2013-07-04, 20:52
Medlem
shady_ladys avatar
Favoriten är nog The Bachman books, med novellen Rage( den togs ur försäljning efter Columbine), The Stand, IT och givetvis The Dark Tower serien. Läser enbart hans böcker på engelska då dom helt ärligt suger på svenska. Enda boken som jag verkligen inte kunde med var Insomnia, försökt flera gånger, men den är så vansinnigt seg och tråkig
Citera
2013-07-04, 21:58
Medlem
Weejays avatar
Tänkte just fråga om Bachman böckerna är "värda" att läsa och vilken som är bäst
Citera
2013-07-04, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weejay
Tänkte just fråga om Bachman böckerna är "värda" att läsa och vilken som är bäst

Av de fem äldre tycker jag bäst om Maratonmarschen/The Long Walk (och minst om Förbannelse/Thinner). Dock var det väldigt länge sedan jag läst den sistnämnda så kanske skulle jag ändra uppfattning om/när jag läser om den.

Jag kan egentligen inte svara på varför jag har Maratonmarschen som favorit då det egentligen är Den flyende mannen/The running man som borde passa mig bäst. (Jag gillar givetvis den också, men uppriktigt sagt gör Ben Elton den typen av samhällssatir snäppet bättre.)

De fem Bachman-böckerna är av tre olika sorter.
Du har de böcker som mycket väl skulle kunna vara sanna (Roadwork/Rage).
Du har de böcker som är förlagda i en dystopisk framtid (The long walk/The running man).
Du har den bok där övernaturliga händelser förekommer (Thinner).

Som Richard Bachman tycker jag inte att det riktigt passar när han blandar in övernaturliga händelser så därför anser jag att det är den svagare av böckerna. Den primära skillnaden mellan de här böckerna och hans vanliga böcker är att de här böckerna innehåller mycket mer samhällskritik.

Jag tycker absolut att de bör läsas
Citera
2013-07-04, 23:03
Medlem
Prawnis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straiter
-text-

Ja, Bachman böckerna är skitbra.

Har faktiskt lite svårt att välja favoriten mellan The Running Man/Roadwork/The Long Walk!
Citera
2013-07-05, 00:58
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weejay

Frågar du mig så är Blaze den bästa, det är i alla fall min personliga favorit. Den jag gillar minst råkar vara Rage/Raseri. Resten är av varierande kvalitet, men ändå läsvärda. Jag har dock inte läst Vägbygge, så kan inte uttala mig om den.
Citera
2013-07-05, 04:36
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Har just läst ut Nattsvart, stjärnlöst och jag ger högt betyg.
Fyra noveller som satt mer eller mindre klockrent så här på försommaren.

Första berättelsen handlar om en man på landsbygden på 20-talet som
bestämmer sig för att begå ett mord för att rädda sin gård. Betyg: 3,5

I den andra följer vi en deckarförfattarinna som efter ett föredrag
får punktering på hemvägen och våldtagen och nästan dödad. Betyg: 4,5

Den tredje berättelsen börjar med en att en svårt cancersjuk man
får syn på ett märkligt stånd vid vägkanten. En Mr Natas säljer
där FÖRLÄNGNINGAR. Även förlängningar av liv. Till ett pris förstås.. Betyg: 4

I den sista historien får en vanlig normal hemmafru plötsligt bevis för
att hennes man sedan 27 år har en hemlighet. Som hon kanske inte
velat veta.. Betyg: 4
Låter utmärkr! Saknar king i mitt liv nu, novell beställd
Citera
2013-07-05, 13:28
Medlem
shady_ladys avatar
Just ja; måste nog slå ett hårt slag för Geralds Game och Desperation också Under the dome var också väldigt bra om man bortser från hur den slutade. Tycker många av Kings böcker har ett rätt värdelöst slut medans vissa är helt fantastiska. Det bästa med att läsa hans böcker är nog att i varenda en hittar man referenser och ledtrådar till hans andra böcker
Citera
2013-07-05, 23:37
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shady_lady
Just ja; måste nog slå ett hårt slag för Geralds Game och Desperation också Under the dome var också väldigt bra om man bortser från hur den slutade. Tycker många av Kings böcker har ett rätt värdelöst slut medans vissa är helt fantastiska. Det bästa med att läsa hans böcker är nog att i varenda en hittar man referenser och ledtrådar till hans andra böcker
Hur fanken slutade den nu igen, kom dom ut
Citera
2013-07-06, 09:00
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:

Det där med referenser etc kan vara störande också. Läser man Desperation och Väktarna så handlar det till och med om samma personer. Det beror nog på att King skrev böckerna samtidigt (även om Väktarna gavs ut under namnet Richard Bachman). De handlar också om princip samma sak, det utspelar sig bara på olika platser och olika tidpunkter.

Då kändes den lilla referenser till The Shining och Overlook Hotel helt okej i Väktarna (det nämns i ett brev i början av boken). Men att böckerna är så snarlika är störande som attans, speciellt om man gör som jag och börjar med den ena boken och när man är färdig börjar man läsa den andra. Fast då kände jag inte till att de skulle vara så lika.
Citera
2013-07-06, 11:35
Medlem
utopisknakenhets avatar
Var femton år sedan jag läste något med mannen, ska bli kul att återse böckerna igen
kommer att börja med dödsbädden.
Citera
2013-07-06, 11:54
Medlem
shady_ladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Det där med referenser etc kan vara störande också. Läser man Desperation och Väktarna så handlar det till och med om samma personer. Det beror nog på att King skrev böckerna samtidigt (även om Väktarna gavs ut under namnet Richard Bachman). De handlar också om princip samma sak, det utspelar sig bara på olika platser och olika tidpunkter.

Då kändes den lilla referenser till The Shining och Overlook Hotel helt okej i Väktarna (det nämns i ett brev i början av boken). Men att böckerna är så snarlika är störande som attans, speciellt om man gör som jag och börjar med den ena boken och när man är färdig börjar man läsa den andra. Fast då kände jag inte till att de skulle vara så lika.

Väktarna; vad heter den på engelska??? Jag vet att Desperation hörde ihop med The Regulators; köpte dom i samma paket och läste i rätt ordning (eftersom dom hör ioph typ) det är inte den då???

Däremot i The Stand, Dark Tower och IT så kryllar det av referenser hit och dit , man märker fler och fler ju mer böcker man hunnit plöja
Citera
2013-07-06, 12:00
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Väktarna; vad heter den på engelska??? Jag vet att Desperation hörde ihop med The Regulators; köpte dom i samma paket och läste i rätt ordning (eftersom dom hör ioph typ) det är inte den då???

Däremot i The Stand, Dark Tower och IT så kryllar det av referenser hit och dit , man märker fler och fler ju mer böcker man hunnit plöja

Ja, Väktarnas engelska titel är The Regulators. Så du har rätt i att boken hör ihop med Desperation. Bara det att ena boken är utgiven i Kings namn, den andra är utgiven under namnet Richard Bachman. Böckerna skrevs tydligen samtidigt och gavs ut samma år.

Jag hade dock hellre sett att böckerna gavs ut i samma namn (ja, jag vet att King har skrivit båda böckerna, men då får det gärna stå i namnet King. Eller Bachman, bara det inte är i båda namnen).

Jag visste inte att de hörde ihop bara för det. Men det spelar ingen större roll, jag störde mig lite på det och är just nu inte överdrivet förtjust i böckerna. Men det beror inte på att de egentligen var dåliga.
Senast redigerad av Spyrran 2013-07-06 kl. 12:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in