Citat:
Ursprungligen postat av
FromAnotherPlace
Förutom vad Spyrran skrev ovan så anser jag att det är fördelaktigt att börja i rätt ände. Det kan vara en personlig preferens, men King har trots allt verkat som författare i ett halvt decennium och därför är det inte rättvisande att börja med random böcker från den senare delen av hans karriär när många av de läsvärda klassikerna finns tidigare. Kronologiskt skulle jag rekommendera:
1. Carrie
2. Staden som försvann ('Salem's lot)
3. Varsel (The Shining)
4. Pestens tid (The Stand) Den oavkortade versionen (även om den avkortade publicerades först -78 och den oavkortade 1990)
5. Jurtjyrkogården (Pet Sematary)
6. Det (IT).
Det verkar vara många som tycker att det är fördelaktigt att börja med de gamla klassikerna först. Inte nödvändigtvis i kronologisk ordning (i den ordning som böckerna gavs ut). Gjorde en snabb sökning på nätet nämligen, om i vilken ordning man bör läsa böckerna. Själv förstår jag inte riktigt varför.
Nu var de första böckerna som jag läste av King gamla (Raseri och Död Zon), men det är inte riktigt dessa böcker som man brukar rekommendera i första hand. Jag älskade Död Zon, och valde att fortsätta med andra böcker av den anledningen. Läste bland annat Carrie strax därefter, men avskydde den. Har aldrig gillat Det eller Staden som försvann heller. Så hade jag börjat med Carrie, Det och Staden som försvann så hade jag förmodligen inte gett King fler chanser.
Så jag tycker att man ska börja att läsa de böcker som man uppriktigt är intresserad av, istället för att avverka någon lista på böcker som man bör ha läst, eller lista på böcker i någon specifik ordning. Förutom de böcker som man bör läsa i kronologisk ordning (Mörka Tornet-serien, Mr Mercedes-triologin), eller läsa innan man läser en viss bok (glömde nämna Talismanen och Det svarta huset här, utöver Varsel/Doktor sömn). Fast i det sistnämnda fallet är det nog mer en rekommendation först.