2011-08-22, 22:55
Medlem
.Buddahs avatar
En fråga som jag funderat lite på. Den bygger väl lite kring tid. Varför rör sig tid i en riktning - varför rör sig allt mot obestämt kaos? Det jag vill mena är att om universum tillslut upphör att existera och inget spår av mig finns. Inget avtryck, inget bevis på att jag funnits. Har jag då existerat? Och om svaret är nej; finns det någon mening? Kommer det någonsin finns en slutlig mening eller kommer allt som existerat tillslut spolas bort som en avskrift i sanden?
Citera
2011-08-22, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Buddah
En fråga som jag funderat lite på. Den bygger väl lite kring tid. Varför rör sig tid i en riktning - varför rör sig allt mot obestämt kaos? Det jag vill mena är att om universum tillslut upphör att existera och inget spår av mig finns. Inget avtryck, inget bevis på att jag funnits. Har jag då existerat? Och om svaret är nej; finns det någon mening? Kommer det någonsin finns en slutlig mening eller kommer allt som existerat tillslut spolas bort som en avskrift i sanden?
Jag fattar inte kopplingen till rubriken Om ett träd faller och ingen hör trädet falla. Låter det då?
Citera
2011-08-22, 23:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
Jag fattar inte kopplingen till rubriken Om ett träd faller och ingen hör trädet falla. Låter det då?

Om universum slutar existera så kommer det inte finnas bevis på att människan har existerat.

Precis som om när ett träd faller och ingen är i närheten att se eller höra det falla så är frågan låter det då?
Citera
2011-08-22, 23:01
Medlem
waffleboys avatar
deep shit dude! låter som att du har gått i skolan lite för länge...
Citera
2011-08-22, 23:02
Medlem
Läste just detta med trädet i en bok.
Och svaret är att nej, man hör det inte. För det är något som man själv har skapat
i sitt eget sinne.
Citera
2011-08-22, 23:03
såklart det låter fast ingen är där och hör att det låter. Om ett offer ute på landsbygden blir nedslagen och skriker och ingen hör den skrika betyder det då att den inte blev överfallen? samma logik
Senast redigerad av captengrogg 2011-08-22 kl. 23:27.
Citera
2011-08-22, 23:10
om alla miljarder människors liv skulle ha någon mening för eftervärlden att betrakta så skulle alla vara för själv upptagna att åstadkomma något och ens bry som om andra människor eftersom de skulle vara för egocentriska att försöka åstadkomma något
Citera
2011-08-22, 23:11
Citat:
Ursprungligen postat av captengrogg
om alla miljarder människors liv skulle ha någon mening för eftervärlden att betrakta så skulle alla vara för själv upptagna att åstadkomma något och ens bry som om andra människor eftersom de skulle vara för egocentriska att försöka åstadkomma något

och ja du har existerat om människor har känt vid din existens men alla kommer inte att bry sig om din existens.
Citera
2011-08-22, 23:15
Citat:
Ursprungligen postat av CodySimpson
Okunskap är idiotins moder

VAr det ett mer "akademiskt" svar?
Citera
2011-08-22, 23:19
Medlem
qubecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlebustle
Läste just detta med trädet i en bok.
Och svaret är att nej, man hör det inte. För det är något som man själv har skapat
i sitt eget sinne.

Fel. Om ett träd faller men ingen hör, så låter det ändå. När materia möter annan materia i fart så uppstår ett ljud.

Om en sten trillar ner i vattnet så plaskar det fortfarande, även om ingen är där. och om en mikrovågsugn piper när ingen är hemma så låter den ändå.
Citera
2011-08-22, 23:20
Medlem
waffleboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av captengrogg
så klart det låter fast ingen är där och hör att det låter. Om ett offer ute på lands bygden blir ned slagen och skriker och ingen hör den skriker betyder det då att den inte blev överfallen? samma logik

Tack för den förklaringen, var lite fundersam fram tills jag läste ditt inlägg
Citera
2011-08-22, 23:27
Citat:
Ursprungligen postat av waffleboy
Tack för den förklaringen, var lite fundersam fram tills jag läste ditt inlägg

Lite särskrivningar aja men men glad att vara till hjälp:P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto