Citat:
Ursprungligen postat av
DurexPlayHeat
Tack för feedback! Någon speciell King-bok på svenska som du kan rekommendera?
Min plan är att knäcka min King-oskuld genom att läsa "Mr Mercedes" på svenska och "The Stand" på engelska. Låter det som en bra plan?
Jag tror att King-läsare, de som verkligen är inbitna och har plöjt många av hans verk får delas upp i två kategorier:
a) De som uteslutande föredrar hans tidigare verk (70-tal till mitten av 90-talet), men möjligtvis har läst lite nyare grejer - dock utan att fastna för dem. Man återvänder till de gamla berättelserna istället.
b) De som slukar både hans gamla och nya litterära verk, gillar samtliga (med förbehåll för personlig smak) och inte gör någon jättetydlig distinktion mellan hans tidigare och senare författarskap
Jag tillhör helt klart kategori A. Jag har införskaffat Mr Mercedes men har inte läst den. Som jag förstår det så tycker många ändå om den. Personligen så rekommenderar jag alltid nya King-läsare att börja med klassikerna, gärna i kronologisk ordning (någorlunda):
- Carrie
- Varsel
- Staden som försvann
- Det
"Pestens tid" ("The Stand") är min absoluta favoritbok av King, så den skulle jag rekommendera. Gärna i oavkortad form om du får tag på den, men den avkortade (som är betydligt lättare att få tag på) fungerar också. Ärligt talat så tror jag inte att engelska eller svenska spelar så stor roll. De flesta översättningarna brukar vara rätt så bra.
Min personliga rekommendation är att börja med "The Stand".