2008-03-18, 15:40
Medlem
TheRockerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bruschen
Boken Det sparkar röv jmf med filmen, så läs den. Kan även rekommendera 'Varsel' och 'Maratonmarschen' som två russin i den Kingska kakan.

Det är den bästa boken jag läst. Den går inte ens att jämföra med filmen. Boken är sjukt mycket bättre!
Citera
2008-03-18, 15:47
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parton
Okej tack det låter bra. Varsel det är the shining, eller? Den har jag också uppskriven på min lista och den ska jag väl också hinna med. Maratonmarschen verkar skön, ska försöka få tag i den. Verkar dock inte finnas på cdon, var köper man böcker? För den lär ju knappast finnas på den lokala bokhandeln?

Tack för tipsen.

Ja, varsel och Shining är samma. Du får nog leta på antikvariat, åtminstone efter maratonmarschen. Om du är OK med engelska tror jag däremot att den är lättare att få tag i. Då heter den 'the long walk'. Det finns en svensk fanclub som skickar ut nyhetsbrev varje månad som jag kan tipsa om: www.foljeslagarna.com. De har nog ett köp- och sälj-forum, vill jag minnas.
Citera
2008-03-18, 16:42
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parton
Verkar dock inte finnas på cdon, var köper man böcker?

Beroende på var du bor kan du få tag på det mesta med King på Myrorna som är Frälsningsarméns butiker som finns lite överallt i Stockholm och på en del andra ställen i Sverige. I Stockholm ligger största butiken i Ropsten och sen finns det en halvstor i ett gathörn av Sveavägen. Jag har köpt i stort sett alla mina böcker där för en femma eller så, inklusive Marathonmarschen.
Citera
2008-03-20, 20:27
Medlem
"Revolvermannen - Det mörka tornet 1"

Imorgon kommer jag att sitta länge i en bil, och hittade lägligt en bortglömd ljudbok under den dagliga städningen. Stephen Kings "Revolvermannen - Det mörka tornet 1" nämligen! Vad är detta, och är det värt att läsa?
Citera
2008-03-20, 20:32
Medlem
monstas avatar
Detta är en del i en serie om 7 böcker, som handlar om en parallellvärld fylld med sedvanliga SK intriger.

Helt klart värd att lyssna på...

//Monsta

**Edit - Stavning**
Citera
2008-03-20, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monsta
Detta är en del i en serie om 7 böcker, som handlar om en parallellvärld fylld med sedvanliga SK intriger.

Helt klart värd att lyssna på...

//Monsta

**Edit - Stavning**

Ballt, så ska man nog ta och lägga in det!

(i spelaren, that is!)
Citera
2008-03-21, 02:00
Medlem
Tycker king är väldigt bra ,undrar nu om det finns några böcker med samlar värde , tex få upplagor eller dylikt..
Skulle vara ännu roligare att ha i bokhyllan.
Får väll säga att Staden som försvann är min favorit ,men har dock ett antal King böcker kvar att gå igenom.
Citera
2008-03-21, 02:45
Medlem
gisslans avatar
Har inte läst King på många år nu, men jag minns att jag gillade böckerna han skrev under pseudonymen Richard Bachman som dom bästa. Extra mycket tyckte jag om Maratonmarschen (The Long Walk) och Den flyende mannen (The Running Man). Det är mina tips.
Citera
2008-03-21, 13:40
Medlem
Villons avatar
Bra bok, och framförallt en mycket bra serie. Vill höja ett varningens finger för att en hel del kan gå förlorat i översättningen.
Citera
2008-03-25, 07:08
Medlem
SweetAsss avatar
Det var flera år sedan nu som jag läste en bok och även köpte en bok skriven av S.K. Den senaste boken jag köpte är Om en Buick ( nått sådan hette den allafall), jag bärjade läsa den, men tröttnade mycket snabbt. Innan den köpte jag Drömfångare. Vilken jag inte heller var så förtjust i.

Jag tycker som många fler än mig förstås, att S.K's böcker är sämre nu! Dom var mkt bättre förr. Nu känns det mer som att han bara skriver böcker för att skriva och ge ut något, oavsett om dom är bra eller inte.

Ska man läsa böcker av denne Herre så tycker jag att man ska ta och läsa dom äldre :
Lida, Eldfödd, Pestens Tid, Jyrkyrkogården sat Varsel ( The Shining). Även Benrangel gillar jag. Desperation är bra den med på ett sätt. Nu minns jag inte ( fattar inte varför, tillfälligt hjärnsläpp) vad hans första bok heter.. Men ni som läser S.K vet vilken jag menar, den är även den riktigt bra.

Den grymmaste av dom alla, enligt mig, är Lida. Den gör sig både som bok och film.

Har dock inte läst Den gröna milen än, men jag har sett filmen några ggr- där har vi en film som jag tycker är riktigt bra. Annars så brukar filmatiseringarna av S.K's böcker inte bli så bra. Ta tillexempel Dreamcatcher, blev besviken på den filmen, även boken bör tilläggas.

Hjärtan i Atlantis har jag läst, men bara sett dryga 10 min på filmen.

Jag läser hellre böckerna och ser helst inte filmatiseringarna.
Ja, förutom dom jag nämt redan : Varsel, Lida exempelvis.

För er som vill hitta böcker av Herr King så kan ni hitta billiga sådana här:
http://www.bokborsen.se/ .

Kolla gärna in sidan, jag har själv köpt böcker därigenom flera ggr. Man hittar böcker där av dom allra flesta författarna. Dock är det begagnade böcker, ibland kan man ha tur att få tag i någon som är relativt ny.
Senast redigerad av SweetAss 2008-03-25 kl. 07:13.
Citera
2008-03-25, 08:28
Medlem
DK333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweetAss
Det var flera år sedan nu som jag läste en bok och även köpte en bok skriven av S.K. Den senaste boken jag köpte är Om en Buick ( nått sådan hette den allafall), jag bärjade läsa den, men tröttnade mycket snabbt. Innan den köpte jag Drömfångare. Vilken jag inte heller var så förtjust i.

Jag tycker som många fler än mig förstås, att S.K's böcker är sämre nu! Dom var mkt bättre förr. Nu känns det mer som att han bara skriver böcker för att skriva och ge ut något, oavsett om dom är bra eller inte.

Ska man läsa böcker av denne Herre så tycker jag att man ska ta och läsa dom äldre :
Lida, Eldfödd, Pestens Tid, Jyrkyrkogården sat Varsel ( The Shining). Även Benrangel gillar jag. Desperation är bra den med på ett sätt. Nu minns jag inte ( fattar inte varför, tillfälligt hjärnsläpp) vad hans första bok heter.. Men ni som läser S.K vet vilken jag menar, den är även den riktigt bra.

Den grymmaste av dom alla, enligt mig, är Lida. Den gör sig både som bok och film.

Har dock inte läst Den gröna milen än, men jag har sett filmen några ggr- där har vi en film som jag tycker är riktigt bra. Annars så brukar filmatiseringarna av S.K's böcker inte bli så bra. Ta tillexempel Dreamcatcher, blev besviken på den filmen, även boken bör tilläggas.

Hjärtan i Atlantis har jag läst, men bara sett dryga 10 min på filmen.

Jag läser hellre böckerna och ser helst inte filmatiseringarna.
Ja, förutom dom jag nämt redan : Varsel, Lida exempelvis.

För er som vill hitta böcker av Herr King så kan ni hitta billiga sådana här:
http://www.bokborsen.se/ .

Kolla gärna in sidan, jag har själv köpt böcker därigenom flera ggr. Man hittar böcker där av dom allra flesta författarna. Dock är det begagnade böcker, ibland kan man ha tur att få tag i någon som är relativt ny.

Carrie var hans första bok.
Vill också passa på att rekomendera The Dark Tower-serien. Bland det bästa jag läst av Stephen King.
Citera
2008-03-25, 08:44
Medlem
Som många redan sagt så är Kings tidiga böcker klart bäst, de han skrev på 70- och 80-talet. Hans kanske bästa bok är Talismanen, som han skrev tillsammans med Peter Straub.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in