• 1
  • 2
2011-08-23, 16:11
Medlem
Bor på västkusten och när vi försöker fånga torsk vid bottnen får vi många fjärsing. Hur gör ni andra när ni fångar dem? Vill ha så praktiskt och konkret råd som möjligt. Kan de sticka igenom tjockare plasthandskar som används till trädgårdsarbete? Ngt annat att tänka på när det gäller fjärsing? Tycker de är riktigt otäcka och jobbiga att få upp.
Citera
2011-08-23, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xhavi
Bor på västkusten och när vi försöker fånga torsk vid bottnen får vi många fjärsing. Hur gör ni andra när ni fångar dem? Vill ha så praktiskt och konkret råd som möjligt. Kan de sticka igenom tjockare plasthandskar som används till trädgårdsarbete? Ngt annat att tänka på när det gäller fjärsing? Tycker de är riktigt otäcka och jobbiga att få upp.

Vi har använt en extratjock fodrad gummihandske (ungefär som arbetshandskar som ska tåla kyla och vatten), funkade bra! Något konkretare kan jag inte komma på.
Citera
2011-08-23, 16:42
Medlem
arjons avatar
Skall du behålla fjärsingen eller vill du bara ta bort dom från kroken ?

Om du skall ta bort den från kroken, slå av den mot relingen med en en gummislang ca 60 - 70 cm lång och 3 - 4 cm i diameter
Om du skall behålla fisken använd extratjocka gummihandskar (typ arbetshandskar för kemisk industri ) även när fisken är död och du rensar den...

För övrigt är fjärsing en mycket god matfisk !
Citera
2011-08-23, 16:51
Medlem
samuels avatar
Håll dem mot skrovet, slå av dem med en hård slang. Slå dem inte i luften eftersom det är lätt hänt att man träffar linan och fisken gör en volt i luften och hamnar lite här och där.

Kan berätta en historia från i slutet av juli då jag blev riktigt rädd. Stod på piren i Varberg och fiskade makrill. Pappa fick upp en fjärsing. Eftersom jag vet hur luriga de är sa jag "Rör den inte, det där är typ Europas giftigaste fisk". Så vi slog av den så den blev liggande på piren. Eftersom jag inte hade något att peta i den i sjön med så föste jag bort den med skon.

Sista metern så sparkade jag till fisken.

Taggen gick rakt igenom mina ganska tjocka sneakers av läder, igenom socken och när den stannade så tryckte den mot huden, dock utan att gå igenom. Jag var ordentligt nervös ett bra tag efter.
Citera
2011-08-23, 16:55
Medlem
En bekant blev stungen av en fjärsing, och när de kört in han till hamnen satt en gammal fiskargubbe där och sa att han var tvungen att käka fiskens lever rå. Han var ganska illa däran vid det här laget så hans polare skar ut levern och han åt den, men ah, det blev ju inte ett skit bättre så han fick åka in till sjukhuset där de skållade ut giftet ur tummen på honom. Smärtsamt.
Citera
2011-08-23, 17:47
Medlem
slå av den med gummislang mot relingen helt enkelt. Får testa det. Jag vill alltså bara bli av med fisken från kroken.
Citera
2011-08-23, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samuel
Håll dem mot skrovet, slå av dem med en hård slang. Slå dem inte i luften eftersom det är lätt hänt att man träffar linan och fisken gör en volt i luften och hamnar lite här och där.

Kan berätta en historia från i slutet av juli då jag blev riktigt rädd. Stod på piren i Varberg och fiskade makrill. Pappa fick upp en fjärsing. Eftersom jag vet hur luriga de är sa jag "Rör den inte, det där är typ Europas giftigaste fisk". Så vi slog av den så den blev liggande på piren. Eftersom jag inte hade något att peta i den i sjön med så föste jag bort den med skon.

Sista metern så sparkade jag till fisken.

Taggen gick rakt igenom mina ganska tjocka sneakers av läder, igenom socken och när den stannade så tryckte den mot huden, dock utan att gå igenom. Jag var ordentligt nervös ett bra tag efter.

Varberg säger du. Läskig historia minst sagt! Fick du förresten mycket makrill från piren? Hur djupt är det där. Kastspö då eller? Vad för sorts drag kör du med då? Fiskar mest runt Getterön. Skulle vilja få fatt i en Öring ngn gång.
Citera
2011-08-23, 18:08
Medlem
samuels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xhavi
Varberg säger du. Läskig historia minst sagt! Fick du förresten mycket makrill från piren? Hur djupt är det där. Kastspö då eller? Vad för sorts drag kör du med då? Fiskar mest runt Getterön. Skulle vilja få fatt i en Öring ngn gång.

Jag stod på piren från Getterön, fick väl två makrillar på två gånger jag var där. Den där piren är klart överskattad enligt mig. Bättre att åka till Träslövsläge och meta plattfisk. Jo, jag både kastade med drag+upphängare och bottenmetade med räka.

Havsöring har jag aldrig haft turen att få någon, mest för att jag är vid kusten när det är alldeles för varmt i vattnet. Men det fångas nog mycket havsöring från Getterön, det finns fina lokaler längs med nästan hela syd- och västsidan av halvön.
Citera
2011-08-23, 18:43
Medlem
lundagrens avatar
Plocka ur kroken med en tång lungt o stilla, ingen mening o slå av den... Bara o hålla mot relingen o bända ur kroken så glider den tillbaka ner i vattnet
Citera
2011-08-23, 20:04
Medlem
samuels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Plocka ur kroken med en tång lungt o stilla, ingen mening o slå av den... Bara o hålla mot relingen o bända ur kroken så glider den tillbaka ner i vattnet
Det där är, om du frågar mig, bara att utmana ödet. Om fisken får snespel under tiden du är med en tång i käften å rotar så är dina händer inte speciellt långt från taggen på ryggen. Efter alla historier man hört om fjärsingstick så tar iaf jag (numer) det säkra före det osäkra.

OffT: Om man blir stucken ska man så snabbt som möjligt hålla den stuckna kroppdelen i så varmt vatten man klarar av i minst 30 minuter då proteinet i giftet neutraliseras av värmen.
http://www.giftinformationscentralen...ategoryID=6976
Citera
2011-08-23, 20:46
Medlem
Fogelbergs avatar
Fjärsingen är en delikatess, åkte med en dansk fisketur och fick fjärsing på kroken när jag var liten.
en ur besättningen på båten kom snabbt fram och klippte av linan det jävla nötet. De menade på att de inte ville ha upp dem i båten osv...

Men det som sagts är rätt...

* delikatess
* neutralisera giftet med hett vatten
* använd tång eller peang för att lossa kroken. in med tummen i munnen på fisken och undvik gällock och ryggfena så klarar du dig.
* Vackra tropiska färger i turkos, ger fina fångstbilder.

http://hem.passagen.se/kent.andersson/Bilder/firre1.jpg
Citera
2011-08-23, 21:16
Medlem
Bluebeast72s avatar
Morakniv, skär från snett bakom ryggfena o avlägsna huvus o gältaggarna. Skinna, stekes med fördel med mkt äkta smör o serveras med mos.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in