2008-03-25, 16:08
Medlem
Jag önskar mig själv välkommen till det eminenta forumet FB!

Min första fråga: Jag har precis inhandlat 5 S.K böcker second hand.

1. Knackarna
2. Stark
3. Drömfångare
4. Jurtjyrkogården
5. Cujo

Kan ngn typ rangordna de här? Jag vill börja läsa den bästa! :-) Hur står sig tex knackarna mot "Det" och "pestens tid"?

Thanks
Citera
2008-03-25, 20:14
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildman
Kan ngn typ rangordna de här? Jag vill börja läsa den bästa! :-) Hur står sig tex knackarna mot "Det" och "pestens tid"?

Det har jag dock inte läst ännu men tror knappast att den är sämre än Knackarna eller Pestens Tid. Pestens Tid är väl Kings mest inflytelserikaste verk bortsett ifrån Dark Tower-sviten och Knackarna är egentligen inte en så pass bra bok som man kan tro utåt sett, smått löjlig och trist, ändå sträckläste jag den på landstället förut.

Såhär har jag recenserat Drömfångare och Knackarna;

Citat:
Varje år i 25 år har bekantskapskretsen bestående utav dom fyra männen Bävern, Henry, Jonesy och Pete träffats i en stuga i Derrys (Kings påhittade stad) skogar för att jaga och umgås tillsammans. Denna gången kommer däremot börjar mystiska ljussken på himmelen lyser upp tillvaron med någon form av utanstående livsform. Livsformen börjar sakta men säkert ta ett grepp om situationen mellan männen och till slut ebbar allt ut i paranoia och vanföreställningar.

King följer upp sitt sätt med att stoppa in utomstående livsformer i vardagliga situationer på nästan samma sätt som uppenbarar sig i Knackarna, åtminstonde så långt av Knackarna som jag läst. Här är det däremot karaktärerna (som vanligt) som lyser starkast i situationen som kunde gjorts mycket bättre. Jag är själv en UFO-fantast och läser det mesta jag kommer över och känner igen just ett scenario med flyende djur ur skogen från en verklig berättelse som finns med i Claes Svahns bok UFO-mysteriet. Däremot fick jag aldrig grepp om vad som egentligen hände emellan åt, kändes klumpigt fastställt men det var ändå karaktärerna som var den starkaste delen, vänskapsbanden och just Henry var en person jag föll för. Sedan att man valt att lägga in tillbakablickar i historien gjorde det med en lite personligare touch.

Historien skenar iväg lite väl mycket då man blandar in militären i allt med utomjordingar att göra, jag tappade greppet och intresset likaså då allt började som Alien, som likt filmatiseringen av boken blev det en aning platt och tråkigt och jag tyckte inte riktigt att den infann sig på samma sätt som Knackarna gör nu som jag läser.

Citat:
Ni får ursäkta dröjsmålet med recensionen då jag haft full upp dom senaste dagarna och var redan klar med boken i förra veckan men... Det som först visade sig bli en av Kings kanske mest spännande böcker med en upplyftande början med att författarinan Roberta Anderson hittar ett föremål i skogen, efter lite grävningar upptäcker hon att det är ett skepp som tillhör någon mystisk livsform från kanske rymden. Hon får hjälp av sin alkoholiserade vän Jim Gardener och upptäcker att skeppet tillhör någon slags alien som dom kallar Knackarna efter en barnramsa. Mystiska gröna ljussken börjar dyka upp lite överallt och människorna i staden Haven, Maine börjar bli annorlundare.

Som jag skrev så visade sig boken bli riktigt bra med en stämningsfull, lugn och härlig början med att man fick slå bekantskap med dom både huvudpersonerna som jag fattade tycke för på en gång, därefter sker nästan ingenting förutom lite konversationer och annat under ca 250 sidor, vilket inte skadade resten någonting då jag tyckte om det mesta som skedde. Därefter började allt rasa samman som vanligt då King börjar slänga in för många olika karaktärer som man måste hålla reda på, blir för mycket för mig att hålla koll på och vilka dom alla är och vad dom gjort i tidigare kapitel. Det hela hade fungerat bättre ifall det enbart var 4 personer eller bara dom två första ett tag till i boken...

Greppet släpptes om mig så småningom efter att alla karaktärer började förändras, blev för mycket att hålla koll på och själva huvudattraktionen av historien var inte särskilt imponerande och blev besviken igen, tråkigt nog. Hoppas att Desperation som jag läser nu håller bättre tempo och handling.
Citera
2008-03-27, 22:47
Medlem
Rudeboyss avatar
Har precis avslutat IT. Förmodligen det bästa jag läst.
Citera
2008-03-29, 12:23
Medlem
SweetAsss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DK333
Carrie var hans första bok.
Vill också passa på att rekomendera The Dark Tower-serien. Bland det bästa jag läst av Stephen King.

Tack!
Hade totalt hjärnsläpp haha :P

Jag har hört av flera vänner att The Dark Tower serien ska vara bra, tänkte ta och plöja igenom den i sommar tänkte jag.
Citera
2008-04-04, 21:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wildman
Jag önskar mig själv välkommen till det eminenta forumet FB!

Min första fråga: Jag har precis inhandlat 5 S.K böcker second hand.

1. Knackarna
2. Stark
3. Drömfångare
4. Jurtjyrkogården
5. Cujo

Thanks

1. jurtjyrkogården
2. cujo
3. knackarna
5. drömfångare/stark
Citera
2008-04-05, 12:33
Medlem
Grumbledocks avatar
Älskar Rose Red, filmen är också fin
Stephen kan skriva, det är då en sak som är säker
Citera
2008-04-06, 11:03
Medlem
Älskar Stephen king

Christine och Lida, är två böcker man bara måste läst.
Citera
2008-06-06, 16:51
Medlem
bravehs avatar
När Bag of Bones släpptes sa King att det var den bästa bok han någonsin skrivit: http://www.youtube.com/watch?v=BkWlZHv0u6w. Finns det någon sanning i det påståendet? Och om han inte sagt något annat så tycker han väl fortfarande likadant?

Efter att jag blivit besviken på Duma Key och "spytt" på hans storylines i Desperation och Dreamcatcher så vill jag inte välja en dålig King-bok igen..
Citera
2008-06-07, 04:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av braveh
När Bag of Bones släpptes sa King att det var den bästa bok han någonsin skrivit: http://www.youtube.com/watch?v=BkWlZHv0u6w. Finns det någon sanning i det påståendet? Och om han inte sagt något annat så tycker han väl fortfarande likadant?

Nej. Bag of Bones är typisk sen King med ett riktigt svagt slut till på köpet. Men det är väl ganska normalt att författare anser sitt senaste alster vara det bästa.

Min åsikt är att King tyvärr inte skrivit något läsvärt sedan början av 90-talet (med undantag av några noveller kanske). Gå hellre tillbaks och läs någon av böckerna från 70- och 80-talet, större chans att hitta något bra där.
Citera
2008-06-07, 04:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grumbledock
Älskar Rose Red, filmen är också fin
Stephen kan skriva, det är då en sak som är säker

King har ingenting att göra med boken The Diary of Ellen Rimbauer annat än att den delvis baserar sig på tv-seriens manuskript, som King skrev.

Ingen vidare historia för övrigt.
Citera
2008-06-07, 04:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SweetAss
Tack!
Hade totalt hjärnsläpp haha :P

Jag har hört av flera vänner att The Dark Tower serien ska vara bra, tänkte ta och plöja igenom den i sommar tänkte jag.

Mitt rekommendation är att läsa den icke-reviderade orginalversionen av The Gunslinger och att sluta läsa efter tredje boken, The Waste Lands. Resterande volymer är typisk "sen King" d.v.s. mestadels en besvikelse.
Citera
2008-06-07, 11:24
Medlem
Patient67s avatar
Köplust är en bok som sällan nämns, jag gillade den boken, inte hans bästa men väl läsvärd... Om en buick 8 är en annan bok som mångar dissar, klart läsvärd när hans toppen böcker är utlästa

Annars är det dom klassiska king böckerna som Det-Talismanen-pestens tid som har högsta underhållnings värde
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in