma nyckeln (Duma Key) Andra delen av "nyckel-trilogin" som påbörjades med The Key to Freedom

Du måste skämta?

Varsel = The Shining
Pestens Tid = The Stand
Stark = The Dark Half
Köplust = Needful things
Duma Key = Duma Key

"The key to freedom" (Nyckeln till frihet?) = Vårbedrift = Rita Hayworth & Shawshank Redemption och den är ju inte någon del av en trilogi utan en del av en novellsamling (Sommarverk alternativt Årstider).
Citera
2020-10-18, 18:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trewq

Foreboding (Varsel)

Stark (Strong)

Dina egna titelöversättningar här är makalösa men " Den dumma nyckeln"(Duma key) tar ändå priset. Berätta hur du kom fram till och beslutade dig för att använda dig av dessa egensinniga titlar?
Citera
2020-10-19, 16:35
Medlem
NoTruces avatar
Ny novell av King i okt-/novembernumret av Esquire: "On Slide Inn Road".
Citera
2020-11-29, 18:39
Medlem
volvo 240s avatar
Dags att komma ut med en ny roman snart kanske? Vinden genom nyckelnhålet var ju en totalbesvikelse. Jag skulle vilja ha en bok som innefattar mycket av "North Central Positronics" Högteknologiskt företag som byggt allt från vattenpumpar till enorma björnrobotar i Mörka Tornet-serien.
Citera
2020-12-21, 09:48
Medlem
Ska försöka mig på Rasande Rose nu.
Citera
2021-01-05, 20:28
Medlem
Galen-Ekorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Jag läser böckerna på svenska bara.

Talismanen läser jag just nu.

Jag läste Talismanen för ett antal år sen och tyckte den var riktigt bra. Finns ju en uppföljare också men den har jag däremot inte läst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in