2015-06-21, 21:05
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JurassicWorld
ja joe hill han e bra faktiskt har också funderat på hans namn

Lär ju vara en uppenbar referens till Joe Hill (Som växte upp som Joel Hägglund, emigrerade och bytte namn till Joseph Hillström/Hillström och sedermera Joe Hill).

Nu kan Stephen King såklart primärt vara fascinerad av Hills diktande.. men det är svårt att tro att man kan vara så fascinerad av Joe Hill att man refererar till honom i sin sons namn utan att ha i alla fall lite intresse i det politiska.
Citera
2015-06-25, 22:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BallsMan
Ni som inte gillade "DET", och avbröt, vart sket det sig så att säga?

Tog ju 500-600 sidor innan man hade fått en hyfsad bild & upplevelse av The Loosers Club, staden Derry och sist men inte minst - Det/Pennywise.
(En jääävligt lång "Prelude" )

Ni som läste färdigt den, vadan denna besvikelse?
Lägg i spoiler-tags om det är några funderingar ni har så att man inte förstör för andra.

mvh B
Rätt tidigt tror jag faktiskt. Men jag är sugen på att läsa om den faktiskt. För mig var det väldigt mycket små trådar som liksom försökte dra in en i berättelsen, men det lyckades inte riktigt. Blev mest jävligt irriterad på huvudkaraktärerna som kändes gnälliga.
Citera
2015-06-25, 22:37
Medlem
Skebokvarnsvagens avatar
Jag slutade läsa Det just på grund av att det är alldeles för många trådar som inte leder någonvart eller faktiskt inte tillför något till den faktiska berättelsen.
Citera
2015-06-26, 10:57
Medlem
Arlorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skebokvarnsvagen
Jag slutade läsa Det just på grund av att det är alldeles för många trådar som inte leder någonvart eller faktiskt inte tillför något till den faktiska berättelsen.

Vad tyckte du om den? Jag tycker att Kings äldre böcker håller högre kvalité än de nyskrivna. Nyligen läste jag två relativt nyskrivna av honom och tyckte inte att de bidrog med någon spänning. Ganska torra.
Citera
2015-06-26, 11:27
Medlem
Skebokvarnsvagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arlork
Vad tyckte du om den? Jag tycker att Kings äldre böcker håller högre kvalité än de nyskrivna. Nyligen läste jag två relativt nyskrivna av honom och tyckte inte att de bidrog med någon spänning. Ganska torra.

Det är faktiskt en riktigt bra bok. Själva handlingen (idéen, det vill säga) är ju riktigt fascinerande, så när man väl når ett kapitel som faktiskt för handlingen framåt så var åtminstone jag slukad av boken. Vissa kapitel berättas ju ur Dets perspektiv, vilket är riktigt häftigt. Jag läste den på svenska, men tyckte att översättningen var över förväntan. Kort sagt, orkar man ta sig igenom 1300 sidor för en riktigt bra berättelse - gör det!

Jag har inte läst något senare än tidigt 90-tal bland Kings verk. Finns det någon ny värd namnet? 22/11/63 sägs ju vara riktigt bra, liksom Doktor Sömn. Förstnämnda tänkte jag klämma in nu i sommar, för att sedan läsa om Varsel och efter det Doktor Sömn (som ju är en uppföljare på Varsel). Har du läst någon av dem?
Citera
2015-06-26, 12:27
Medlem
Arlorks avatar
Citat:
Jag har inte läst något senare än tidigt 90-tal bland Kings verk. Finns det någon ny värd namnet? 22/11/63 sägs ju vara riktigt bra, liksom Doktor Sömn. Förstnämnda tänkte jag klämma in nu i sommar, för att sedan läsa om Varsel och efter det Doktor Sömn (som ju är en uppföljare på Varsel). Har du läst någon av dem?

Läste dom två nämnda böckerna i våras, och tyckte inte alls att dom var särskilt spännande. Jag vet faktiskt inte just varför jag tyckte att dom var så tråkiga. Men någon spänning fick jag inte ut ur dom som jag fick från The Shining. Kanske hade att göra med mina personliga omständigheter så jag borde nog läsa om dom.
Citera
2015-06-26, 20:46
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:

Mina favoriter från 90-talet och framåt är följande:

Köplust
Under kupolen
Nattsvart, stjärnlöst
Benrangel.

Skulle rekommendera dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Richenbacker
Att ett bibliotek anger ekonomiska skäl för att ev,köpa en en bok..Vart är landet påväg? en bok.. vad kan den kosta. 300:- plus någon dig,kopia. tusen spänn?? Bedrövligt.
King´s nya "deckare"..Den vet jag inte än vad jag ska tycka om.. Ingen nagelbitare iallafall. Den förra, väckelse var i allafall suverän! För att inte tala boken innan dess. 1963.

Det är dock inte det enda som kostar. Snittpriset för utlån av e-böcker är till exempel 20 kr (per lån). Biblioteken måste dessutom betala en viss ersättning till författarna varje gång en av deras böcker lånas ut. Biblioteket bekostar ofta flera olika typer av böcker (som inbunden bok, ljudbok, e-bok och DAISY), och det förekommer att det finns flera exemplar av ljudböcker och inbundna böcker också. Sedan finns det en del andra utgifter. Så det är liksom inte bara att köpa en pappersbok och en digital kopia, sedan blir det inga fler kostnader för biblioteken.
Citera
2015-06-30, 00:11
Medlem
Citat:
Jag håller helt med. Hans äldre böcker är väldigt bra. Jag läste en om någon som bodde i skogen i New England och det var något konstigt grönt ljus. Den var väldigt bra. Carrie är väldigt bra. Den om hans barndom som blev till Stand by Me var väldigt bra. Hans nya böcker är inte så bra.
Citera
2015-06-30, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
House Fly:

Du ska läsa "DET". Mycket bra bok, innehåller allt från ren spänning och skräck till ljuvligt sentimentala barndomsskildringar.
Den Gröna Milen och Christine är också jävligt bra.
Du bör dock undvika hans senaste böcker som enligt mig är skräp. Han har ändrat sig väldigt mycket på senare år och dels så har det blivit "barnsligare" och delvis mer deprimerande. Det märks att King har fyllt femtio, böckerna präglas av prostatacancer, tankar på död och ålderdom, depression och elände.
Nej, du ska hålla dig till hans äldre romaner, de är skitbra!
Det är väldigt bra. Men den är så sjukt lång. Över 1000 sidor ju. Men jag gillade mycket hur de vandrade runt i Oklahoma och så.
Citera
2015-06-30, 09:06
Medlem
Arlorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlrove100
Jag håller helt med. Hans äldre böcker är väldigt bra. Jag läste en om någon som bodde i skogen i New England och det var något konstigt grönt ljus. Den var väldigt bra. Carrie är väldigt bra. Den om hans barndom som blev till Stand by Me var väldigt bra. Hans nya böcker är inte så bra.

Carrie är riktigt bra. Min favorit bland dom äldre är utan tvekan The Shining. Den fick mig att ha nattlampan på när jag skulle sova.
Citera
2015-06-30, 22:16
Medlem
WykkedWitchs avatar
Citat:
Stephen var i sitt esse av sitt författande när han knarkade och söp som värst.
Vem kan ärligt påstå att något av det han hasplat ur sig de senaste tjugå åren överglänser tex Varsel, Lida,Talismanen eller Cujo? Numera skriver han gärna minst lika tjocka böcker men med ett krystat och lätt förvirrat trist innanmäte.
Citera
2015-07-01, 03:08
Medlem
st3fan91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WykkedWitch
Stephen var i sitt esse av sitt författande när han knarkade och söp som värst.
Vem kan ärligt påstå att något av det han hasplat ur sig de senaste tjugå åren överglänser tex Varsel, Lida,Talismanen eller Cujo? Numera skriver han gärna minst lika tjocka böcker men med ett krystat och lätt förvirrat trist innanmäte.

Tycker inte att cujo är bland hans bästa. Jag ska ge dig tre tips på böcker som är nyare än tjugo år och som jag personligen tycker är riktiga höjdare. Återkom gärna med omdöme om du ger dem en chans: benrangel, duma key, väckelse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in