2019-11-16, 03:57
Medlem
heropsychodreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Tack för feedback! Någon speciell King-bok på svenska som du kan rekommendera?

Min plan är att knäcka min King-oskuld genom att läsa "Mr Mercedes" på svenska och "The Stand" på engelska. Låter det som en bra plan?

Tack för feedback! Det du tar upp kan störa mig en del också. Vill gärna att en text ska ha en "melodi", en rytm, ett flyt (trubbiga översättningar är bland det värsta jag vet). Att läsa Ishiguros "The Remains of the Day" var ett rent nöje bara för att hans text flöt fram så bra.

Någon speciell bok (på orginalspråk) som du tycker jag ska börja med? Rekommendation?
Funkar "The Stand"?

Jag gillar Jurtjyrkogården på svenska. Lisey's story är en av mina favoriter men det är kontroversiellt, bör iaf läsas på engelska.
Citera
2019-11-16, 19:12
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heropsychodreamer
Knyter ihop säcken ja... Men fan vad arg jag blev först!

Man kan tycka att han valde den lätta vägen, men samtidigt kändes slutet ändå rätt på nåt sätt.
Citera
2019-12-09, 22:34
Medlem
sonicyouthzs avatar
Tänkte innehandla min första king bok. Lutar åt Pestens tid, är det en bra och rättvis första bok av king?
Citera
2019-12-10, 19:52
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicyouthz
Tänkte innehandla min första king bok. Lutar åt Pestens tid, är det en bra och rättvis första bok av king?

Det tycker jag. Men som Kingfanatiker och dessutom en som placerar just den boken högst på topp 3-listan, så ser jag det som fördelaktigt att du läser den oavkortade versionen. En annan bra bok är "Det".
Citera
2019-12-10, 19:56
Medlem
Den bästa boken är Talismanen han skrev tillsammans med Peter straub..Eller den senaste eller..vilken-som-helst. De är klart mina favoriter hans böcker.,
Citera
2019-12-15, 20:18
Medlem
Tullamores avatar
Börjat läsa om lite gamla Stephen King-böcker. Jag måste säga att Köplust är jävligt bra. En av hans absolut bästa, enligt mig.
Citera
2019-12-17, 15:02
Medlem
gato12s avatar
Nån som läst Elevation?

Precis börjat, är ju inte alltför tjock för att vara en King bok...och själva premissen är ju rätt intressant
Citera
2019-12-18, 16:30
Medlem
Citat:

Välj pestens tid du. Helt klart det bästa king har skrivit.
Citera
2019-12-18, 20:48
Medlem
sonicyouthzs avatar
köpte mig Pestens tid samt Talismanen. Vet inte om Pestens Tid är förkortad, den ligger på 737sidor.
Citera
2019-12-19, 04:48
Medlem
Citat:
köpte mig Pestens tid samt Talismanen. Vet inte om Pestens Tid är förkortad, den ligger på 737sidor.

Köpte du den på svenska? Begagnad?
Citera
2019-12-20, 07:53
Medlem
sonicyouthzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Köpte du den på svenska? Begagnad?
Inbunden. Det är en svart snubbe på framsidan. Begagnad svenska
Citera
2019-12-20, 12:09
Medlem
Svavelvinters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullamore
Börjat läsa om lite gamla Stephen King-böcker. Jag måste säga att Köplust är jävligt bra. En av hans absolut bästa, enligt mig.

Kan inget annat än att hålla med.
Såg den på film för många herrans år sen vilken givetvis sög. Visste inte ens om att det var en Kingfilm fören jag läst boken sisådär 10 år senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in