Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-21, 23:45
  #133
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wessla
Jag resonerar likadant, men ska man vara vetenskapligt korrekt, som man måste när man diskuterar i det här forumet(tydligen), så är det lika stor skillnad på ljudvågor och ljud, som är på schampo och schampotvättat hår, dom ingår i samma orsak-verkan, men är helt olika saker.

Helt rätt wessla, äntligen har polletten ramlat ner. Det hedrar dig!
Citera
2011-09-21, 23:47
  #134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det är inte bara en lek med ord. Frågan kan tyckas i huvudsak filosofisk men den innehåller definitivt både en fysikalisk och en biologisk komponent. Den som läser frågeställningen tvingas ta ställning till vad ljud egentligen är...vilket uppenbarligen många har väldigt svårt för.

Ditt exempel på lek med ord (markerat av mig) har inget med filosofi att göra utan handlar om retorik.

Får jag vara dum och dryg?

Det där är ganska intressant. Först när vi (människan) har gjort vår definition på vår verklighet så är den för oss verklig. Man glömmer bort att vår förklaring är bara ett sätt för oss att göra omvärlden begriplig, även fast den är befläckad med fel. Vem för utom oss själva påstår att vi sitter inne med tolkningsrätten med mandat att säga vad som rätt är?

Först när jag har sett den så existerar den.
__________________
Senast redigerad av Han där borta 2011-09-21 kl. 23:50.
Citera
2011-09-22, 22:03
  #135
Medlem
Tuffpojkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Buddah
Allting har ett slut enligt tidspilens principer. Sen så vafan är orelevant? Menar du irrelevant? Sen så är inget;inget så alltså ingenting hör trädet falla. Förstår du nu?

Åh nej! Du märker ord och upprepar det argumentet jag förut motbevisade i ett försök att dumförklara mig, kära någon, vad ska jag ta mig till?

Jo, jag kan börja med upprepa mig själv, om absolut ingenting finns där, inte en enda atom förutom trädet och dess innehåll så är hela frågan omöjlig. Föremål i vakuum stöter dessutom bort varandra, så inga ljudvågor kan bli till. Men eftersom du verkar dålig på att formulera dig så antar jag att du menar att inga medvetna organismer än närvarande när trädet faller.

Då kan jag upprepa mig själv ännu en gång och statera att ljud är soniska vågor vare sig de når våra öron eller inte. De reagerar med luften och marken och andra föremål i sin väg. Kom med argument nästa gång istället för att bara statera fakta. Fast du kanske är för svagsint för att föra ett sammanhängande resonemang.
Citera
2011-09-22, 22:48
  #136
Medlem
Bandoliers avatar
Jag rekommenderar samtliga i denna trad som tror att ljudvagor och ljud ar samma sak att ta del av Moltas666 svar. Om ni fortfarande inte begriper rekommenderar jag er att vara tysta.
Citera
2011-09-23, 00:47
  #137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Helt rätt wessla, äntligen har polletten ramlat ner. Det hedrar dig!


Mja, jag har faktiskt förstått hela tiden, jag försöker dock se på det annorlunda. I dom flesta ämnerna man diskuterar både Filosofi och Vetenskap så trillar det alltid tillbaka till minsta beståndsdelarna, och tittar man på ljudvågornas minsta beståndsdelar så beter dom sig likadant som nervimpulserna i hjärnan som "spelar upp" ljudet för dig.

Dvs, utan den här ljudvågsfrekvensen så skulle aldrig ljudet kunna spelas upp för dig, men det är garanterat att varenda gång du hör den här frekvensen så kommer den spelas upp på exakt samma sätt(förutsatt att ingenting hos dig är annorlunda). Där med vill jag resonera så att trädet låter utifrån ett sakligt perspektiv där man kan se att vare sig nån är där att ta emot signalerna eller inte så uppstår exakt samma fenomen/ljudfrekvens, det som saknas är då såklart källan som tolkar signalen.

Nu är inte jag säker på hur pass djup TS fråga egentligen är, och jag förmodar att det är ljudvågorna han syftat på hela tiden, dock har detta blivit en vetenskapligt korrigerad tråd där frågan helt enkelt vart upp för tolkning.
Citera
2011-09-23, 23:32
  #138
Avstängd
SexyBlatteKille84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wessla
Jag resonerar likadant, men ska man vara vetenskapligt korrekt, som man måste när man diskuterar i det här forumet(tydligen), så är det lika stor skillnad på ljudvågor och ljud, som är på schampo och schampotvättat hår, dom ingår i samma orsak-verkan, men är helt olika saker.
Det handlar ju inte direkt om vetenskap, utan hur man själv uppfattar det.
Citera
2011-09-24, 00:29
  #139
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBlatteKille84
Det handlar ju inte direkt om vetenskap, utan hur man själv uppfattar det.

Självklart handlar det om vetenskap. Du tycker kanske att fysik borde ligga i religionsforumet? Att en fråga är filosofisk exkluderar inte fysikaliska diskussioner om det är on topic...vilket är fallet med den här tråden.
Citera
2011-09-24, 00:43
  #140
Avstängd
SexyBlatteKille84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Självklart handlar det om vetenskap. Du tycker kanske att fysik borde ligga i religionsforumet? Att en fråga är filosofisk exkluderar inte fysikaliska diskussioner om det är on topic...vilket är fallet med den här tråden.
Nej filosofi har inte med vetenskap att göra, utan ett tycke och underfund om saker och ting, filosofi är inte vetenskapligt. Jag kan höra något du inte hör, och du kan höra något jag inte hör. Alla är olika.
Citera
2011-09-24, 14:03
  #141
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBlatteKille84
Nej filosofi har inte med vetenskap att göra, utan ett tycke och underfund om saker och ting, filosofi är inte vetenskapligt. Jag kan höra något du inte hör, och du kan höra något jag inte hör. Alla är olika.

Jag har aldrig påstått att filosofi är vetenskap. Läs mitt inlägg igen så kanske du förstår innebörden.
Citera
2018-02-04, 22:36
  #142
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wessla
Hur många gånger jag än läser det här så trillar fan inte polletten ner...

Tack för den! Kan inte sluta skratta!
Citera
2018-02-04, 23:27
  #143
Medlem
brorvikings avatar
Nej det låter inte. Säger ju sig självt.
Citera
2018-02-05, 12:16
  #144
Medlem
nerdnerds avatar
"If a man speaks his mind in a forest, and no woman hears him, is he still wrong?”
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback