2011-09-05, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radhusbiff
Dagens andra uppdatering tillägnas signatur Varmare:

Nu blev jag lite rörd - aldrig har någon tillägnat mig en uppdatering förut. Jag som tyckte att du var så otrevlig i dina tidigare inlägg, och så gör du något sånt här gulligt!

Ett stort tack till mickepickepö för upptäckten av mårdhundens enäggstvilling! Det var det första beviset som jag inte kunde se minsta lilla annan förklaring till. Tvärstopp! Stort tack också till andra som har fortsatt hitta oemotsägliga bevis, bra jobbat!

Jag får definitivt hellre mina illusioner krossade än fortsätter tro något som är helt fel.
Citera
2011-09-05, 22:10
Medlem
HerrBormanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjanton
krukvaext, jag har pillat lite med vargen där nu och jag är rätt övertygad om att det är samma varg, ändå fast jag inte lyckats. Tycker det är exakt samma kroppshållning, och det är svårt, om inte omöjligt att hitta en liknande. Det förenklar ju visserligen mycket genom att det är silhuetten som bara syns, och det är där många hakar upp sig på att det är en annan varg, men jag tror att det är samma, men jag har inte något vidare intresse av att tjata om det.

http://laddauppbilder.se/?di=013152499212
http://laddauppbilder.se/?di=1413152498749

Även om du hittar en varg som är praktiskt taget identisk så kommer det inte bevisa någonting. Det finns inte så oerhört många sätt som en varg kan se ut på, så letar du tillräckligt länge kommer du hitta en som är likadan, men det bevisar bara att du har letat länge.

Det är en varg i enfärgad siluett på långt håll. Terje kan lika gärna ha gjort den i paint och bara klippt in, om han ville fejka den.
Citera
2011-09-05, 22:11
Medlem
Fettsprutans avatar
Tråden växer så det är helt omöjligt för en heltidsarbetare att följa alla turer...

Har detta redan avhandlats får ni bulta mig med något hårt...

Men Mikael Gustafsson, Naturfotograferna, är lite självkritisk och erkänner att han tvivlat på Terjes bok "Året"....

Citat:
Mikael Gustafsson pekar på en egendomlighet som han observerade för några år sedan när Terje Hellesö gav ut sin fotobok Året.

– Det är en bok som innehåller en naturbild tagen varje dag på året. På den sista dagen, den 31 december, lyckas Terje fotografera en varg. Det var så osannolikt. Om det varit vilken annan dag på året som helst hade det inte varit så märkligt, men att kunna avsluta boken med en vargbild var helt otroligt. Jag kunde ju inte tro att det var ren fejk, men det borde ha kollats upp bättre, säger Mikael Gustafsson.

Har någon bilden?
Citera
2011-09-05, 22:11
Medlem
trixigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av näverläppen
Som sagt...

Det skulle kunna vara den här vargen han använt. Jag tycker det liknar lite mer hans tillvägagångssätt att spegelvända djuren.

Här har du: http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e63c584c42d7_terjefejk.swf

Benen och svansen är i exakt samma position, vänta några sekunder så att animationen sätter igång.
Citera
2011-09-05, 22:13
Medlem
ehurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Jag tror att anledningen att Terje fuskade med lodjur är att det är ett av de vilda rovdjur som är absolut svårast att komma nära inpå. Terje flyttade till Mullsjö och satsade hela sin karriär på att han skulle ta bilder på lodjur. Det visade sig svårare sagt än gjort.. Då började han fuska. Kanske var det pressen, kanske fick han hjärnblödning, vem vet.. Men det är svårt att komma nära inpå lodjur och få bra foton, det är ett som är säkert. Därför är de bästa bilderna på lodjur tagna i djurparker..

Däremot finns det ju ingen större anledning att fuska dit en profil av en trana. En trana som flyger över himlen kan Terje själv fota från ett hotellfönster när han har lust. Det är inte ett motiv man behöver fuska sig till.

Dock är det ju intressant om huruvida photoshopmotståndaren Terje lagt ihop två bilder. Typ klippt ut en trana och lagt mot ett foto av månen. Det är väl dessvärre svårare att utreda ifall han gjort. Kan man ta reda på sånt? Det vore spännande att veta.

Ska det vara så jävla svårt att inse att det går att diagnostisera människor som dessa. D.v.s. fatta att dom är sjuka innan diagnos fastställts!?
Citera
2011-09-05, 22:22
Medlem
Radhusbiffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Nu blev jag lite rörd - aldrig har någon tillägnat mig en uppdatering förut. Jag som tyckte att du var så otrevlig i dina tidigare inlägg, och så gör du något sånt här gulligt!

Ett stort tack till mickepickepö för upptäckten av mårdhundens enäggstvilling! Det var det första beviset som jag inte kunde se minsta lilla annan förklaring till. Tvärstopp! Stort tack också till andra som har fortsatt hitta oemotsägliga bevis, bra jobbat!

Jag får definitivt hellre mina illusioner krossade än fortsätter tro något som är helt fel.

Ja, vi hade ju en liten "debatt" här om dagen. Och det var dina skitsvar, bland annat det här nedan som gjorde att jag la ner hela helgen på att få täppa till truten på dig och dina gelikar. Så nog ska du också ha ett tack för att den här historien kunde avslöjas.

"Jag kan inte tänka mig ens för ett ögonblick att Terje skulle fiffla. Han har ägnat större delen av sitt liv åt att skapa bilder som förmedlar en känsla, och hans sätt att göra det på är genom att planera bilden så att den är så nära han kan komma redan i kameran. Det var tydligen svårt för många att tro på även på den analoga tiden och idag, när folk tar 100 bilder för att för att försöka få en som är hyfsad, verkar det nästan omöjligt att tro på, det förstår jag - men det är så han alltid har jobbat. Så lite som möjligt ska göras med bilden efter att den tagits, och det är ointressant för honom med 100 bilder när det bara behövs en för hans syfte.

Han är ute i naturen dag efter dag, lär känna ett område och dess djur, och gör sig själv till en del av det området så att han aldrig stör skeendet. Han avstår hellre en bild än stör, för det han är ute efter är att förmedla stämningar och känslor, inte att fånga artporträtt innan djuret hinner fly.

Det här är någon som inte gör annat än tänker bilder, ser på bilder, studerar naturen, planerar för framtida bilder, LEVER bilder dag ut och dag in - och han skulle plötsligt ha blivit så helt blind i sitt bildseende att han inte ens märker att om han klipper in ett lodjur i en bild i PS så syns det? Verkar inte det liiiite konstigt?

Nej, jag tror inte ett dugg på att han skulle slänga bort alla dessa år som han har ägnat åt att försöka ta den perfekta bilden, för att han har upptäckt att man kan klippa och klistra i PS. Jag tror att han är en så skicklig fotograf att det är svårt för andra att förstå, plus att han har sin egen stil som inte faller alla i smaken, kanske speciellt inte om man är skärpefascist som gör allt för att undvika oskärpa i sina egna bilder.

PS. Och när det gäller månen så har den sett ungefär likadan ut bra länge... "
Citera
2011-09-05, 22:22
Medlem
ehurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storblottarn
Det är en foto/photoshopgrej och det är också därför tråden skapades. Vad den sedan har urartat i är en annan sak. Jag antar att du inte ens orkat ta dig tid att läsa trådens start. Du har bara kastat dig in för att ansluta dig till pöbeln när den var som värst. Starta en tråd där ni i så fall kan diskutera honom som psykopat och spy er galla över hans familjemedlemmar och bekanta.
Läst, deltagit från start - kanske det är därför DU ska sluta BLOTTA DIG.
Varför så svårt att svara i sakfråga, googlar du lobilder eller...
annan KATTSKIT?
Senast redigerad av ehuru 2011-09-05 kl. 22:29.
Citera
2011-09-05, 22:23
Medlem
mickepickepös avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trixigt
Här har du: http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e63c584c42d7_terjefejk.swf

Benen och svansen är i exakt samma position, vänta några sekunder så att animationen sätter igång.

Ser du verkligen inte att bilden morfas på väg ner mot vargen? Det är ett troll som gjort animeringen.
Citera
2011-09-05, 22:28
Medlem
crisscrosss avatar
Den här var ganska lik: http://fc06.deviantart.net/fs45/i/2009/134/2/a/Walking_Wolf_Animation_by_PerianArdocyl.jpg
Citera
2011-09-05, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Orättvist mot Malin att hennes bilder har blivit bortplockade, hon framställer ju sig som helt oskyldig.

Boken "John Bauers skogar" som är en resa genom skogarna där konstnären vandrade kommer nu att arbetas om för att helt stryka både den kände naturfotografen Terje Hellesös bilder och hans fru Malin Hellesös bilder. Det här efter att Terje Hellesö erkänt bildmanipulation.
Helt oskyldig?

http://svtplay.se/v/2523004/terje_helleso_erkanner_montage

Malin: "Jag kontaktade Terje under söndagen och frågade varför han hade varit på mina råfiler. Han förklarade för mig att han bara ville göra mig glad, att jag också skulle ha lo i mina bilder."

Så hon erkänner att hennes upplagda bilder har varit manipulerade, men utan hennes vetskap. Har hon tagit bilder och sen inte kontrollerat vad som fanns i de?

Malin fotograferar en tall, ekorre eller något annat som skogen erbjuder och sedan när hon lägger ut bilden så finns där plötsligt ett lodjur som hon inte lägger märke till.

Köper inte riktigt det.
Citera
2011-09-05, 22:32
Medlem
Radhusbiffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Den här var ganska lik: http://fc06.deviantart.net/fs45/i/2009/134/2/a/Walking_Wolf_Animation_by_PerianArdocyl.jpg

Skulle säga på pricken. Med lite puts och utjämning i kanterna.
Citera
2011-09-05, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radhusbiff
Skulle säga på pricken. Med lite puts och utjämning i kanterna.

Ytterst lika, men varför skulle Terje ta en sådan lågupplöst silhuettbild (som dessutom verkar vara från en flash-animation) från deviantArt och sedan uppförstora den? Benen stämmer fortfarande inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in