2019-12-29, 15:33
Medlem
manfred85s avatar
Läste ut Dolores Claiborne idag.

Stephen kings senare böcker tycker jag inte har någon bra skräck , "benrangel" är bäst av dem böcker jag läst av honom.
Senast redigerad av manfred85 2019-12-29 kl. 15:38.
Citera
2019-12-29, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicyouthz
Inbunden. Det är en svart snubbe på framsidan. Begagnad svenska

Det är samma utgåva som jag har läst. Tyvärr den korta.
Citera
2019-12-29, 20:41
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfred85
Läste ut Dolores Claiborne idag.

Stephen kings senare böcker tycker jag inte har någon bra skräck , "benrangel" är bäst av dem böcker jag läst av honom.

Om jag ska vara helt ärlig, King-fanatiker som jag är, så har jag börjat fundera över om Kings bibliografi inte hade sett bättre ut om den skars ner till hälften av de titlar som han har producerat genom åren. Han har varit för produktiv och har fått för mycket utgivet. Jag skulle vara tveksam om han någonsin, sedan genombrottet, har nekats att ge ut någonting. Samtidigt så är de riktigt bra böckerna bara en bråkdel av hans totala bibliografi.

Jag läste "Benrangel" för några år sedan. Jag har delat med mig av mina tankar här tidigare. Den är ingen dålig bok, men faller tyvärr - i min mening - på att den använder sig av de alltför vanliga King-temana Författare som huvudperson, Författare med skrivkramp och dessutom använder sig för mycket av stereotyper, banaliteter och sådant som gör att den suggestiva biten inte håller genom hela berättelsen.
Citera
2019-12-30, 00:02
Medlem
JackSm1ths avatar
Måste man läsa hans böcker i en viss ordning eller går det bra att läsa dem i random ordning?
Citera
2020-01-01, 17:23
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Måste man läsa hans böcker i en viss ordning eller går det bra att läsa dem i random ordning?

Beror på vilka böcker som det handlar om. De flesta är ju helt fristående, med få undantag. Vill man läsa "Det mörka tornet"-serien eller "Mr Mercedes"-triologin så skulle jag rekommendera att man läser dem i kronologisk ordning. Vill man läsa Doktor Sömn så bör man ha läst Varsel tidigare, men egentligen inget krav.
Citera
2020-01-01, 18:46
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th

Förutom vad Spyrran skrev ovan så anser jag att det är fördelaktigt att börja i rätt ände. Det kan vara en personlig preferens, men King har trots allt verkat som författare i ett halvt decennium och därför är det inte rättvisande att börja med random böcker från den senare delen av hans karriär när många av de läsvärda klassikerna finns tidigare. Kronologiskt skulle jag rekommendera:

1. Carrie
2. Staden som försvann ('Salem's lot)
3. Varsel (The Shining)
4. Pestens tid (The Stand) Den oavkortade versionen (även om den avkortade publicerades först -78 och den oavkortade 1990)
5. Jurtjyrkogården (Pet Sematary)
6. Det (IT).
Citera
2020-01-01, 23:44
Medlem
Såg nyligen på tv-serien 11.22.63 som är baserad på en roman av Stephen King, och måste fan erkänna att den var jävligt bra. Såg på den två gånger i rad.
Citera
2020-01-01, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicyouthz
Tänkte innehandla min första king bok. Lutar åt Pestens tid, är det en bra och rättvis första bok av king?

Har inte läst så många av hans verk men
Den gröna milen är en riktigt bra bok.
En av tre böcker som jag streckläst. .

Det mörka tornet är bitvis grym men för lång.
Man ska ju ha mkt fritid över då.
Citera
2020-01-02, 17:20
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Förutom vad Spyrran skrev ovan så anser jag att det är fördelaktigt att börja i rätt ände. Det kan vara en personlig preferens, men King har trots allt verkat som författare i ett halvt decennium och därför är det inte rättvisande att börja med random böcker från den senare delen av hans karriär när många av de läsvärda klassikerna finns tidigare. Kronologiskt skulle jag rekommendera:

1. Carrie
2. Staden som försvann ('Salem's lot)
3. Varsel (The Shining)
4. Pestens tid (The Stand) Den oavkortade versionen (även om den avkortade publicerades först -78 och den oavkortade 1990)
5. Jurtjyrkogården (Pet Sematary)
6. Det (IT).

Det verkar vara många som tycker att det är fördelaktigt att börja med de gamla klassikerna först. Inte nödvändigtvis i kronologisk ordning (i den ordning som böckerna gavs ut). Gjorde en snabb sökning på nätet nämligen, om i vilken ordning man bör läsa böckerna. Själv förstår jag inte riktigt varför.

Nu var de första böckerna som jag läste av King gamla (Raseri och Död Zon), men det är inte riktigt dessa böcker som man brukar rekommendera i första hand. Jag älskade Död Zon, och valde att fortsätta med andra böcker av den anledningen. Läste bland annat Carrie strax därefter, men avskydde den. Har aldrig gillat Det eller Staden som försvann heller. Så hade jag börjat med Carrie, Det och Staden som försvann så hade jag förmodligen inte gett King fler chanser.

Så jag tycker att man ska börja att läsa de böcker som man uppriktigt är intresserad av, istället för att avverka någon lista på böcker som man bör ha läst, eller lista på böcker i någon specifik ordning. Förutom de böcker som man bör läsa i kronologisk ordning (Mörka Tornet-serien, Mr Mercedes-triologin), eller läsa innan man läser en viss bok (glömde nämna Talismanen och Det svarta huset här, utöver Varsel/Doktor sömn). Fast i det sistnämnda fallet är det nog mer en rekommendation först.
Citera
2020-01-20, 15:19
Medlem
UT64s avatar
har just läst ut Institutet (2019), och får säga att det är den bok av King som verkligen fått det att knyta sig i magen på mig av olust.

https://www.bokus.com/bok/9789100180270/institutet/

"Luke Ellis har alltid vetat att han är speciell. Det är inte bara hans extrema begåvning, det är också den märkliga påverkan han har på sin omgivning varje gång han blir riktigt upprörd. Ett glas som spricker i tusen bitar utan att någon rört det, en tallrik som faller ner och krossas mot golvet. Det Luke inte vet är att någon haft ögonen på honom och hans svårförklarliga talang länge. En natt blir han kidnappad och flugen till en plats belägen djupt inne i skogarna i Maine: Institutet. Där utnyttjas tillfångatagna barn med ovanliga förmågor som brickor i ett farligt globalt spel. "Institutet" har känslan av en klassisk King, och anspelar samtidigt på dagens nyhetsrubriker och våra ännu mörkare rädslor inför framtiden."

Mitt betyg blir 5, av 5 möjliga.
Citera
2020-02-08, 10:48
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
har just läst ut Institutet (2019), och får säga att det är den bok av King som verkligen fått det att knyta sig i magen på mig av olust.

https://www.bokus.com/bok/9789100180270/institutet/

"Luke Ellis har alltid vetat att han är speciell. Det är inte bara hans extrema begåvning, det är också den märkliga påverkan han har på sin omgivning varje gång han blir riktigt upprörd. Ett glas som spricker i tusen bitar utan att någon rört det, en tallrik som faller ner och krossas mot golvet. Det Luke inte vet är att någon haft ögonen på honom och hans svårförklarliga talang länge. En natt blir han kidnappad och flugen till en plats belägen djupt inne i skogarna i Maine: Institutet. Där utnyttjas tillfångatagna barn med ovanliga förmågor som brickor i ett farligt globalt spel. "Institutet" har känslan av en klassisk King, och anspelar samtidigt på dagens nyhetsrubriker och våra ännu mörkare rädslor inför framtiden."

Mitt betyg blir 5, av 5 möjliga.
Trevliga recentioner, folk verkar helt begistrade. Är den så bra? en ny pesten tid? Brukar få svårt när hans böcker är allt för långa dock..
Citera
2020-02-08, 13:08
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Trevliga recentioner, folk verkar helt begistrade. Är den så bra? en ny pesten tid? Brukar få svårt när hans böcker är allt för långa dock..
Har läst det flesta av Kings böcker och jag bedömer Institutet som hans bästa hittills.
Och en av de bästa romaner jag läst överhuvudtaget.

Den har inte samma episka djup som Pestens Tid men den är mer spännande. Känns inte heller det minsta lång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in