2024-08-24, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Kassar, då är det troligen handgods, sådant som man förväntas bära till en parkeringsplats.
Har för övrigt aldrig hört talas om någon som försökt (och lyckats) hävda att det är lastning av gods som pågår sista minuterna efter att tiden gått ut. Än mindre möjligt om parkören exempelvis parkerat en timme enligt inloggningen och blir rapporterad efter ytterligare en timme.

Det har ingen betydelse vad Parkören har gjort där tidigare, om parkeringsvakten upptäcker att avgiften inte är betald 14:00, då måste han vänta till 14:06 innan han skriver ut en kontrollavgift, för att kunna utesluta lastning eller lossning, efter det har parkören bevisbördan att lastningen eller lossningen varit kontinuerligt, 14:03 har parkeringsvakten ingen bevisning att lastning eller lossning inte har försiggått. Det finns en Dom från HD där någon ställt upp ett fordon på lastplats och skulle leverera en USB-Sticka, men mottagaren satt i telefon och kunde inte ta emot leveransen, det drog ut på tiden, men HD undanröjde betalningsansvar för parkeringsanmärkningen. dennes motpart polismyndigheten förlorade i HD. Om mottagaren har stått på en lastplats i flera timmar vilket man inte får, men upptäcks av parkeringsvakten 14:00 som skriver ut en parkeringsanmärkning 14:03 och Mottagaren som ska hem efter jobbet visar upp USB-Stickan direkt efter att parkeringsanmärkningen lagts under vindrutetorkaren, vad gäller då tror du?
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2024-08-24 kl. 22:13.
Citera
2024-09-20, 12:09
Medlem
Hej jag fick igår en p-bot pga ”fel parkering”. På mitt område finns det numrerande parkeringar och platser för utan. Jag var tvungen att ställa min bil på en s.k onumrerad och fick då böter. Finns ingen skylt som säger att dom onumrerade är skylten som endast ”gäst parkering” utan allmän. Det finns en skylt i närheten med P, numrerad parkering.

Är det rätt att jag fått böter för detta?

Kan oxå att se fittlisorna mätt tiden natte tid runt 02.00 från ena dagen till andra om det är något som kan avgöra.
Citera
2024-09-20, 12:48
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurifax1337
Hej jag fick igår en p-bot pga ”fel parkering”. På mitt område finns det numrerande parkeringar och platser för utan. Jag var tvungen att ställa min bil på en s.k onumrerad och fick då böter. Finns ingen skylt som säger att dom onumrerade är skylten som endast ”gäst parkering” utan allmän. Det finns en skylt i närheten med P, numrerad parkering.

Kan oxå att se fittlisorna mätt tiden natte tid runt 02.00 från ena dagen till andra om det är något som kan avgöra.
Tjaa, vad finns det för skyltar eller liknande i anslutning till de onumrerade platserna? Och vad stod bet på "boten" ?

Lägg gärna upp en bild eller scan av boten, givetvis med eventuell identifierande information maskad.
Citera
2024-09-20, 12:58
Medlem
Citat:

Ni hyr plats med ett visst nummer som vid aktuellt tillfälle var upptaget av obehörigt fordon? Är det korrekt uppfattat? Den plats ni nyttjade, vilka skyltar finns där? Vilken öt är rapporten skriven på?
Böter har ni inte begåvats med, mer troligt kontrollavgift eller felparkeringsavgift, vilken av dessa?
Citera
2024-09-20, 15:23
Medlem
Citat:

Du har nog fått en Kontrollavgift!
Numrerade platser pekar på att det är civilrättslig mark alltså att platserna ägs av en fastighetsägare för uthyrning. Något sådant finns inte på gatumark där man skriver ut Parkeringsanmärkningar, då gatumark utgör platser, och områden dit allmänheten har tillträde. Vanligen om hyresgästen ska parkera på den "allmänna parkeringen" måste hyresgästen betala besökstaxa - avgift står det på Tilläggstavlan. Vad besökaren gör där kollas inte, bara att parkerings avgiften är betald, eller att parkerings villkoren är uppfyllda enligt skyltningen på plats!
Citera
2024-09-20, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Du har nog fått en Kontrollavgift!
Numrerade platser pekar på att det är civilrättslig mark alltså att platserna ägs av en fastighetsägare för uthyrning. Något sådant finns inte på gatumark där man skriver ut Parkeringsanmärkningar, då gatumark utgör platser, och områden dit allmänheten har tillträde. Vanligen om hyresgästen ska parkera på den "allmänna parkeringen" måste hyresgästen betala besökstaxa - avgift står det på Tilläggstavlan. Vad besökaren gör där kollas inte, bara att parkerings avgiften är betald, eller att parkerings villkoren är uppfyllda enligt skyltningen på plats!
Instämmer när det gäller antagandet om ka. Men vilka skyltar som finns på övriga delar av området är givetvis högst väsentligt, gäller också vilken överträdelse som åberopats.
Citera
2024-09-20, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Instämmer när det gäller antagandet om ka. Men vilka skyltar som finns på övriga delar av området är givetvis högst väsentligt, gäller också vilken överträdelse som åberopats.
Ja man måste jämföra med vad som står i Kontrollavgiften, rapporteringspunkt och i anteckningarna, med skyltningen på plats.
Citera
2024-10-02, 14:10
Medlem
bjornebarns avatar
Nu har jag fått böter i Stockholm, och jag vet inte om det är jag som är efterbliven eller inte...

Under P-skylten finns det två blåa tilläggstavlor, ena säger
"FSK tillstånd erfordras
Avgift
09-17"

På andra tilläggstavlan stå det
"Besökande
avgift
00-24"

På kontrollavgiften står det att endast personal får parkera. Jag hade köpt en biljett.

Jag tolkar det som att andra skylten säger att besökande får stå där 00-24 och att de skall betala avgift.

Jag tolkar första skylten som att endast personal får stå där 9-17.

Med andra ord, om man är besökande, som jag var, har man
1. rätt att stå där dygnet runt (så länge man betalar)
2. parkeringsförbud 9-17

Dessa två påståenden går inte att kombinera. Man kan inte både vara tillåten att parkera och vara förbjuden från att parkera på samma gång. Vilken av dessa två tilläggsskyltar har prioritet?
Citera
2024-10-02, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Nu har jag fått böter i Stockholm, och jag vet inte om det är jag som är efterbliven eller inte...

Under P-skylten finns det två blåa tilläggstavlor, ena säger
"FSK tillstånd erfordras
Avgift
09-17"

På andra tilläggstavlan stå det
"Besökande
avgift
00-24"

På kontrollavgiften står det att endast personal får parkera. Jag hade köpt en biljett.

Jag tolkar det som att andra skylten säger att besökande får stå där 00-24 och att de skall betala avgift.

Jag tolkar första skylten som att endast personal får stå där 9-17.

Med andra ord, om man är besökande, som jag var, har man
1. rätt att stå där dygnet runt (så länge man betalar)
2. parkeringsförbud 9-17

Dessa två påståenden går inte att kombinera. Man kan inte både vara tillåten att parkera och vara förbjuden från att parkera på samma gång. Vilken av dessa två tilläggsskyltar har prioritet?

Den första tilläggstavlan säger att Parkörer med ett FSK tillstånd får parkera där dygnet runt, året runt, men måste betala för sin parkering från nio på morgonen, till fem på eftermiddagen, är förmodligen avgift för personalen under arbetstiden.

Andra tilläggstavlan säger att Besökande måste betala dygnet runt på vardagar, utom vardag före sön-och helgdag, alltså lördagar är avgiftsfria, lika så alla aftnar, och sön-och helgdag, se tidsangivelserna hos Transportstyrelsen; https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/vagmarken/Tillaggstavlor/tidsangivelse/

Det är suspekt med skylt för både besökare och personal på samma stolpe (jag aldrig sett det)!
På vissa platser får personalen parkera på besöksparkeringen, på andra platser får dom inte det. Men inga plaster jag känner till får besökarna stå på personalparkeringen. Men om det på stolpen finns utsträckningspilar som visar exempelvis att besökare få stå till höger om stolpen, och personalen till vänster, då funkar det!

Kolla skyltningen igen om du kan se något som särskiljer parkeringarna åt i fråga!
Kan du inte hitta något sådant, då ska du inte betala, du ska överklaga kontrollavgiften till parkeringsbolaget eller deras ombud exempelvis Hojab, det står på kontrollavgiften hur du ska göra, skriv att du bestrider betalningsansvar för du har betalat besökstaxa enligt skyltningen på platsen du parkerade på, ring och prata med dom också!
Citera
2024-10-02, 16:30
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Det är suspekt med skylt för både besökare och personal på samma stolpe (jag aldrig sett det)!
På vissa platser får personalen parkera på besöksparkeringen, på andra platser får dom inte det. Men inga plaster jag känner till får besökarna stå på personalparkeringen. Men om det på stolpen finns utsträckningspilar som visar exempelvis att besökare få stå till höger om stolpen, och personalen till vänster, då funkar det!

Kolla skyltningen igen om du kan se något som särskiljer parkeringarna åt i fråga!
Kan du inte hitta något sådant, då ska du inte betala, du ska överklaga kontrollavgiften till parkeringsbolaget eller deras ombud exempelvis Hojab, det står på kontrollavgiften hur du ska göra, skriv att du bestrider betalningsansvar för du har betalat besökstaxa enligt skyltningen på platsen du parkerade på, ring och prata med dom också!

Fast det är där jag blir förvirrad. Som jag har förståt det skall samtliga regler som varje tilläggsskylt lägger till gälla samtidigt. Det var tex ett HD-fall, där en tilläggsskylt sade att det var "Avgift" och en annan skylt som sade "4 tim (xx-yy)", och personen som tog det till domstol hade inte köpt någon biljett eftersom han stod inom intervallet (xx-yy) och trodde att det var avgiftsfritt då.

Skyltarna i mitt fall är, verbatim:
[P]
[FSK
tillstånd
erfordras
Avgift
09--17]
[Avgift
Besökande
00--24]
[<--->]
[Stockholms
Stads
Parkerings AB
08-772 96 00]

På kontrolavgiften står det:
"Överträdelse: Giltigt parkeringstillstånd saknas/ej synligt"
och
"Anteckning: Personal tillstånd samt avgift erfordras. Personal tillstånd saknas."
Senast redigerad av bjornebarn 2024-10-02 kl. 16:32.
Citera
2024-10-02, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Fast det är där jag blir förvirrad. Som jag har förståt det skall samtliga regler som varje tilläggsskylt lägger till gälla samtidigt. Det var tex ett HD-fall, där en tilläggsskylt sade att det var "Avgift" och en annan skylt som sade "4 tim (xx-yy)", och personen som tog det till domstol hade inte köpt någon biljett eftersom han stod inom intervallet (xx-yy) och trodde att det var avgiftsfritt då.

Skyltarna i mitt fall är, verbatim:
[P]
[FSK
tillstånd
erfordras
Avgift
09--17]
[Avgift
Besökande
00--24]
[<--->]
[Stockholms
Stads
Parkerings AB
08-772 96 00]

På kontrolavgiften står det:
"Överträdelse: Giltigt parkeringstillstånd saknas/ej synligt"
och
"Anteckning: Personal tillstånd samt avgift erfordras. Personal tillstånd saknas."
Nej dom gäller inte samtidigt!
Tillägstavlor står för sig själv, och kompletterar vägmärket. På dagarna kan avgift gälla, för att där efter när det inte är så mycket parkörer kan det vara P-skiva, och om markägaren inte vill ha fordon på natten är det parkeringsförbud:

P
Avgift 8-17
Övrig tid P-skiva 4 timmar
P-förbud 0-6
Citera
2024-10-02, 21:26
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Nej dom gäller inte samtidigt!
Tillägstavlor står för sig själv, och kompletterar vägmärket. På dagarna kan avgift gälla, för att där efter när det inte är så mycket parkörer kan det vara P-skiva, och om markägaren inte vill ha fordon på natten är det parkeringsförbud:

P
Avgift 8-17
Övrig tid P-skiva 4 timmar
P-förbud 0-6

Okej, men om det hade stått tex
Avgift 8-17 på skylt 1
och
P-förbud 8-17 på skylt 2,

vad gäller då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera