2020-02-03, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Gäller även om marken ägs av stat eller kommun, det som avgör är om det är tomtmark.

Ev är den biten mellan Grimstagatan och Bergslagsvägen industrifastigheter, om det gör någon skillnad. Det ligger (låg?) bland annat en billackeringfirma mittemot Color Systems. https://www.google.se/maps/@59.3624712,17.863508,3a,75y,72.43h,86.46t/data=!3m6!1e1!3m4!1suSS4UXLnxzMqHQ4kFuwLKg!2e0!7i1 3312!8i6656
Citera
2020-02-03, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Ev är den biten mellan Grimstagatan och Bergslagsvägen industrifastigheter, om det gör någon skillnad. Det ligger (låg?) bland annat en billackeringfirma mittemot Color Systems. https://www.google.se/maps/@59.3624712,17.863508,3a,75y,72.43h,86.46t/data=!3m6!1e1!3m4!1suSS4UXLnxzMqHQ4kFuwLKg!2e0!7i1 3312!8i6656
Det är egalt om det är bostäder, industrier eller butiker, på tomtmark kan LKOP tillämpas, men som tidigare framgått, detta kräver korrekt skyltning med vägmärken.
Citera
2020-02-03, 14:22
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odaxu
Exakt. Så svaret på TS fråga är NEJ, en fastighetsägare har ingen rätt att dela ut böter till någon. Däremot kan de begära pengar av dig för att du ställt din bil på deras mark. Den har TS såklart ingen skyldighet att betala, utan kan bestridas och får då redas ut i tiget som vilken civilrättslig tvist som helst.
Så slutsatsen blir att om jag har en p-plats, eller tomtmark, med tomträtt eller som arrende, då har jag rätt att utfärda en parkeringsanmärkning och kräva en avgift för detta om någon parkerar där?
Sen kommer det säkert finna en massa villkor kring detta. Det ska vara skyltat på ett visst sätt, och det är det ju inte. Det står bara "förhyrda parkeringsplatser" ed.
Citera
2020-02-03, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Så slutsatsen blir att om jag har en p-plats, eller tomtmark, med tomträtt eller som arrende, då har jag rätt att utfärda en parkeringsanmärkning och kräva en avgift för detta om någon parkerar där?
Sen kommer det säkert finna en massa villkor kring detta. Det ska vara skyltat på ett visst sätt, och det är det ju inte. Det står bara "förhyrda parkeringsplatser" ed.

Nej, parkeringsanmärkning förekommer enbart på allmän mark. Kontrollavgift går om du äger marken eller disponerar den genom arrende eller liknande, inte om du enbart hyr en eller flera platser, då är det markägaren som äger rätten ifråga.
Citera
2020-02-04, 03:40
Medlem
Citat:
Gäller även om marken ägs av stat eller kommun, det som avgör är om det är tomtmark.

Yes all tomtmark. Allmänna gator utgår man från att alla borde veta att de är kommunens ansvar.
Citera
2020-02-04, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Yes all tomtmark. Allmänna gator utgår man från att alla borde veta att de är kommunens ansvar.
Allmänna gator kan även vara statliga, men ingen skillnad i regelverk för parkering.
Därutöver kan även parkering i terräng förekomma, hanteras som allmän mark i övrigt.
Enskilda vägar, exempelvis dylika som drivs av en samfällighet, de klassas som tomtmark!
Citera
2020-02-04, 09:00
Moderator
Gordon Blixts avatar
Tråd infogad.

/Mod
Citera
2020-02-04, 13:53
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift

Kan också vara Trafikverkets ansvar, om det är riksvägar/Europavägar eller utanför tätbebyggt område.
Citera
2020-02-04, 17:05
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Nej, parkeringsanmärkning förekommer enbart på allmän mark. Kontrollavgift går om du äger marken eller disponerar den genom arrende eller liknande, inte om du enbart hyr en eller flera platser, då är det markägaren som äger rätten ifråga.

I teorin så kan man få en felparkeringsavgift på en enskild/privat väg med.

Men det lär sällan ske i praktiken, då dels kommunfullmäktige inte lär ha beslutat att det området ska ha parkeringsvakter, och Polisen prioriterar nog inte heller att någon ex. skulle ha stannat mot färdriktningen på en enskild väg.

Men att stå på någon annans hyrda plats är ju inget trafikförordningen förbjuder, så för den anledningen så är ju ingen felparkeringsavgift möjlig.

Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Kan också vara Trafikverkets ansvar, om det är riksvägar/Europavägar eller utanför tätbebyggt område.

Tänkte fel. Kommunen ansvarar för parkeringsovervakningen även på vägar under statlig väghållning, alt Polismyndigheten. Trafikverket är ju endast väghållaren.
Citera
2020-02-04, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
I teorin så kan man få en felparkeringsavgift på en enskild/privat väg med.

Men det lär sällan ske i praktiken, då dels kommunfullmäktige inte lär ha beslutat att det området ska ha parkeringsvakter, och Polisen prioriterar nog inte heller att någon ex. skulle ha stannat mot färdriktningen på en enskild väg.

Men att stå på någon annans hyrda plats är ju inget trafikförordningen förbjuder, så för den anledningen så är ju ingen felparkeringsavgift möjlig.

Tänkte fel. Kommunen ansvarar för parkeringsovervakningen även på vägar under statlig väghållning, alt Polismyndigheten. Trafikverket är ju endast väghållaren.
Ja, det går att stifta en ltf som berör parkering även på enskild väg, med det skall ske i samråd med markägaren. Så "i teorin" är nog ett bra tillägg.

Stämmer det ni skriver om kommunala respektive statliga vägar. Dessutom skall inhöstade avgifter redovisas till kommunen efter Transportstyrelsens avdrag för sin administration även för sådana som utfärdats av polisen.
Citera
2020-02-07, 14:44
Medlem
Framgångsrikt överklaga denna bot?

Hej missade städdagen, kontrollanten var här i 7 min enligt boten. Har man inte rätt att stanna i 10 min är min fråga? Vi körde ju iväg någon minut där efter. Övriga få platser med städdag annan dag togs upp av byggarbetare intill parkeringen..

Bot: https://ibb.co/GHPxWd7
Skylt: https://ibb.co/tmLs0YD
Citera
2020-02-07, 14:56
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wasp101
Hej missade städdagen, kontrollanten var här i 7 min enligt boten. Har man inte rätt att stanna i 10 min är min fråga? Vi körde ju iväg någon minut där efter. Övriga få platser med städdag annan dag togs upp av byggarbetare intill parkeringen..

Bot: https://ibb.co/GHPxWd7
Skylt: https://ibb.co/tmLs0YD
Totalt meningslöst att överklaga då du gjort fel. 5 minuter brukar de vänta..eller iaf påstå det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in