2016-06-16, 11:41
Medlem
Kenpachys avatar
Har snart läst klart uppföljaren till talismanen och skulle behöva lite tips på nästa bok!

De jag redan läst är:
It
The stand
Alla dark tower böcker
The shining och uppföljaren
Talismanen och uppföljaren

Funderar på boken om JFK (vad den nu heter) eller Salems Lot.

Vad tror ni?

Är väldigt sugen på någon bok med lite mer skräck i så som tex. It
Senast redigerad av Kenpachy 2016-06-16 kl. 11:45.
Citera
2016-06-16, 12:31
Medlem
Kundalinis avatar
Salems Lot är bra. Även om det är 800 år sedan jag läste den. TV-filmatiseringen är en höjdare!

En favorit för mig är annars Tommyknockers (som många iofs inte verkar uppskatta lika mycket).
Citera
2016-06-17, 02:21
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenpachy
Har snart läst klart uppföljaren till talismanen och skulle behöva lite tips på nästa bok!

De jag redan läst är:
It
The stand
Alla dark tower böcker

Vad tror ni?

JFK boken var bra, se serien efteråt med James Franco som kom för inte så längesedan.

Salems lot ska du läsa om du vill ha skräck, i mitt tycke en utav världens bästa böcker alla kategorier, annars Jurtjyrkogården min andra favorit bok (tror jag) utav King. Christine är lite tjockare men också riktigt bra. Vill du ha något lite enklare att tugga i så förslår jag Cujo eller novell samlingen Dödsbädden.

Trevlig läsning
Citera
2016-06-26, 23:13
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Den tog sig allteftersom, slutet var riktigt bra och skrämde mig rejält. Som helhet tycker jag ändå att Dr sömn var bättre.

Väckelse tycker jag är en bra bok - rakt igenom.
Väldigt bra "närhet" med huvudkaraktären och antagonisten rakt igenom hela boken med ett rejält avslut som smäll på näsan som bonus.
Bra "follow him through his life"-känsla.

Doktor Sömn var ju överlag bättre av de två... högre toppar och absolut mer intriger.
Distinkta huvudkaraktärer och färgstarka antagonister.
Slutet kan ju diskuteras, men mer händelserik än Väckelse.

Kenpachy:
Tycker du borde läsa Bag of Bones/Benrangel... den är sådär avgrunds-perveterad i skräck, ovisshet och ångest som IT/DET.

Salems Lot är ju ett tvång, mer eller mindre.
Tänker inte knysta ett ord om den om du tänkt läsa den, det som står på baksidan av boken - om just bokens story - är det du får utgå ifrån.

Pet Sematary/Djurtjyrkogården har hög ångestfaktor, avgrundskänsla och återfallsrisken till den boken är hög.. du kommer inte att bli besviken.
Citera
2016-06-28, 12:42
Medlem
utan.att.stannas avatar
Precis läst Mr Mercedes och nu uppföljaren, i treologin, "Den som finner". Fan vad bra han är, King har gjort det igen. Tummen upp!
Citera
2016-06-28, 22:32
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Precis läst Mr Mercedes och nu uppföljaren, i treologin, "Den som finner". Fan vad bra han är, King har gjort det igen. Tummen upp!

Lånade Mr Mercedes på biblioteket igår, ska läsa den nu på semestern. Tror att jag har läst allt annat av King hittills, kanske missat någon. Har till och med läst Varulvens år (Cycle of the Werewolf), en illustrerad novell som inte verkar direkt vanlig ute på antikvariaten. Den var inte speciellt bra, men eftersom det är en King så ska den såklart läsas. 😀

Bokhyllan har rensats på böcker rätt friskt genom åren, men att behålla alla King-böcker har blivit lite av en grej. Oavsett det, så kan jag alltid plocka ut nästan vilken som helst av dessa och läsa om den med stort nöje. Måste ha läst tex. Det och Pestens tid minst 20 gånger vardera.
Citera
2016-06-28, 22:38
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Lånade Mr Mercedes på biblioteket igår, ska läsa den nu på semestern. Tror att jag har läst allt annat av King hittills, kanske missat någon. Har till och med läst Varulvens år (Cycle of the Werewolf), en illustrerad novell som inte verkar direkt vanlig ute på antikvariaten. Den var inte speciellt bra, men eftersom det är en King så ska den såklart läsas. 😀

Bokhyllan har rensats på böcker rätt friskt genom åren, men att behålla alla King-böcker har blivit lite av en grej. Oavsett det, så kan jag alltid plocka ut nästan vilken som helst av dessa och läsa om den med stort nöje. Måste ha läst tex. Det och Pestens tid minst 20 gånger vardera.
Snart dags för pestens tid igen alltså, min favoribok, endast läst en gång, 2010 om jag inte minns fel
Citera
2016-06-28, 22:48
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Snart dags för pestens tid igen alltså, min favoribok, endast läst en gång, 2010 om jag inte minns fel

Då är det självklart dags igen. Och den oavkortade versionen ska det vara, givetvis.

Hade en diskussion med en kompis häromdan som inte gillade att läsa om böcker. "Man vet ju redan vad som ska hända," var argumentet. Jag frågade då hur många gånger han sett om sin favoritfilm. "Tja, kanske tio gånger," blev svaret. "Och varför, frågade jag. "För att den är bra," blev svaret. "Just det," sa jag
Citera
2016-06-28, 22:49
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Då är det självklart dags igen. Och den oavkortade versionen ska det vara, givetvis.

Hade en diskussion med en kompis häromdan som inte gillade att läsa om böcker. "Man vet ju redan vad som ska hända," var argumentet. Jag frågade då hur många gånger han sett om sin favoritfilm. "Tja, kanske tio gånger," blev svaret. "Just det," sa jag
Mm... jag har faktiskt aldrig läst om en bok, men alltid tänkt att läsa pestens tid igen...
Citera
2016-06-28, 23:11
Medlem
JoeL431s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenpachy

De jag redan läst är:
It
The stand
Alla dark tower böcker

Vad tror ni?

Hoppas inte jag blir lynchad för tipset, men sonens bok Horns tycker jag är snuskigt bra och innehåller en mängd skräck och depression!
Citera
2016-06-29, 00:38
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Hoppas inte jag blir lynchad för tipset, men sonens bok Horns tycker jag är snuskigt bra och innehåller en mängd skräck och depression!

Ja, den är rätt bra, började segt men tog sig allt eftersom. Bör ligga i egen tråd dock.
Citera
2016-06-29, 05:51
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:

Jag har läst Pestens tid flera gånger genom åren. Den oavkortade versionen är min favorit av Kings böcker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in