[quote=Thingamabob|48309795]
Citat:
Söndagsskola för mig utgjorde ett slags dagis när min mor behövde ledig tid att studera på helgerna, och som den svamp jag var sög jag upp de där historierna om Kristus och tyckte han var en hyvens kille. Jag var bara en liten unge men det blev folk av mig med, har jag hört.
Jo jag vet att tandläkarbarn haft underbara stunder med sina föräldrar och tolkningsföreträdade paarter, men vi diskuterar vad relgion som ämne uppnår.. sett bredvid vad pediatrik uppnår som ämne.. jämte ex.vis bild .. som ämne..
och värderar ämnena filosofi sett till vad religion.. klarar av..
SOM ÄMNE på skolan...
för... ungdomarna, dvs inte vad x antal miljoner kan berätta om hur fantastiska mammor mormödrar och förfäder de haft..
det är nuet och framtiden, vad som varit.. finns i Historieämnet och .. valbara ämnen och där tycker jag att religion gör sig bäst.
så kan bild eller juridik eller filosofi antingen ersätta eller bättre : låt hellre gymnasisterna ha sådan håltimme.. att helt enkelt smälta lite.. och orka förbereda sig för de ämnen som verkligen behövs dit de ska.. eftersom gymnasium väl ändå i förväg kan vara riktade mot på förhand inställd norr syd väster öster.. eller inte ?
gör de val av vilket gymnasium de INTE vill gå på... sitter alla på teknis? inte va?
så, lika lite som teknik är utlsagsgivande för högskole- allm. behörighet.. öven om det faktiskt är lustigt att religion men inte teknik..
...lika lite religion - vad jag utrönt, och själv sett hur förvirrat det är att börja tolkningshysteriska skrivandet... över sjukt patetiska kriterier.. för att kunna jobba som t.ex dagisfröken.. jag anser det vara extremfundamentalister som siitter i urvalsgrupper utan förstånd i vad de planerar om. så länge religion påstås.. äga den kunskaplighet, man säger... religion syfter till att kvarhålla, inte till att utveckla, därför kan den med gudstro i princip väda sig till nästan vilken religion som har en gud figurerande.. ärligt sagt - om jag skulle be, skulle det vara att på riktigt få till sekulära utrymme någonstans, istället för att en nolla kan gå och bli expert i områden den alltid negligerat.
via.. smord trut och fjäsk.
du får ett mvg i religion när du förstår din lärares vilja att inte få kyrkorna ännu mer gapande tomma än de redan är, samt minareterna så dyra att bygga att man behöver fylla på med fler bedjare.. det är där "vetenskapliga förankringen" har ev. förankring.
Citat:
Så min ståndpunkt är, utifrån min bakgrund, att man kan utsättas för mycket konstigt utan att bli oförmögen att lösa upp sin egen indoktrination senare i livet. I dag när var man och hans moster sitter uppkopplade till internet kan ingen avskärmas från religion i alla fall, så varför skulle det göra någon skillnad om religionskunskap finns presenterat i skolan eller ej, i det långa loppet?
Ja.. som ämne och utifrån förmåga att med hjälp av orientering och kunskap i kärnämnen.. kan man iaf se varför religion som ensamt utslagsgivande, men inte juridik.. har för slags förtecken..
och det är stabilt och det är moget? nja.. inte alldeles... men bild, så färre mähän ges legitimitet nä'r de ser sig som fullfjädrade diplomater men gråter när det är dags att jobba.
Citat:
Jag förstår nog inte, som det ser ut som, din starka aversion mot en heltäckande utbildningsgrund.
Eh.. nu har jag inte aversion mer än mot inkompetens.. för att uppnå kompetens, kan man lära sig att förstå religion utifrån vad religion är.. inte vad det vill tävla sig med.
Om du studerat religion, vilket jag gissar att du bör ha gjort.. så kommer du upptäcka, vad jag säger ; i att filosfin är hästlängder mer relevant än religion, sett till vilka argument religion hittills gottat sig med. Och rätt smutsigt också.
Dvs vi pratar inte rena avsikter att vilja eleverna väl, vi pratar nepotism. Sådant har inte i gymnasieala läroprocesser att göra.. det går utmärkt att sköta det efter skolor med en timmes läsning utan att plocka skatter från dem som pluggar för att de inte har. Men räknar inte med att du har matten påå plats att kunna räkna ut vad som krävs.. för att förstå varför individer läser teorier.. och varför man ens ska våga ge elever beskutanderätten i om religionen är, eller inte är relevant...
så ja vi pratar nog förbi varandra, jag är inte mkt för att gissa mig fram.
men kan gilla skönlitteratur, absolut.
etik? dit du ville? ... därför menar jag att man förbiser barnkunskap, medan man ganska patetiskt försöker höja religion som ämnet man "behöver" för att klara plugg på högskolor, ser det inte som moget uträknat, bara det.
Citat:
Egentligen är mina åsikter i ämnet svensk undervisning totalt irrelevanta eftersom jag inte sitter i någon maktposition att avgöra frågan, och inte heller är jag svensk.
Svensk undervisning och respekten för språkliga förmågan... väger isf så tungt jämte religion.. att jag skulle kunna säga att en ärta i ena vågskålen och ett hus eller lägenhet i andra vågskålen är ungefär vad svenska språket bredvid religions*vetenskap.. har för balans i sin resp. tillämpning...
t.o.m svenska som språk.. som grnsar till så många andra språk.. vore nyttigare för ungdomar, vilka vill vidare.. att brottas med.
utifrån bedrövade resultat, man sett läst och hört om. det är ju synd om de unga.. att fortsatt matas med att de måste börja fundra på hur olika gudsbilder flyger runt i etern.. och landar där.. hur gör det där sedan .. nä.. kan inte se det seriöst, tyvärr..
men föraktar inte dem som njuter av att behöva ta fram en k-pist istället för en flugsmäll - det är iaf överskattat : religionerna har redan sina grundmurade rigida tolkningar, så tolknngen syftar till att fjäska. därför bättre med fri tid .. de kan gott fika lite.. hämta ork, då texter och siffror , inte bara lägger sig för att det ska. att ta in ett ämne efter annat, kräver att man lägger av manin.
men vet att det handlar om prestigen. det är klassiskt att anse sin egen unge som geniet på jorden, vad den än säger.
finns saker i liv, som inte går att förhandla bort, men religion på ett skolschema går faktiskt att undvara.
Går det på marknad, går det i skola. mitt tyngsta argument.