2014-04-09, 21:12
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thingamabob
Som sagt längre bak i tråden så försökte jag förtydliga att det som utgör religionsvetenskap är ämnena antropologi, sociologi, filosofi, psykologi, religionshistoria, språkvetenskap, etc, även politik och religion, och hur vetenskap t ex medicin förvaltats av och utvecklats av den religiösa världen.

Men jag vill inte upprepa mig mer än så.

Jag har litet svårt att vaska ut det objektiva från det subjektiva i andras inlägg, ibland, så lämnar härmed tråden.
I ämnet religion behöver man däremot följa subjektiviteten så pass.. att man förlorar förmågan att ägna sig åt resterande ämnen, ungdomar är också av förklarliga skäl, inte alldeles mogna att generellt sitta med just religion som "fördjupande" , särskilt inte när religion upphöjs till att stå bättre utslagsgivande åt som sagt, vidare studier.

finns otroliga chanser att läsa in för dem som känner att de tappar förtroende, utifrån att religionen inte står på schemat.. men.. de fick iaf bygga sina egna skolor, så vad klagas det över. När det klagas menar jag.. förakt botar man inte med ännu mer förakt.
Citera
2014-04-10, 14:55
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Bara denna tråd bl.a. ger rimliga skäl för att religion skall fortsätta vara en del av skolan.
Citera
2014-04-11, 20:51
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Bara denna tråd bl.a. ger rimliga skäl för att religion skall fortsätta vara en del av skolan.
Inte alls.

du saknar tolkningsglasögon, lol

...för det krävs mer substansläsning.. ämnen, det du behöver.
Citera
2014-04-11, 20:55
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ech0
Vad tycker ni om detta?

Givetvis ska man läsa om religion i skolan, det är ett högst verkligt mänskligt fenomen. Hur skall man annans lära känna sin fiende?
Citera
2014-04-11, 22:43
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Inte alls.

du saknar tolkningsglasögon, lol

...för det krävs mer substansläsning.. ämnen, det du behöver.
Jag håller med taxiköraren. Denna tråd är ett utmärkt bevis om varför religionskunskapen är ett viktigt ämne i skolan, Helt utan tolkningsglasögon eller rosaskimmrade sådana.
Citera
2014-04-12, 09:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020

Får lägga in mitt medhåll.. Bara det faktum att det finns människor i tråden som inte förstår skillnaden mellan religion och religionsvetenskap stödjer den tesen..
Citera
2014-04-12, 09:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag relaterar, refererar eller associerar i det följande öht inte till några tanter, men funderar över om det är en sån typ av "statistik" du (ponerat att du öht är en lärare) användar i din postulerade undervisning?

Vad sägs om att du räknar själv och ger mig den riktiga siffran då?? För så vitt jag kan se är ni 3 st personer med dessa åsikter, och det är ca 70-90 pers som skriver på religionsforumet..
Citera
2014-04-12, 09:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Undervisningskategorin historie, kulturhistorie och ídéhistorie (som jag har föreslagit att religion skall vara en del av) bör naturligvis definiera skillnaden mellan "faith" och "fakta", så det kommer inte att bli något problem att 'gud' inte kan "bevisas".

Nu beskrev ju jag dock något ifrån "kristet perspektiv"...

Vill som sagt inte öka arbetsbördan för ungdomarna så att skapa ett superämne där religion har en del låter inte som en bra idé. Att det är uppdelat gör det enklare för ungdomarna att hålla isär studierna, det blir med andra ord lättare att organisera..

Du kan jämföra religion och engelska på universitetsnivå. I religion läser man först om psykologin, sen om asiens religioner, sen om kristendomen, etc. Detta gör att religion är lätt att studera på universitetet. Engelska däremot, har 6 kurser som går parallellt, vilket blir långt jobbigare trots att det inte är fler timmar i veckan.
Citera
2014-04-12, 09:34
Medlem
BlackJewels avatar
Människor i tråden.... som saknar... förstånd sa du?

Och doktoranden vet själv de resp kriterierna...

Zzzzz... jag märkte det!
Citera
2014-04-12, 09:43
Bannlyst
Ska man lära sig bråkräkning i skolan?
Citera
2014-04-12, 09:49
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncleandroid
Ska man lära sig bråkräkning i skolan?
Nope, engelska franska tyska, SEDAN matten.. eventuellt.

observera, enbart för dem som orkar... när de kört sina bråk, de har ju liksom utstakade fält åt det, med ditmålade strecklinjer att ränna ordentligt. brukar vara vita linjer, så lite orättvist är det förstås, borde ju vara svarta eller bruna linjer, så de kan se hur bråket ska utvecklas.
Citera
2014-04-12, 09:52
Bannlyst
Citat:
Men det handlar inte om halal säger mohammedanism eller om du säger mohammedanism..

det handlar om att du förmår hantera mohammedanism..

hur svårt ska det behöva vara?!

Ja med tanke på att islam inte är vad som diskuteras i denna tråd verkar du ha väldigt svårt att hålla det utanför.. Om du inte menar att man lär barnen att bli muslimer? Men tror du det så har du ju uppenbarligen ingen aning om vad man lär sig i religionsvetenskapen å andra sidan.

Citat:
Krigsfilosofiska drag betas av också i andra ämnen, krävs inte att "förstå gudsaspekten" för att förstå strategi, som förekommer i olika kulturer el. miljöer.

Gudsaspekten är ofta central för att förstå VARFÖR dessa personer handlade som dom gjorde. Att Muhammad gjorde som han gjorde berodde på att han seriöst trodde gud talade med honom. Och ja, det gör honom till psykiskt sjuk. Att vi har idioter som spränger sig själva så offentligt det går är även det svårt att förstå utan den religiösa kontexten. Och förståelse minskar rädsla. OCh nej, jag försöker inte på något sätt säga något positivt om terrorism so jag vet att du kommer försöka få det till om jag itne skriver så.

Citat:
Det är kanske extra bra att veta också resp. skalles gudstro.. men.. inte nödvändigt heller, därför menar jag att både ämnet filosofi/juridik/ eller annat valfritt ämne.. t.ex musik.. som en nämnde i tråden.. ypperligt kan ersätta religion som obligatoriskt ämne... just eftersom man på felaktiga grunder ännu .. håller det som en parameter som skulle vara saken att klara av plugg på högskolan

Hur berör dessa ämnen i stort sett alla personer påtagligt i vardagen? Jag håller dock med dig delvis, vi kan ta in dessa ämnen som obligatoriska men även hålla kvar religion som obligatoriskt, som sagt, gymnasiet är slött. Kolla på farten i Japans undervisning, där har vi något att sikta på.

En sak är säker, vare sig religion ska vara obligatoriskt eller inte, klarar ungdomarna inte tempot vi har nu är dom inte universitetsmaterial utan får hålla sig till att pumpa bensin etc. MEd andra ord, de jobb de klarar. De människor vi vill satsa på är de som utan problem klarar gymnasietempot, och gärna lite till, menar, face it, gymnasiet är i stort sett ungdomsdagis.

Citat:
ursäkta rationalist... men om du vill dra in dett till din person, är det du själv som får prata med dig själv det är ändå trefalt- att inbilla sig att ämnet religionintensifierat på gymnasium.. har det höga värdet på den platsen/här..gymnasiet, man påstår... att det skrivs in i allehanda skoldirektiv ÄNDRAR INTE den missvisande kalkylen.
Varför det finns skolor som håller annan ämnesdisposition, utan att balla ur och med luyckosamma elever, som inte blir rasister eller islamofober, utifrån att få ägna sig åt vad de är bra på.

Vilka skolor specifikt? Och hur ser deras ämnesplaner ut?

Citat:
Religion.. är ett ämne som i grunden.... splittrat jordens folk, var medveten om detta. Därför proppar man inte med mer religion/ matte är enkelt i sina grunddrag.. därför är andragradsekvationer också enkla för dem, som fattar grunden...

Japp, religion, inte religionsvetenskap. Nu blandar du ihop det igen.

Citat:
det är därför man lägger in matte redan i lekskolor, men det vet du kanske inte?

Va braaa. Å sådana fall är det ju ett argument FÖR religion att vissa människor lär barnen det från spädbarnsålder i stort sett! Eller var det så att ditt argument inte höll logiskt sett i huvud taget? Ditt val, precis samma logik i mitt argument.

Citat:
varför det är bra för barn att bygga med klotsar istället för att ge dem en koran? eller bibel.. ?

Från massa aspekter är det bra. Nu verkar du dock blanda ihop religionsvetenskap med religion igen. religionsvetenskap går inte ut på att man ger ungdomar en koran eller en bibel. Religion är dessutom för tidigt att börja studera före högstadiet, och då ska det vara på en ytlig nivå.

Citat:
Fick du leka med lego eller fick du inte? känslig fråga.. men, relevant med tanke på att du försöker argumentera kunskaper synonyma med vetenskaper. Beror på vilka kunskaper ju.

Japp det fick jag... Tror alla fick det.

Citat:
Men... det liksom finns grader.... och här visar du vilket förakt du har i botten och hur labilt du argumenterar, tror det har med saknade kunskaper att göra, du antagligen orkade aldrig läsa ordentligt. Eller förblindades av agendan knacka islamofober, och höll dig farligt ytligt... för det du säger håller inte akademisk kvalitet.

Ja förmodligen är det jag som saknar kunskaper, eller hur allesammans? Inte personen som fortfarande på 40:e sidan av tråden fortfarande argumenterar emot religion, inte religionsvetenskap.. För att sedan komma in på islam, ett ämne som inte diskuteras vilket förklarats för BJ ett flertal gånger.

Citat:
Det är en politisk linje du har.. jämlikhetsflaggan islam är lika illa som kristendom, nope... demokrati förekommer inte där islam bönhörs.

Konstigt att flera muslimska länder är demokratier då.. Hmmm.. Något stämmer inte här.. Man kan dessutom se, att där religion saknas finns det också fall på diktaturer, Ryssland, Kina, Nordkorea. Man kan även se ett flertal kristna land som inte är demokratier, se södra Afrika.

Dessutom anser många muslimer att demokrati är en islamsk plikt, men det visste såklart inte du, du skulle behöva lite mer religionsvetenskap. Sen sa jag dessutom aldrig att Islam och kristendom är samma sak, jag sa att dom var lika jävliga.. Islam är jävligt på andra sätt än kristendomen och Hinduismen och buddhismen är jävliga på andra sätt än varandra och de abrahamitiska religionerna. Islam har tex inte något Kastsystem, det gör inte islam bättre än Hinduismen, och det har jag aldrig sagt.

Citat:
och islam omhuldat av demokrati.. som har strukturerade religioner, är verkligen inte detsamma. så du är politiskt anfäktad.

Som ni ser klarar inte BJ att föra en konversation utan Ad hominem argument. Anta att jag är politiskt anfäktad, ok, du får tro det BJ, jag bryr mig inte. Då har det fortfarande 0 bäring på sanningsvärdet i mina argument. Det spelar ingen roll om jag är muslimsk terrorist eller vit-makt-förespråkare, mina argument står för sig själv ändå.

Citat:
däremot är muslimer kristna osv.. i förmåga att kunna visa sig lika ruttna i sina ageranden, men religionen islam.. den är extraordinärt att inte ses som "lika illa" ellr lika bra" - du ska liksom förstå att teister.. ska kunna fungera i samhället, men som jag undrade... har du specialagenda att upplysa särklasser med särintressen p.g.a begränsade förmågor, då är det annat.. då kan de bryta ihop av att behöva skilja på islam och kristendom,.. grundat att de kanske saknat biologikunskaper, eller inte ens fått leka eller nåt.

JA tro det du, det är dock OT, men ställer du upp religionerna bredvid varandra har dom ungefär lika mycket jävlighet i sig. Islam är värre på vissa saker, men det vägs upp av att tex kristendomen är värre på andra saker.

Är ditt argument här i övrigt att för att ungdomarna saknar biologikunskaper så kan dom inte förstå hur man skiljer på kristendom och islam? Förklara (alternativt bättra din Svenska så du uttrycker det som du försöker uttrycka).

I övrigt har BJ återigen fått det om bakfoten verkar det som, jag har aldrig sagt att vi ska lära ut BARA religion i skolan, eller att religion skall ha mer vikt än idag.

Citat:

aldrig hållt en penna... ja det finns 3000 orsaker till , till avrför elever inte förstår språk.. och.. inte vill, också!

In fact blir dom bättre på i alla fall Engelska. Dataspel etc har gynnat den utvecklingen. Pennan är en uppfinning som kommer förpassas till historien, det antar jag att du förstår... Att vi ser nedgång i språk i vårt system nu beror ju på att vi har en stor invandring. Tar man in mycket människor i skolan som inte har Svenska som första språk kommer såklart nivån på Svenska sjunka.. Det samma gäller Engelska.

Citat:

blockeringarna.. när islam inte vill, mjuka upp sig p.g.a låsmekanismerna inom religionen... den du.

Ja nu handlar som sagt inte denna tråd om islam, utan huruvida vi ska ha religionsundervisning i skolan.

Citat:
så muhammedanism, finns inom islam... nej?
Senast redigerad av Rationalisterna 2014-04-12 kl. 09:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in