2011-09-20, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Kvasivetenskapen flödar vilket framgår av min markering.

Evolutionen har inget syfte och är inte behovsstyrd. Det finns visserligen tomtar som tror (precis som du) att evolutionen styrs av en gammal skäggig och vithårig farbror.

Evolution är en slumpvis förändring av en organisms funktioner. Om resultatet innebär en större chans för överlevnad och reproduktion så lever organismen vidare. Evolutionen har alltså inget eget syfte och evolutionen strävar aldrig efter att en organism skall erhålla en viss funktion.

Människans hörsel är mao resultatet av en evolutionär slumpartad förändring.

Besök gärna forumet för genetik så kanske du lär dig något. Om inte annat så kan ju dom aktiva medlemmarna där få sig ett gott skratt precis som vi fått i den här tråden.

Gör oss andra en tjänst genom att göra en tyst och omärklig sorti från den här tråden. Behöver ämnet diskuteras vidare så klarar vi det själva.

haha killen drar slumpkortet och gaggar om kvasivetenskap... ditt jävla troll

Du tycker inte detta handlar om en tolkningsfråga? Om man utvecklar hörsel för att det finns möjlighet att "höra" nånting, tycker du inte det är ett syfte då? Vad fan har slumpen med det att göra?
Citera
2011-09-21, 01:06
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wessla
Ja, allting låter ju, men allting är inte värt att tolka som ljud. (?)
Nej allt låter inte, men allt svänger.
Citera
2011-09-21, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Nej allt låter inte, men allt svänger.

Så varför låter det inte då? Det låter inte för oss men skulle kunna låta för nånting annat? Om nu allting är svägningar i olika frekvensband så har dom alla samma funktion. Dock så tolkas dom olika av olika mottagare?

Annars är det en motsägelse, då är ljud inte bara svägningar, utan nånting mer/annat som gör den olik.

Jag gillar dig 526 och jag har läst massor som du postat här på Flashback, så jag tycker inte du ska hålla igen, jag lär mig gärna bara du berättar.
Citera
2011-09-21, 01:25
Medlem
526s avatar
Citat:
Så varför låter det inte då? Det låter inte för oss men skulle kunna låta för nånting annat?
Ja, och DÅ skulle det låta (i deras huvuden)
Citera
2011-09-21, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ja, och DÅ skulle det låta (i deras huvuden)

Jo, jag menar att alla vågor är pontentiella ljud...
Citera
2011-09-21, 16:05
Medlem
Jag är intresserad av trådskaparens första mening men vill utveckla frågan: kommer mina avtryck i universum återupprepas; det vill säga kommer jag återupplivas av tiden och rummen?
Citera
2011-09-21, 16:37
Medlem
Roxanas avatar
Vi kan betrakta ett nedfallet träd och anta att det gav någon form av ljud ifrån sig när det föll.

Jag sätter lätt en femhundring på att det faktiskt lät när det föll, aven om ingen var där i stunden och upplevde ljudet.
Citera
2011-09-21, 17:37
Medlem
526s avatar
Citat:
Jo, jag menar att alla vågor är pontentiella ljud...
Ja absolut, men potentiella ljud låter inte om ingen lyssnar.
Citera
2011-09-21, 22:56
Medlem
Det där är bara en lek med ord. Orden har sina begränsningar därför befinner man sig i inmålad i ett hörn.
jf. Har du slutat slå din fru?

Träd faller --> Skapar ljudvågor.
Ljudvågor --Möter örat.
Örat --> Omvandlar vågorna till nervimpulser.
Nervimpulser --> Tolkas av hjärnan som ljud.
medvetande ... osv.
Tramsig tråd.

Edit Rättade en felstavning.
Senast redigerad av Han där borta 2011-09-21 kl. 23:32.
Citera
2011-09-21, 23:11
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta
Det där är bara en lek med ord. Orden har sina begränsningar därför befinner man sig i inmålad i ett hörn.
jf. Har du slutar slå din fru?

Träd faller --> Skapar ljudvågor.
Ljudvågor --Möter örat.
Örat --> Omvandlar vågorna till nervimpulser.
Nervimpulser --> Tolkas av hjärnan som ljud.
medvetande ... osv.
Tramsig tråd.

Det är inte bara en lek med ord. Frågan kan tyckas i huvudsak filosofisk men den innehåller definitivt både en fysikalisk och en biologisk komponent. Den som läser frågeställningen tvingas ta ställning till vad ljud egentligen är...vilket uppenbarligen många har väldigt svårt för.

Ditt exempel på lek med ord (markerat av mig) har inget med filosofi att göra utan handlar om retorik.
Citera
2011-09-21, 23:20
Bannlyst
Citat:
Ljudvågor är inte ljud. Hjärnan tolkar ljudvågor och vi uppfattar det som ljud. Om det vore så att det redan är ljud hade vi inte behövt en dedikerad del av hjärnan som centra för att tolka det och spela upp för oss.
Beror ju lite på, för att uppfattningen som är ljud kommer enbart via hur vi tolkar det det alltså ljudvågor. Så om jag tolkar ljudvågor som hör jag ljud också eftersom det är kopplat till varann.
Citera
2011-09-21, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBlatteKille84
Beror ju lite på, för att uppfattningen som är ljud kommer enbart via hur vi tolkar det det alltså ljudvågor. Så om jag tolkar ljudvågor som hör jag ljud också eftersom det är kopplat till varann.

Jag resonerar likadant, men ska man vara vetenskapligt korrekt, som man måste när man diskuterar i det här forumet(tydligen), så är det lika stor skillnad på ljudvågor och ljud, som är på schampo och schampotvättat hår, dom ingår i samma orsak-verkan, men är helt olika saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in