Citat:
Ursprungligen postat av
bjornebarn
Nu har jag fått böter i Stockholm, och jag vet inte om det är jag som är efterbliven eller inte...
Under P-skylten finns det två blåa tilläggstavlor, ena säger
"FSK tillstånd erfordras
Avgift
09-17"
På andra tilläggstavlan stå det
"Besökande
avgift
00-24"
På kontrollavgiften står det att endast personal får parkera. Jag hade köpt en biljett.
Jag tolkar det som att andra skylten säger att besökande får stå där 00-24 och att de skall betala avgift.
Jag tolkar första skylten som att endast personal får stå där 9-17.
Med andra ord, om man är besökande, som jag var, har man
1. rätt att stå där dygnet runt (så länge man betalar)
2. parkeringsförbud 9-17
Dessa två påståenden går inte att kombinera. Man kan inte både vara tillåten att parkera och vara förbjuden från att parkera på samma gång. Vilken av dessa två tilläggsskyltar har prioritet?
Den första tilläggstavlan säger att Parkörer med ett FSK tillstånd får parkera där dygnet runt, året runt, men måste betala för sin parkering från nio på morgonen, till fem på eftermiddagen, är förmodligen avgift för personalen under arbetstiden.
Andra tilläggstavlan säger att Besökande måste betala dygnet runt på vardagar, utom vardag före sön-och helgdag, alltså lördagar är avgiftsfria, lika så alla aftnar, och sön-och helgdag, se tidsangivelserna hos Transportstyrelsen;
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/vagmarken/Tillaggstavlor/tidsangivelse/
Det är suspekt med skylt för både besökare och personal på samma stolpe (jag aldrig sett det)!
På vissa platser får personalen parkera på besöksparkeringen, på andra platser får dom inte det. Men inga plaster jag känner till får besökarna stå på personalparkeringen. Men om det på stolpen finns utsträckningspilar som visar exempelvis att besökare få stå till höger om stolpen, och personalen till vänster, då funkar det!
Kolla skyltningen igen om du kan se något som särskiljer parkeringarna åt i fråga!
Kan du inte hitta något sådant, då ska du inte betala, du ska överklaga kontrollavgiften till parkeringsbolaget eller deras ombud exempelvis Hojab, det står på kontrollavgiften hur du ska göra, skriv att du bestrider betalningsansvar för du har betalat besökstaxa enligt skyltningen på platsen du parkerade på, ring och prata med dom också!