2018-08-19, 14:11
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Var inte han och frugan motvilliga över den först för att inspirationen kom ifrån att deras son nästan blev överkörd av en lastbil?

Kan stämma, men det är ingenting som jag minns att jag har läst. Jag har ett vagt minne av att jag kanske har läst att inspirationen kom delvis från att familjen King bodde på landet intill en väg som ibland var tungt trafikerad.

Citera
2018-08-19, 14:31
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Kan stämma, men det är ingenting som jag minns att jag har läst. Jag har ett vagt minne av att jag kanske har läst att inspirationen kom delvis från att familjen King bodde på landet intill en väg som ibland var tungt trafikerad.

Rådfrågade wikipedia för jag vet att han talat om att deras son nästan blev överkörd en gång och att det (bland annat) var basen för Pet Sematary https://en.wikipedia.org/wiki/Pet_Sematary
Sen vet jag inte om jag läste det i "On Writing" eller nån av hans intervjuer, kanske båda för det är ju ett av hans mest uppskattade verk.

Citera
2018-08-25, 22:15
Medlem
Mackan52s avatar
https://www.youtube.com/watch?v=460mSDH7JTA

Topp tio saker Stephen King har förstört för oss.

Maskiner är läskiga när man tänker på det. Ta självgående gräsklippare som exempel, de är tillsynes nöjda med sina liv, de vaggar runt över gräsmattan och mumsar i sig gräs. Men hur vet man att de inte bara bidar sin tid? Tänk om du en dag bara lägger sig ner på sin vältrimmade gräsmatta för att sola sig och så kommer Husqvarna maskinen smygandes (de är ju helt ljudlösa), lägger sig över ditt ansikte, kör igång klipparen till max och gör köttfärs av ditt ansikte. Tycker seriöst självgående gräsklippare ser läskiga ut, de verkar så oskyldiga att de måste dölja något.

Bästa beviset jag har för maskiners inbyggda ondska är dock detta. Kaffemaskiner på bensinmacken. När sumplådan i kaffemaskinen är full visar displayen "Töm sumplådan!" (sic), en direkt befallning till arbetarna på bensinmacken "Töm sumplådan!". Inte ett "Vänligen töm sumplådan.", "Sumplådan är full." eller "Error 211, sumplådan måste tömmas." Utan "Töm sumplådan! bitch"

Ett direkt krav från maskinen att dess mänskliga tjänare skall tillgodose maskinens behov och kanske ett fördolt hot? Vem vet?
Citera
2018-08-26, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
https://www.youtube.com/watch?v=460mSDH7JTA

Topp tio saker Stephen King har förstört för oss.

Maskiner är läskiga när man tänker på det. Ta självgående gräsklippare som exempel, de är tillsynes nöjda med sina liv, de vaggar runt över gräsmattan och mumsar i sig gräs. Men hur vet man att de inte bara bidar sin tid? Tänk om du en dag bara lägger sig ner på sin vältrimmade gräsmatta för att sola sig och så kommer Husqvarna maskinen smygandes (de är ju helt ljudlösa), lägger sig över ditt ansikte, kör igång klipparen till max och gör köttfärs av ditt ansikte. Tycker seriöst självgående gräsklippare ser läskiga ut, de verkar så oskyldiga att de måste dölja något.

Bästa beviset jag har för maskiners inbyggda ondska är dock detta. Kaffemaskiner på bensinmacken. När sumplådan i kaffemaskinen är full visar displayen "Töm sumplådan!" (sic), en direkt befallning till arbetarna på bensinmacken "Töm sumplådan!". Inte ett "Vänligen töm sumplådan.", "Sumplådan är full." eller "Error 211, sumplådan måste tömmas." Utan "Töm sumplådan! bitch"

Ett direkt krav från maskinen att dess mänskliga tjänare skall tillgodose maskinens behov och kanske ett fördolt hot? Vem vet?

Själv har Stephen King inte lyckats förstöra dessa saker för mig. Nu verkar youtubeklippet främst handla om filmatiseringar. Har inte sett så många av dem. Däremot har jag läst alla böcker och noveller som nämns. Även om jag inte minns Maximum Overdrive eller Majsens barn särskilt bra just nu, får nog läsa om dem.

Jag har länge haft svårt för de övernaturliga inslagen i Kings böcker. Inte så att böckerna blir usla, men jag har alltid föredragit böckerna om människor och deras mörka sidor osv. Så bilar, mobiltelefoner etc (Signalen, Maximum overdrive, Christine, Om en Buick 8 etc nämns i videoklippet) har aldrig riktigt lyckats skrämma mig.

Men inte ens usla makar (Geralds lek, 1922 osv), eller hemska ungar eller ungar med övernaturliga förmågor (som Majsens barn, Eldfödd, Varsel) får mig att ens tänka tanken att alla är sådana, eller att jag själv kommer att få en hemsk make och jobbiga ungar. Eller en dysfunktionell familj (King gillar ju att skriva om dem också). Samma sak med husdjur, hotell och liknande.

Till och med Maine nämns ju. När det gäller både Maine och hotell så har King i alla fall lyckas med en sak, få mig att vilja åka dit. Speciellt hemsökta hotell och liknande. Så King har knappast förstört det för mig.
Citera
2018-08-28, 13:50
Medlem
Jag läste klart Jurtjyrkogården för några dagar sedan...
Helt ärligt talat blev jag inte alls mörkrädd, utan bara smått förkrossad över Gage öde. Tragiskt!
Dock är den delen med Zelda lite hårresande. Speciellt i film versionen faktiskt!

Vilken är er favorit bok av Stephen? Vilken rekommenderar ni mest?
Citera
2018-08-28, 18:54
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LH0218

Jag personligen är väldigt svag för Rage som skrevs under Bachman-pseudonymen då jag varit svag för temat med skolskjutningar i flera år sedan Columbine inträffade '99.

Andra böcker som jag gillat är Cujo, Gerald's Game och The Talisman.

Läst en väldigt mycket King genom åren, borde vara mer än 2/3 av hans katalog, och är väldigt förväntansfull på att nya romanen The Outsider ska komma på posten snart.
Citera
2018-08-28, 19:27
Medlem
T-Todts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LH0218

Jag har läst lite olika böcker av Stephen King och den boken jag (hittils) tycker är att rekommendera är Insomnia. Den är ganska udda. Abortmotståndare, pensionärer som går i krig mot Crimson King och ser små doktorer som går omkring med saxar för att befria folk från sina liv när deras tid är inne. Ja, den är faktiskt riktigt bra. Doctor Sleep är också bra, en fortsättning av The Shining.
Citera
2018-08-28, 21:39
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-Todt
Jag har läst lite olika böcker av Stephen King och den boken jag (hittils) tycker är att rekommendera är Insomnia. Den är ganska udda. Abortmotståndare, pensionärer som går i krig mot Crimson King och ser små doktorer som går omkring med saxar för att befria folk från sina liv när deras tid är inne. Ja, den är faktiskt riktigt bra. Doctor Sleep är också bra, en fortsättning av The Shining.

Roligt att du nämner Insomnia som är just en av böckerna jag inte läst ännu men som finns hemma i min bokhylla. Tack vare ditt inlägg plockade jag ned den och den står näst på tur efter att jag slutfört min nuvarande bok!
Citera
2018-09-11, 22:18
Medlem
Rakiis avatar
Fick hem Outsidern idag och måste säga att den är väldigt medryckande inledningsvis, betade av 98 sidor på två sittningar och känns som att denna kan vara en av Kungens bästa böcker på bra länge.

Är optimistisk inför resten av boken, många sidor kvar att njuta av!
Citera
2018-09-12, 10:02
Medlem
T-Todts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Roligt att du nämner Insomnia som är just en av böckerna jag inte läst ännu men som finns hemma i min bokhylla. Tack vare ditt inlägg plockade jag ned den och den står näst på tur efter att jag slutfört min nuvarande bok!

Har du läst klart den?
Citera
2018-09-12, 14:44
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-Todt
Har du läst klart den?

Tanken var att jag skulle sätta mig ned med den och läsa, men i min gamla pocketutgåva som jag köpte kring 2002 så var texten så jävla liten att det inte gick att läsa. Prövade även med mina läsglasögon som jag sällan behöver använda, men gick inte. Så planen är att hitta någon annan utgåva med större text, ska kolla hos SF Bokhandeln nästa gång som jag är inne i City och kolla om den engelska pocketutgåvan har större typsnitt på texten. Förrädiskt för ögonen att läsa så pass liten text.

Men skall återkomma i tråden om jag hittar ett bättre ex utav boken!
Citera
2018-09-12, 19:48
Medlem
Rakiis avatar
På tal om Outsidern så måste korrekturläsaren ha sovit under sitt arbete då det varit en hel massa fel i texten så här snart 200 sidor in... Trodde att det första var en engångsföreteelse men nu har det radats upp på en rad många sidor hittills.

Så, bara ett varningens finger till er som ska läsa den framöver!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in