• 3
  • 4
2011-08-26, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xhavi
Ok får se om jag testar det. Är mest sugen på makrill annars. Skulle vara kul att få torsk men det lär ju inte vara lätt från piren.

Annars hoppas jag på fint och vindstilla en gång till ngn helg detta år så jag och polaren kan åka ut med hans båt till Fladen. Vi vill ha stora fiskar. Speciellt torsk.

Framåt kvällen kommer alltid torsken in. Har många gånger stått hela dagar och fiskat vid pirar runt om i skåne utan att få ett skit. Sen helt plötsligt smäller det utav bara fan, får du inte torsk vid denna tiden så är där helt enkelt ingenting. Har nog aldrig gått bom mellan 18.00 och 01.00 EVER.
Citera
2011-08-26, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sajm
Framåt kvällen kommer alltid torsken in. Har många gånger stått hela dagar och fiskat vid pirar runt om i skåne utan att få ett skit. Sen helt plötsligt smäller det utav bara fan, får du inte torsk vid denna tiden så är där helt enkelt ingenting. Har nog aldrig gått bom mellan 18.00 och 01.00 EVER.

Intressant!
Vad kör du med för några drag då? Kan man köra haspelspö med ett silvrigt skeddrag och några upphängare?
Citera
2011-08-26, 13:35
Medlem
Vid kvällsfiske kör man mörka drag för att få bra kontrast, detta kör jag mest vid havsöring, ibland får man även torsk som bifångst.
Vad jag syftade på är bottenmete, ofta är de rätt små men det händer att stora också kommer upp.
Fick en på fem kilo från parapeten i helsingborg för bara några veckor sedan, riktigt fin sommartorsk.

Kör med räka, det är lättast att få tag på. Själv kör jag med borstmask eller sandorm då det finna att beställa i den lokala fiskaffären. Det är by far det bästa att köra med. Spättor, torsk, vittling, bleka och massor med andra arter jag lyckats fånga har nästan uteslutande tagit på borstmasken/sandormen istället för räka.
Skrubban verkar dock ha en förkärlek till räkan, men även där är det ganska jämnt!
Citera
2011-08-26, 13:48
Jag fick en fjärsing en gång, la den först på relingen på båten o slog ihjäl den med nått. Sen tog jag en gammal handduk o höll den i när jag tog loss kroken. Extra kul är det om du har fiskmåsar i närheten, släng den till dom!
Citera
2011-08-26, 13:58
Medlem
Citat:
Vid kvällsfiske kör man mörka drag för att få bra kontrast, detta kör jag mest vid havsöring, ibland får man även torsk som bifångst.
Vad jag syftade på är bottenmete, ofta är de rätt små men det händer att stora också kommer upp.
Fick en på fem kilo från parapeten i helsingborg för bara några veckor sedan, riktigt fin sommartorsk.

Kör med räka, det är lättast att få tag på. Själv kör jag med borstmask eller sandorm då det finna att beställa i den lokala fiskaffären. Det är by far det bästa att köra med. Spättor, torsk, vittling, bleka och massor med andra arter jag lyckats fånga har nästan uteslutande tagit på borstmasken/sandormen istället för räka.
Skrubban verkar dock ha en förkärlek till räkan, men även där är det ganska jämnt!

Kan man inte lika gärna pilka efter torsk? Hursomhelst tycker jag det är roligast att kasta. Ska man veva allt vad man kan med korta vevstopp för att fånga makrill? Samt köra med pilk/skeddrag samt några upphängare? Vad mer än fjärsing och makrill kan man få med kast från pir?
Citera
2011-08-26, 16:30
Medlem
samuels avatar
Citat:
Ska man veva allt vad man kan med korta vevstopp för att fånga makrill?

Nja...du behöver inte veva fortare än vanligt, men du kan göra långa snabba ryck.

Kasta ut, låt sjunka (olika djupt tills du hittar fisken). Sen är det bara att: ryck, sänk spöt och veva in löslina, vevstopp, ryck, sänk spöt osv...
Citera
2011-08-29, 10:02
Medlem
Citat:

Vid bottenmete efter tex torsk. Kan man då köra med en pilk längst ner med tex en räka på och sedan några markrillupphängare ovanför. Och köra detta med mitt haspelspö då helt enkelt.

I så fall...tycker inte det är lätt att veta var botten är. Risk att jag är på botten. Gissar att jag ska vara lite lite ovanför.
Citera
2011-08-29, 10:13
Medlem
Citat:
Vid bottenmete efter tex torsk. Kan man då köra med en pilk längst ner med tex en räka på och sedan några markrillupphängare ovanför. Och köra detta med mitt haspelspö då helt enkelt.

I så fall...tycker inte det är lätt att veta var botten är. Risk att jag är på botten. Gissar att jag ska vara lite lite ovanför.

Du kör inte med pilk eller upphängare när du bottenmetar. Du har ett speciellt tackel, krok och tyngd. Pater noster, något i denna stilen.
http://www.sportfiskeforum.se/viewto...t=3484&start=0

Lite pärlor och annat glitter är alltid positivt. Man får helt enkelt leta sig fram till det man själv tycker passa bäst. Ibland är glitter att föredra, ibland är det bara helt normal lina utan skraffs på.
Citera
2011-09-12, 04:25
Medlem
Man kan ganska enkelt desarmera fjärsingen genom att hugga av huvud + främre ryggfena med ett enkelt tvärsnitt. Morakniv är att föredra.
Det som blir över är i princip bara mat, det är ju synd att låta det gå till spillo. 4-5 fjärsingar motsvarar en gourmetmåltid. Hela konceptet med fjärsingfångst är en ren attitydfråga.
Du kan skrika "Neeej! Fjärsing! Bort! Bort!", eller så kan du skrika "Fjärsing! Yes! Nu jävlar!"

Jag tycker att det är en ganska trevlig fisk, så länge man vet hur man ska handskas med den. Fjärsingar (utan huvud) är alltid välkommna i min fångstbalja.
Citera
2014-09-26, 03:47
Medlem
smygolfs avatar
Var med när en släkten blev stucken, hans hand var sig inte lik på bra länge.
Och vattenbadet var rena tortyren enligt han själv, kul sak var att vi blev stoppade av farbror blå på väg till sjukan.
Blev ganska omgående eskort istället.

Fisken planerades att ätas upp men vi fick inte lägga den i kylen på sjukan.
Citera
2014-09-26, 13:28
Bannlyst
fråga lammern vettja

https://www.flashback.org/showthread...ght=fj%E4rsing
Citera
2014-09-26, 14:04
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Är det någon som vet?
Citera
  • 3