2011-08-25, 23:01
Medlem
Fick just reda på att jag ska läsa Religion A nu i 3an på gymnasiet.
Jag förstår inte poängen i detta, religion är bara trams för mig.
Det mesta är redan bevisat, jordens uppkomst, människans uppkomst.

Jag tycker bara kyrkan är en löjlig grej för personer utan vett, som tror på att det är en himmel, nå det är okej att man trodde det för ett par tusen år sedan när ingen hade varit ovanför molnen men nu? 2011? För mig känns detta som sagt väldigt löjligt, och ska dem försöka pumpa in i detta i våra skallar att få vetskap om olika religioner?

Vad tycker ni om detta? Borde det finnas religion i skolan. För mig spelar det ingen roll om det är ett individuellt val för dem utan bättre vetande, jag vill bara absolut inte ha det.

(Sorry, blev lite som ett rant)

/Michael
Citera
2011-08-25, 23:07
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ech0
Fick just reda på att jag ska läsa Religion A nu i 3an på gymnasiet.
Jag förstår inte poängen i detta, religion är bara trams för mig.
Det mesta är redan bevisat, jordens uppkomst, människans uppkomst.

Jag tycker bara kyrkan är en löjlig grej för personer utan vett, som tror på att det är en himmel, nå det är okej att man trodde det för ett par tusen år sedan när ingen hade varit ovanför molnen men nu? 2011? För mig känns detta som sagt väldigt löjligt, och ska dem försöka pumpa in i detta i våra skallar att få vetskap om olika religioner?

Vad tycker ni om detta? Borde det finnas religion i skolan. För mig spelar det ingen roll om det är ett individuellt val för dem utan bättre vetande, jag vill bara absolut inte ha det.

(Sorry, blev lite som ett rant)

/Michael
Se det mer som historia/samhällskunskap än ett försök att konvertera dig. Religion i olika former har trots allt haft en del inflytande och påverkat omgivningen och samhällen ända in i modern tid.
Senast redigerad av wooten 2011-08-25 kl. 23:09.
Citera
2011-08-25, 23:07
Medlem
Att ha religion i skolan är som att ha förhör på Sagan om Ringen. DVS allt är påhittat skit som inte borde vara relevant för en skolelev i Sverige 20-mother-fucking-hundra-11.
Citera
2011-08-25, 23:08
Medlem
Jag håller med dig fullt ut, har nyligen börjat 2 året på gymnasiet och tydligen ska vi läsa religionskunskap hela höstterminen, riktigt surt. Det borde vara en frivillig kurs, jag tror inte på sån dynga för fem öre, det hör förfan till stenåldern.

Är det någon som vet vem det är som bestämmer dessa kurserna? Jag går byggprogrammet och ser verkligen inte poängen med att ha denna kursen. Det är 2011 och vi bor i Sverige, helt sjukt att man ska behöva stå ut med detta.
Senast redigerad av Rapscallion 2011-08-25 kl. 23:12.
Citera
2011-08-25, 23:13
Medlem
Riddarhusets avatar
Jag tror att du har missuppfattat kursplanen.
Den går alltså inte ut på att få dig att tro!
Du går i en skola och inte i en kyrka eller moske'

Kursen är säkert en viktig och intressant del av utbildningen för att förstå hur samhället ser ut idag.
Sedan kan jag tycka att ämnet religion tar för stor plats och skulle inordnas i samhällskunskap istället.
Citera
2011-08-25, 23:15
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rapscallion
Jag håller med dig fullt ut, har nyligen börjat 2 året på gymnasiet och tydligen ska vi läsa religionskunskap hela höstterminen, riktigt surt. Det borde vara en frivillig kurs, jag tror inte på sån dynga för fem öre, det hör förfan till stenåldern.

Är det någon som vet vem det är som bestämmer dessa kurserna? Jag går byggprogrammet och ser verkligen inte poängen med att ha denna kursen. Det är 2011 och vi bor i Sverige, helt sjukt att man ska behöva stå ut med detta.

Jag skulle tro att du behöver detta.
Stenåldern var INNAN Jesus föddes
Citera
2011-08-25, 23:15
Medlem
Det är bra att så vet barn vad de ska undvika när de blir större.
Citera
2011-08-25, 23:19
Medlem
Golachabs avatar
De som inte ser poängen med detta är förmodligen de som har mest behov av undervisningen... Som samhället ser ut i dag är religionskunskapen en viktig grund till förståelse människor emellan.
Citera
2011-08-25, 23:21
Medlem
tantvrists avatar
Det kan iofs vara viktigt att veta om de saker som de allra flesta människor i världen tror och lever efter, samt hur t.ex kristendomen format vårt moderna samhälle och lära sig detta för att ha förståelse över vår historia och hur vårt levnadssätt kom att bli.
Citera
2011-08-25, 23:21
Medlem
Nefuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fistingman
Att ha religion i skolan är som att ha förhör på Sagan om Ringen. DVS allt är påhittat skit som inte borde vara relevant för en skolelev i Sverige 20-mother-fucking-hundra-11.

Du har helt rätt!

OM det hade varit så att miljoner och åter miljoner människor hade ansett att Sagan om Ringen var den enda sanna skriften och Gandalf var vår rättmäktiga herre som en dag skola återuppstå igen, likt hans återuppståndelse i den heliga skriften om de två tornen.

Det är ju förhelvete skit samma om religion är i våra ögon tramsiga sagor som bör utraderas ur våra samhällen, men så länge religion är en så pass stor faktor i världen och påverkar mänskligheten i så stor utsträckning så bör ämnet studeras!

Sade du samma sak när din samhällskunskapslärare ville att ni skulle lära er om olika ideologier?

"Nä, jag är ju inte liberal/kommunist/konservativ/miljömupp, varför ska jag lära mig om vad dom tycker?"

Tänk lite längre nästa gång.
Senast redigerad av Nefus 2011-08-25 kl. 23:23. Anledning: Stavar som en full downie
Citera
2011-08-25, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Stenåldern var INNAN Jesus föddes

Ja det är klart men du förstod vad jag menade, tror jag iallafall.

Jag tycker helt enkelt inte att kursen är viktig med tanke på vad vi vet och var vi är idag.
Citera
2011-08-25, 23:23
Medlem
Divvehs avatar
Beror ju på vilken linje du går.
Går du t.ex Vård och omsorg lär du ju jobba med äldre, som oftast är religösa. Då kan det ju vara ett plus i kanten att veta lite om deras tro, fastän det inte är någon logik i det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in