2020-02-03, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Det kan vara skyltarna i fönstret.

https://www.google.se/maps/@59.3627361,17.8629661,3a,75y,56.25h,87.42t/data=!3m6!1e1!3m4!1sN48DP7khktIqh63ZamHpqg!2e0!7i1 3312!8i6656?hl=sv
Inte mycket till skyltar! Ser inte texten mer än "Privat parkering", det är inget som förbjuder parkering, enbart information att den ägs privat. Sedan saknas uppgift om bevakare och telefonnummer till denne.

Ts kan skriva ett kort brev vari denne klargör att brister i skyltningen gör att kontrollavgift enligt LKOP ej kan tillämpas. Räcker så!
Citera
2020-02-03, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crowsi
Värt att notera är att om du vägrar betala/förnekar, så måste dom stämma dig. Vilket inte är säkert att dom gör.
De har rätt att fakturera ts för olovlig parkering, men uppfyller inte kraven för att genomföra detta, så utgången i tr är rätt så given. Förmodligen hamnar ärendet heller aldrig i domstol.
Citera
2020-02-03, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det förstår jag. Böter är straff, det kan bara myndigheter utdöma.

Exakt. Så svaret på TS fråga är NEJ, en fastighetsägare har ingen rätt att dela ut böter till någon. Däremot kan de begära pengar av dig för att du ställt din bil på deras mark. Den har TS såklart ingen skyldighet att betala, utan kan bestridas och får då redas ut i tiget som vilken civilrättslig tvist som helst.
Citera
2020-02-03, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odaxu
Exakt. Så svaret på TS fråga är NEJ, en fastighetsägare har ingen rätt att dela ut böter till någon. Däremot kan de begära pengar av dig för att du ställt din bil på deras mark. Den har TS såklart ingen skyldighet att betala, utan kan bestridas och får då redas ut i tiget som vilken civilrättslig tvist som helst.

Beror på hur du menar med "skyldighet att betala", är alla villkor uppfyllda enligt LKOP och ts parkerat i strid mot skyltade regler så är denne onekligen skyldig att betala. Uppstår oenighet om antingen kraven på fastighetsägaren angående skyltning mm eller om parkeringen var olovlig så får detta beslutas av domstol, det är som du är inne på en vanlig civilrättslig tvist.
Citera
2020-02-03, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Tittade på bilder över fastigheten och kan inte se någon korrekt skyltning.
Det hänger visserligen någon slags parkeringförbjuden-skylt i fönstren med texten privat parkering.
Dock skall väl bevakningsbolagets namn stå med samt telefonnummer?
Sedan får väl inte skylten sitta i ett fönster utan måste sitta på en stolpe, men nu gissar jag lite.

Bestrid.

Stämmer. Ska finnas uppgifter om var man kan bestrida en kontrollavgift om det är privat mark.
Citera
2020-02-03, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Beror på hur du menar med "skyldighet att betala", är alla villkor uppfyllda enligt LKOP och ts parkerat i strid mot skyltade regler så är denne onekligen skyldig att betala. Uppstår oenighet om antingen kraven på fastighetsägaren angående skyltning mm eller om parkeringen var olovlig så får detta beslutas av domstol, det är som du är inne på en vanlig civilrättslig tvist.

Finns så vitt jag vet ingen skyldighet att betala oavsett vilket lagrum du vilar dig mot. Bestrider TS så är fodran tvistig och domstol får avgöra. Först då blir han betalningsskyldig, om utslaget är till TS nackdel. Om han inte överklagar såklart...

Som vilken faktura som hellst, helt enkelt.
Citera
2020-02-03, 05:26
Moderator
MondoBizarros avatar
Bilar --> Juridik
/Moderator
Citera
2020-02-03, 06:25
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Inte mycket till skyltar! Ser inte texten mer än "Privat parkering", det är inget som förbjuder parkering, enbart information att den ägs privat. Sedan saknas uppgift om bevakare och telefonnummer till denne.

Ts kan skriva ett kort brev vari denne klargör att brister i skyltningen gör att kontrollavgift enligt LKOP ej kan tillämpas. Räcker så!

Lastbryggan är vad den är men kanske inte ens där kan de göra något mer än säga till. Om den andra skylten i fönstret skulle vara komplett gäller den ändå bara den platsen. De övriga är halvdåligt skyltade med något som inte ens är vägmärken.

Så ett bestridande är i princip omöjligt att misslyckas med. Jag tror företaget bara ser sin chans att få in extra pengar och hoppas på att folk inte bråkar.
Citera
2020-02-03, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odaxu
Finns så vitt jag vet ingen skyldighet att betala oavsett vilket lagrum du vilar dig mot. Bestrider TS så är fodran tvistig och domstol får avgöra. Först då blir han betalningsskyldig, om utslaget är till TS nackdel. Om han inte överklagar såklart...

Som vilken faktura som hellst, helt enkelt.
Som sagt, beror på hur man tolkar ordet. Ser för min del det uppenbart att betalningsskyldighet inträder när kriterierna för att utställa faktura på kontrollavgift har uppfyllts. Att sedan detta kan ifrågasättas genom att parkören eller bilägaren inkommer med en besvärsskrivelse är en annan sak.

Med denna ordanalys lär vi inte komma längre, ser fakturor i övriga fall på motsvarande sätt.
Citera
2020-02-03, 06:34
Medlem
Citat:
Lastbryggan är vad den är men kanske inte ens där kan de göra något mer än säga till. Om den andra skylten i fönstret skulle vara komplett gäller den ändå bara den platsen. De övriga är halvdåligt skyltade med något som inte ens är vägmärken.

Så ett bestridande är i princip omöjligt att misslyckas med. Jag tror företaget bara ser sin chans att få in extra pengar och hoppas på att folk inte bråkar.
Mycket av detta i sin tur kopplat till brister i kunskap kring vad vägmärken är, hur de skall placeras och vilka uppgifter som erfordras å dessa. Den blankett de förmodligen framställt själva är i stora drag korrekt, men saknar plats för angivande av öt.
Citera
2020-02-03, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Stämmer. Ska finnas uppgifter om var man kan bestrida en kontrollavgift om det är privat mark.
Gäller även om marken ägs av stat eller kommun, det som avgör är om det är tomtmark.
Citera
2020-02-03, 09:53
Medlem
Citat:
Jag tror företaget bara ser sin chans att få in extra pengar och hoppas på att folk inte bråkar.

Nja. I FÖRETAGETS omsättning är det här nog småpengar... Det skulle vara ett sätt att finansiera fikabrödet då.
Av en slump så har jag bott just här! Om ni vrider 180 grader rakt om på googlemapskartan och kikar neråt förbi Roines Radio och TV-butik så skymtar min port längst ner i bild. 205:an. Har hängt i området även när jag flyttat därifrån och tror snarare att det handlar om att parkeringssituationen är lite knepig på den snutten av Grimstagatan. Det är parkeringsförbud på hela "sydsidan" av gatan till att börja med..., och sedan ligger husen så tätt att det blir relativt mycket folk i området som ska hitta en parkering. Minns att man i praktiken nästan alltid fick parkera en bit uppåt på gatan där husen tar slut och gräsmattor och sedan Grimsta IP börjar. Det hela blev ännu värre när de byggde höghus på stora parkeringen vid Gulddragargränd... Men redan på min tid (slutet av 90-talet - 00-talet) vill jag minnas att de (företagen i området) hade problem med att folk parkerade på deras parkeringar. Har gjort det själv ibland när man var på språng och bara skulle hämta något hemma eller hos en polare. Det finns iofs boendeparkeringar i "u:ena" in på gårdarna i Svenska Bostäders regi, men de kostar pengar och jag har ett svagt minne av att det inte fanns några besöksparkeringar alls, ev bara en per gård eller något liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in