2004-12-05, 11:26
Medlem
Wittgensteins avatar
Koontz verkar absolut ha en mall där en man, en socialt missanpassad kvinna och någon form av hund figurerar i alla böcker. Därmed inte sagt att hans böcker inte kan vara småkusliga emellanåt.
Citera
2004-12-05, 15:45
Medlem
Den av Kings skriverier som tagit mig mest är utan tvekan en novell som publicerades i "Dödsbädden". Novellen heter Fjäderfotsjack, och handlar om en person som som lever i en stad där någon fått för sig att ha ihjäl människor... originellt nog. Slutet på den novellen tog mig verkligen på sängen, jag var inte så gammal när jag läste den, men jag tror inte att någon berättelse gett mig en sådan överraskad vändning på slutet.

Det värsta är att jag inte vågar läsa om den, eftersom jag inte vill förstöra intrycket jag fick från den när jag läste den... Det kan ju faktiskt hända att den inte är något vidare, egentligen. Unga hjärnor är lätta att underhålla
Citera
2004-12-05, 16:09
Bannlyst
Är det inte novellen "smultronvår" du tänker på?
Berättaren minns sin ungdom i ett campusområde där en mördare smyger runt i dimman.
Citera
2004-12-05, 18:00
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Jag älskade verkligen "Sista pinnen på stegen" från novellsamlingen Dödsbädden. Mycket sentimental och sorglig.
Citera
2004-12-05, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
Är det inte novellen "smultronvår" du tänker på?
Berättaren minns sin ungdom i ett campusområde där en mördare smyger runt i dimman.

Japp, den var det. Finns även en berättelse om otäcka, stora råttor under en företagsbyggnad som jag också blev riktigt fast vid... Kan dock inte med säkerhet säga om det var för att den var så bra, eller om det helt enkelt var så att jag inte riktigt förstod allt, vilket kanske gjorde det hela mer spännande
Citera
2005-03-23, 14:09
Medlem
SC sXes avatar
Nån som vet vart man kan få tag på gamla King-böcker som är textade på svenska? Är det loppisar och antikvariat som gäller där för det känns som jag letat överallt utan att hitta det jag vill ha.

Engelsktextade är ju inga problem att hitta så man får väl förkovra sig lite i det annars...
Citera
2005-03-23, 14:14
Medlem
snapcases avatar
Äldre king brukar alltid finnas på antikvariat och loppisar. Kolla även tradera, borde finnas tonvis där.
Citera
2005-03-23, 14:18
Medlem
SC sXes avatar
Det gick snabbt, tack för det
Citera
2005-09-09, 21:56
Medlem
NoTruces avatar
Skulle vilja lyfta upp den här tråden genom att pusha för Kings noveller, som ett fåtal andra redan gjort. Främst då kanske de två första samlingarna (Dödsbädden och Den Förskräckliga Apan), men även Nightmares And Dreamscapes (läs den på engelska, för fan), som är genomstark.
Citera
2005-09-09, 21:58
Medlem
dIRe_s avatar
Jag skulle säga att "It" / "Det" är Kings bästa bok, till skillnad från den urusla filmatiseringen.
Citera
2005-09-09, 22:00
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dIRe_
Jag skulle säga att "It" / "Det" är Kings bästa bok, till skillnad från den urusla filmatiseringen.

Jag håller med om att det är hans bästa bok. I alla fall min favorit. Men filmatiseringen är inte heller så dålig. Jämför bara med alla jävla Children Of The Corn ...
Citera
2005-09-10, 19:21
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Jag håller med om att det är hans bästa bok. I alla fall min favorit. Men filmatiseringen är inte heller så dålig. Jämför bara med alla jävla Children Of The Corn ...

Den första Children of the corn, den som faktist bygger på orginalberättelsen, tycker jag är helt ok, även om det inte är en av de bästa.

Letar man efter gamla King så finns det ett forum och köp och sälj på svenska king-sidan Följeslagarna: www.foljeslagarna.com om jag inte minns fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in