Citat:
Ursprungligen postat av
Mackan52
https://www.youtube.com/watch?v=460mSDH7JTA
Topp tio saker Stephen King har förstört för oss.
Maskiner är läskiga när man tänker på det. Ta självgående gräsklippare som exempel, de är tillsynes nöjda med sina liv, de vaggar runt över gräsmattan och mumsar i sig gräs. Men hur vet man att de inte bara bidar sin tid? Tänk om du en dag bara lägger sig ner på sin vältrimmade gräsmatta för att sola sig och så kommer Husqvarna maskinen smygandes (de är ju helt ljudlösa), lägger sig över ditt ansikte, kör igång klipparen till max och gör köttfärs av ditt ansikte. Tycker seriöst självgående gräsklippare ser läskiga ut, de verkar så oskyldiga att de måste dölja något.
Bästa beviset jag har för maskiners inbyggda ondska är dock detta. Kaffemaskiner på bensinmacken. När sumplådan i kaffemaskinen är full visar displayen "Töm sumplådan!" (sic), en direkt befallning till arbetarna på bensinmacken "Töm sumplådan!". Inte ett "Vänligen töm sumplådan.", "Sumplådan är full." eller "Error 211, sumplådan måste tömmas." Utan "Töm sumplådan!
bitch"
Ett direkt krav från maskinen att dess mänskliga tjänare skall tillgodose maskinens behov och kanske ett fördolt hot? Vem vet?
Själv har Stephen King inte lyckats förstöra dessa saker för mig. Nu verkar youtubeklippet främst handla om filmatiseringar. Har inte sett så många av dem. Däremot har jag läst alla böcker och noveller som nämns. Även om jag inte minns Maximum Overdrive eller Majsens barn särskilt bra just nu, får nog läsa om dem.
Jag har länge haft svårt för de övernaturliga inslagen i Kings böcker. Inte så att böckerna blir usla, men jag har alltid föredragit böckerna om människor och deras mörka sidor osv. Så bilar, mobiltelefoner etc (Signalen, Maximum overdrive, Christine, Om en Buick 8 etc nämns i videoklippet) har aldrig riktigt lyckats skrämma mig.
Men inte ens usla makar (Geralds lek, 1922 osv), eller hemska ungar eller ungar med övernaturliga förmågor (som Majsens barn, Eldfödd, Varsel) får mig att ens tänka tanken att alla är sådana, eller att jag själv kommer att få en hemsk make och jobbiga ungar. Eller en dysfunktionell familj (King gillar ju att skriva om dem också). Samma sak med husdjur, hotell och liknande.
Till och med Maine nämns ju. När det gäller både Maine och hotell så har King i alla fall lyckas med en sak, få mig att vilja åka dit. Speciellt hemsökta hotell och liknande. Så King har knappast förstört det för mig.