2020-02-02, 21:46
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det finns inte några formkrav på blanketter för kontrollavgifter. Ventilkontroll är inget som är obligatoriskt.

Hur ska bolaget bevisa att bilen stått där hela tiden nu? TS kom dit, ställde bilen, gick över gatan för att hämta ett hekto salami och åkte vidare. Sedan kom han tillbaks, gjorde samma sak en gång till men denna gången hämtade han ost. Inte parkering om man hämtar något över gatan.

Inga formkrav säger du. Så de kan skriva lite vad de vill på hushållspapper och sedan kräva pengar av vem som helst? Helt utan minsta bevis eller formaliteter. Jag tror jag ska sätta upp lite halvt otydliga skyltar bakom en buske och dra in pengar.
Citera
2020-02-02, 21:46
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Upplåts marken till föreningen med tomträtt kan det likställas med att den arrenderas, så inget hinder att utfärda kontrollavgifter. Inga böter däremot!
Det förstår jag. Böter är straff, det kan bara myndigheter utdöma.
Citera
2020-02-02, 21:54
Medlem
Tittade på bilder över fastigheten och kan inte se någon korrekt skyltning.
Det hänger visserligen någon slags parkeringförbjuden-skylt i fönstren med texten privat parkering.
Dock skall väl bevakningsbolagets namn stå med samt telefonnummer?
Sedan får väl inte skylten sitta i ett fönster utan måste sitta på en stolpe, men nu gissar jag lite.

Bestrid.
Citera
2020-02-02, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Hur ska bolaget bevisa att bilen stått där hela tiden nu? TS kom dit, ställde bilen, gick över gatan för att hämta ett hekto salami och åkte vidare. Sedan kom han tillbaks, gjorde samma sak en gång till men denna gången hämtade han ost. Inte parkering om man hämtar något över gatan.

Inga formkrav säger du. Så de kan skriva lite vad de vill på hushållspapper och sedan kräva pengar av vem som helst? Helt utan minsta bevis eller formaliteter. Jag tror jag ska sätta upp lite halvt otydliga skyltar bakom en buske och dra in pengar.

Med formkrav menar jag fysisk storlek, uppställning och liknande. Givetvis måste vissa uppgifter finnas med för att den skall vara hanterbar, men det gör denna. Om ventilkontroll erfordras beror främst på vad parkören rapporterats för, det framgår inte och är en anmärkningsvärd miss.
Är det något som denna faller på så är det bristen på öt-uppgift.

Om det är tidskontroll så tillämpas ofta ventilkontroll, finns dock även andra metoder. Det går alltid vid kortare tider att vakten är kvar på platsen under angivet tidsintervall.
Citera
2020-02-02, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det förstår jag. Böter är straff, det kan bara myndigheter utdöma.
Korrekt. Parkeringsböter finns inte i Sverige.
Citera
2020-02-02, 22:01
Medlem
tigerrakets avatar
Be om att få bildbevis på att bilen stod på parkeringen, och bildbevis från samma dag på skyltningen. Har det inget av det så bestrid den bara och meddela dem det.
Citera
2020-02-02, 22:04
Medlem
tigerrakets avatar
Företaget borde också ifrågasättas då de har "lastplats" utanför sin entré ute på gatan. Men att skylten är uppsatt i flaggstången. De försöker således stipulera parkeringsregler på kommunens mark
Citera
2020-02-02, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Tittade på bilder över fastigheten och kan inte se någon korrekt skyltning.
Det hänger visserligen någon slags parkeringförbjuden-skylt i fönstren med texten privat parkering.
Dock skall väl bevakningsbolagets namn stå med samt telefonnummer?
Sedan får väl inte skylten sitta i ett fönster utan måste sitta på en stolpe, men nu gissar jag lite.

Bestrid.

Skyltar kan mycket väl fästas direkt på en fasad, men de skall vara vägmärken och öt skall stämma med vad som angivits på fakturan. Namn på bevakare samt telefonnummer skall finnas vid infarten eller vid varje rad som det är en så anordnad parkering.
Citera
2020-02-02, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Be om att få bildbevis på att bilen stod på parkeringen, och bildbevis från samma dag på skyltningen. Har det inget av det så bestrid den bara och meddela dem det.

Bolaget/fastighetsägaren är inte skyldig att fotografera alls, än mindre att skicka bilder på begäran.
Citera
2020-02-02, 22:08
Medlem
Någon som har bilder på skyltarna på platsen? Eller länk där dessa kan ses?
Citera
2020-02-02, 23:24
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Någon som har bilder på skyltarna på platsen? Eller länk där dessa kan ses?

Det kan vara skyltarna i fönstret.

https://www.google.se/maps/@59.3627361,17.8629661,3a,75y,56.25h,87.42t/data=!3m6!1e1!3m4!1sN48DP7khktIqh63ZamHpqg!2e0!7i1 3312!8i6656?hl=sv
Citera
2020-02-02, 23:48
Medlem
Värt att notera är att om du vägrar betala/förnekar, så måste dom stämma dig. Vilket inte är säkert att dom gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in