2019-01-08, 07:26
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Bör King läsas på engelska eller funkar de svenska översättningarna någorlunda tillfredsställande?

Jag kan inte minnas att jag har varit missnöjd med någon svensk översättning och då har jag läst vissa av böckerna både på svenska och engelska.
Citera
2019-01-08, 10:17
Medlem
Myrdalsklanens avatar
Citat:
Bör King läsas på engelska eller funkar de svenska översättningarna någorlunda tillfredsställande?

Jag skulle rekommendera engelska. En del uttryck (t.ex. svordomar och talesätt) funkar helt enkelt inte att översätta till svenska och detta stör i alla fall mig i läsningen
Citera
2019-01-08, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Jag kan inte minnas att jag har varit missnöjd med någon svensk översättning och då har jag läst vissa av böckerna både på svenska och engelska.

Tack för feedback! Någon speciell King-bok på svenska som du kan rekommendera?

Min plan är att knäcka min King-oskuld genom att läsa "Mr Mercedes" på svenska och "The Stand" på engelska. Låter det som en bra plan?

Citat:
Ursprungligen postat av Myrdalsklanen
Jag skulle rekommendera engelska. En del uttryck (t.ex. svordomar och talesätt) funkar helt enkelt inte att översätta till svenska och detta stör i alla fall mig i läsningen

Tack för feedback! Det du tar upp kan störa mig en del också. Vill gärna att en text ska ha en "melodi", en rytm, ett flyt (trubbiga översättningar är bland det värsta jag vet). Att läsa Ishiguros "The Remains of the Day" var ett rent nöje bara för att hans text flöt fram så bra.

Någon speciell bok (på orginalspråk) som du tycker jag ska börja med? Rekommendation?
Funkar "The Stand"?
Citera
2019-01-08, 19:22
Moderator
Rassas avatar
Citat:

Har läst de flesta King på både engelska och svenska och den enda boken som är slarvigt översatt i mitt tycke är Varsel (The Shining) som är översatt av Bo G A Ericsson.

John Henri Holmberg har översatt ett 20-tal av Kings böcker och gjort ett stabilt jobb.
Citera
2019-01-08, 19:47
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:

Min plan är att knäcka min King-oskuld genom att läsa "Mr Mercedes" på svenska och "The Stand" på engelska. Låter det som en bra plan?

Jag tror att King-läsare, de som verkligen är inbitna och har plöjt många av hans verk får delas upp i två kategorier:

a) De som uteslutande föredrar hans tidigare verk (70-tal till mitten av 90-talet), men möjligtvis har läst lite nyare grejer - dock utan att fastna för dem. Man återvänder till de gamla berättelserna istället.
b) De som slukar både hans gamla och nya litterära verk, gillar samtliga (med förbehåll för personlig smak) och inte gör någon jättetydlig distinktion mellan hans tidigare och senare författarskap

Jag tillhör helt klart kategori A. Jag har införskaffat Mr Mercedes men har inte läst den. Som jag förstår det så tycker många ändå om den. Personligen så rekommenderar jag alltid nya King-läsare att börja med klassikerna, gärna i kronologisk ordning (någorlunda):

- Carrie
- Varsel
- Staden som försvann
- Det

"Pestens tid" ("The Stand") är min absoluta favoritbok av King, så den skulle jag rekommendera. Gärna i oavkortad form om du får tag på den, men den avkortade (som är betydligt lättare att få tag på) fungerar också. Ärligt talat så tror jag inte att engelska eller svenska spelar så stor roll. De flesta översättningarna brukar vara rätt så bra.

Min personliga rekommendation är att börja med "The Stand".
Citera
2019-01-08, 23:00
Medlem
Myrdalsklanens avatar
Citat:
Tack för feedback! Det du tar upp kan störa mig en del också. Vill gärna att en text ska ha en "melodi", en rytm, ett flyt (trubbiga översättningar är bland det värsta jag vet). Att läsa Ishiguros "The Remains of the Day" var ett rent nöje bara för att hans text flöt fram så bra.

Någon speciell bok (på orginalspråk) som du tycker jag ska börja med? Rekommendation?
Funkar "The Stand"?

Tack själv! Ishiguro är bra (i alla fall The Buried Giant som jag har läst), men ganska olik King, vars böcker har väldigt mycket dialog. En gång i tiden läste jag alla King-böcker som jag kom över, men det var nog över tio år sedan jag senast läste något av honom nu. The Stand är bra men de jag minns att jag tyckte bäst om var

Varsel (The Shining) - nog bäst
Jurtjyrkogården (Pet Sematary)
Köplust (Needful Things)
Mardrömmar (Four Past Midnight) - novellsamling

Men jag hör nog till kategori a i FromAnotherPlaces kategorisering nedan, har inte läst särskilt mycket som King skrivit på senare år. Det gamla duger nog gott och väl
Citera
2019-01-17, 08:18
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:

Funkar "The Stand"?

Läs "Needful Things" och gärna nån annan också innan du ger dig i kast med The Stand för den är en riktig maratonläsning.
Citera
2019-01-19, 19:25
Medlem
Mackan52s avatar
Läste nyligen novellerna "Mile 81" och "In the tall grass" och fy satan!

King, jag älskar dig och dina alster men ibland undrar jag om det inte vore säkrast att låsa in dig och din sjuka hjärna på nån institution för säkerhets skull
Citera
2019-01-19, 20:30
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Jag tror att King-läsare, de som verkligen är inbitna och har plöjt många av hans verk får delas upp i två kategorier:

a) De som uteslutande föredrar hans tidigare verk (70-tal till mitten av 90-talet), men möjligtvis har läst lite nyare grejer - dock utan att fastna för dem. Man återvänder till de gamla berättelserna istället.
b) De som slukar både hans gamla och nya litterära verk, gillar samtliga (med förbehåll för personlig smak) och inte gör någon jättetydlig distinktion mellan hans tidigare och senare författarskap

Jag tillhör helt klart kategori A. Jag har införskaffat Mr Mercedes men har inte läst den. Som jag förstår det så tycker många ändå om den.

Själv tillhör jag kategori B.

Jag gillade Mr Mercedes. 'Den som finner' var okej. Medan sista boken 'Sista vakten' bara var en besvikelse. Tack och lov så kan man läsa Mr Mercedes fristående, utan att läsa resterande böcker i triologin. Själv gillade jag både Mr Mercedes som bok, och för att den var annorlunda jämfört med många andra av Kings böcker.
Citera
2019-02-05, 23:14
Medlem
carminaburanas avatar
Nån som läst The Outsider ännu? Blev ganska turned off redan på första sidan när han börjar SJW:a om Black lives matters.

Jag har läst allt av king utom Dark Tower 5-8. MIna favoriter är hans korta noveller. Allt på engelska såklart.
Senast redigerad av carminaburana 2019-02-05 kl. 23:38.
Citera
2019-02-06, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Nån som läst The Outsider ännu? Blev ganska turned off redan på första sidan när han börjar SJW:a om Black lives matters.

Jag har läst allt av king utom Dark Tower 5-8. MIna favoriter är hans korta noveller. Allt på engelska såklart.
Jag läste färdigt den för någon vecka sedan. Jag tyckte det var en bra uppbyggd historia där långsamt fler bitar fogas till handlingen. Deckargåtan med en gärningsman som bevisligen befunnit sig på två olika platser vid samma tidpunkt var spännande. Dock tyckte jag att slutet kändes lite för hafsigt och förutsägbart med fantasilös dialog och forcerat händelseförlopp. Ungefär som att King tappade lusten efter 2/3 av boken och bara ville få den färdig, eller att han hade en deadline att möta.

Jag gillade Mr Mercedes-trilogin bättre. Härnäst tänkte jag ge mig på Törnrosor som nyligen kommit ut i svensk översättning. Jag föredrar att läsa på svenska.
Citera
2019-02-06, 17:20
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Jag läste färdigt den för någon vecka sedan. Jag tyckte det var en bra uppbyggd historia där långsamt fler bitar fogas till handlingen. Deckargåtan med en gärningsman som bevisligen befunnit sig på två olika platser vid samma tidpunkt var spännande. Dock tyckte jag att slutet kändes lite för hafsigt och förutsägbart med fantasilös dialog och forcerat händelseförlopp. Ungefär som att King tappade lusten efter 2/3 av boken och bara ville få den färdig, eller att han hade en deadline att möta.

Jag gillade Mr Mercedes-trilogin bättre. Härnäst tänkte jag ge mig på Törnrosor som nyligen kommit ut i svensk översättning. Jag föredrar att läsa på svenska.

Ja så Är det oftast med hans senare böcker, efter 2/3 känns det som att både han och jag tappar intresset. Därför föredrar jag hans kortare noveller, han hinner aldrig tröttna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in