2013-07-06, 12:11
Medlem
shady_ladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Ja, Väktarnas engelska titel är The Regulators. Så du har rätt i att boken hör ihop med Desperation. Bara det att ena boken är utgiven i Kings namn, den andra är utgiven under namnet Richard Bachman. Böckerna skrevs tydligen samtidigt och gavs ut samma år.

Jag hade dock hellre sett att böckerna gavs ut i samma namn (ja, jag vet att King har skrivit båda böckerna, men då får det gärna stå i namnet King. Eller Bachman, bara det inte är i båda namnen).

Jag visste inte att de hörde ihop bara för det. Men det spelar ingen större roll, jag störde mig lite på det och är just nu inte överdrivet förtjust i böckerna. Men det beror inte på att de egentligen avr dåliga.

Aha, hade faktiskt glömt att han skrev den ena som Bachman, ja det kan ju bli förvirrat då ju. The Regulators gillade jag inte så mycket, tyckte den var väldigt rörig. Desperation är bra skit däremot
Citera
2013-07-06, 12:31
Medlem
Spyrrans avatar
Jag var tvungen att lista vilka böcker som jag har läst för att se vilka böcker jag ska läsa i framtiden, och för att det är kul att hålla koll på vilka böcker som jag har läst. Vissa böcker har jag dessutom läst flera gånger.

Har nu läst följande böcker:

Från början tänkte jag bara läsa ett par böcker av King, eftersom han är en av världens mest populära författare, och många av hans noveller och böcker har blivit film. Första boken som jag läste var ”Död zon”. Jag tycker fortfarande att boken är fantastisk (har läst den flera gånger), och Död zon kommer nog alltid vara lite speciell för min del. Strax därefter började jag läsa böcker som Carrie, Varsel, Jurjyrkogården och Rasande Rose. Varsel och Jurtjyrkogården tyckte jag om direkt. Carrie har jag läst flera gånger, och det har tagit tid innan jag insåg storheten. Numera gillar jag faktiskt Carrie.

Sedan har jag läst andra böcker av King, och jag har varierande åsikter. Han är ju så ojämn i sitt skrivande. Vissa böcker är ju helt fantastiska, andra är sega eller kanske helt okej. Sedan kommer det riktiga bottennapp. Allt blandas i en enda sörja. Men ett extra plus för berättartekniken i Dolores Claiborne, jag gillade det då det passade bra just då och för att det år så olikt de övriga böcker av King som jag har läst hittills.

Om man frågar mig om mina personliga favoriter så blir det ändå följande:

- Död zon
- Varsel
- Nattsvart, stjärnlöst
- Köplust
- Lida
- Benrangel
- Blaze

Jag fullkomligt avskydde Rasade Rose, Staden som försvann och Flickan som älskade Tom Gordon. Gör det fortfarande. Utöver det så är det mest enstaka noveller som jag avskyr av olika skäl. Har lärt mig tycka om Carrie och Drömfångare, även om jag inte var överdrivet förtjust i dem från början. Så de finns inte kvar på den listan längre.

Håller just nu på att läsa Sömnlös. Har även lånat Liseys berättelse, Hjärtan i Atlantis och Under kupolen. Ska försöka läsa dem också. Sedan köpte jag Knackarna för ett halvår sedan. Har försökt läsa boken ett par gånger, men brukar aldrig komma längre än cirka 50-150 sidor innan jag lägger av. Ska försöka läsa hela boken vid något tillfälle, annars ger jag säkert bort den.

Funderar på att ta en paus när jag har läst färdigt de fem böcker som just nu ligger på nattduksbordet. Om jag ens läser klart alla. Inte för att King är dålig. Jag har till och med läst böcker som jag aldrig trodde att jag skulle läsa. Som Drakens Ögon, en bok som egentligen inte är min typ av bok alls. Jag behöver nog bara en paus, för jag har läst så mycket böcker den senaste tiden. Flera av böckerna är av King.
Citera
2013-07-06, 12:32
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shady_lady
Aha, hade faktiskt glömt att han skrev den ena som Bachman, ja det kan ju bli förvirrat då ju. The Regulators gillade jag inte så mycket, tyckte den var väldigt rörig. Desperation är bra skit däremot

Jag läste nog i fel ordning då jag började med Väktarna/The Regulators. Jag fick den uppfattningen i alla fall. Sedan blev jag nog både förvirrad och förvånad när karaktärerna dök upp igen i Desperation.
Senast redigerad av Spyrran 2013-07-06 kl. 12:53.
Citera
2013-07-06, 13:08
Medlem
UT64s avatar
Har just börjat med 11.22.63 och den verkar mycket lovande.

En ordinär engelsklärare på ett highschool i Maine (förstås) sitter en
vacker dag i slutet på terminen och rättar uppsatser. Då ringer plötsligt
ägaren till ett grillhak och ber sin bekant läraren att skyndsamt komma
och hälsa på honom. När läraren kommer till det nedstängda haket visar
det sig att ägaren är svårt sjuk och inte har lång tid kvar. Men innan han
dör vill han inviga läraren i något mycket märkligt. På hans gamla grillhak
finns ett maskhål tillbaka i tiden..

Tyvärr är denna bok ej ännu översatt till svenska så vill man läsa den så
är det nödvändigt att välja den engelska utgåvan,
Citera
2013-07-06, 13:12
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Just ja; måste nog slå ett hårt slag för Geralds Game och Desperation också Under the dome var också väldigt bra om man bortser från hur den slutade. Tycker många av Kings böcker har ett rätt värdelöst slut medans vissa är helt fantastiska. Det bästa med att läsa hans böcker är nog att i varenda en hittar man referenser och ledtrådar till hans andra böcker
Desperation är inte dum alls. Jag gillar det kristna temat där Gud är närvarande
hos en av huvudpersonerna. Gott vs. Ont alltså!
Citera
2013-07-06, 18:03
Medlem
dharmabumps avatar
Rekommenderar också Maratonmarschen. Stark och rörande.
Citera
2013-07-06, 18:36
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dharmabump
Rekommenderar också Maratonmarschen. Stark och rörande.

Skriver också på för denna! Mycket bra bok, Raseri är också väldigt bra.

Tycker fortfarande att staden som försvann samt djurkyrkogården är de bästa som gjorts
Citera
2013-07-06, 18:40
Medlem
shady_ladys avatar
Jag är lite nyfiken på en sak; det verkar vara rätt många här som har plöjt igenom det mesta han har skrivit förutom just The Dark Tower serien, hur kommer det sig egentligen??? Det verkar vara rätt vanligt, han skriver till och med om det i förordet till The Gunslinger (den första boken). Ni som har läst den; vad tycker ni???? Jag sätter nog den serien på första plats av allt det som han har skrivit, sinnessjukt bra cowboy-western-fantasy-roman . Bara man kommer igenom den första boken i serien (den är jäkligt seg och skiljer sig från hur han brukar skriva) så kan man fan inte sluta läsa... tror jag har läst om den serien 2-3 gånger vid det här laget !!
Citera
2013-07-06, 18:49
Medlem
För egen del beror det på att det är så många böcker som på något sätt och vis hänger samman med The Dark Tower-serien och då vill jag ha dem någorlunda färskt i minne först.
Det finns ett antal böcker av King jag inte läst sedan tidigt 90-tal och mina minnen av dem är väl inte fullt så starka
Citera
2013-07-06, 19:00
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Skriver också på för denna! Mycket bra bok, Raseri är också väldigt bra.

Rage är mycket bra!
Citera
2013-07-06, 19:04
Medlem
Jag undrar vad för diagnos mannen lider utav?..Han formligen spottar ur sig böcker..En snabbkoll på adlibris/bokus..Jysses mannen gör ju inget annat än skriver.
Jag håller Talismanen den han skrev med P straub som hans bästa bok den och DET..
Citera
2013-07-06, 19:15
Medlem
Citat:
Jag är lite nyfiken på en sak; det verkar vara rätt många här som har plöjt igenom det mesta han har skrivit förutom just The Dark Tower serien, hur kommer det sig egentligen??? Det verkar vara rätt vanligt, han skriver till och med om det i förordet till The Gunslinger (den första boken). Ni som har läst den; vad tycker ni???? Jag sätter nog den serien på första plats av allt det som han har skrivit, sinnessjukt bra cowboy-western-fantasy-roman . Bara man kommer igenom den första boken i serien (den är jäkligt seg och skiljer sig från hur han brukar skriva) så kan man fan inte sluta läsa... tror jag har läst om den serien 2-3 gånger vid det här laget !!

Det mörka tornet serien är enligt mig det bättre av vad Stephen King producerat på senare tid. (Nåja, han startade i mitten av 70-talet...) Nu var det ett år sen jag plöjde igenom serien, men kan inte erinra mig att den första boken skiljde sig anmärkningsvärt från de andra. Vem kan inte gilla Roland, liksom?!

Citat:
Ursprungligen postat av Straiter
För egen del beror det på att det är så många böcker som på något sätt och vis hänger samman med The Dark Tower-serien och då vill jag ha dem någorlunda färskt i minne först.
Det finns ett antal böcker av King jag inte läst sedan tidigt 90-tal och mina minnen av dem är väl inte fullt så starka

Ja, Det mörka tornet serien berör många av Kings, tidigare romaner och noveller, karaktärer kastas in och ut ur dessa.

Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Rage är mycket bra!

Raseri läste jag första gången i mellanstadiet! Det var kul att göra en redovisning för klassen. Jag har utan framgång hittat novellen att köpa. Men den finns på tpb som ljudbok, både på Engelska och Svenska för de som är intresserade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in