Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Bestrider gör man vid fakturor, dvs vägrar att betala. Överklaga gör man vid myndighetsbeslut och i det här fallet mot en avgift som råkar vara samma som summan på anmärkningen.
Du är bra Envis ser jag!
Bara för att det i regel heter att man överklagar ett myndighetsbeslut, så betyder det inte att det alltid heter så, för man kan ju både med stöd av Lagen om Felparkeringsavgift 8-9 §§, Söka Rättelse, eller Bestrida en parkeringsanmärkning utskriven på Gatumark, av en parkeringsvakt förordnad av kommunen!
Men en parkeringsvakt som skriver ut en kontrollavgift på tomtmark utövar inte myndighet!
Högsta domstolen Sidan 5
I lagens förarbeten har framhållits att utfärdande av parkeringsanmärkning på tomtmark inte utgör myndighetsutövning. Där betonas också att förhållandet mellan markägaren och bilisten är rent privaträttsligt. (Se prop. 1983/84:104 s. 43 och 59.)
https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/hogstadomstolen/avgoranden/2016/b-5605-14.pdf
Jag vet allt detta för jag har jobbat dom senaste 4 åren på Gatumark, och brukar få cirka 2 Bestridanden om året, jag har vunnit dom alla hittills, vilket inte är anmärkningsvärt för det är vanliga invändningar från Parkörer. I regel om en parkeringsvakt har fel så beror det på slarvfel, fel Registreringsnummer, fel fordonsslag, eller annat som parkören kan söka rättelse för, då det inte behövs någon utredning för det är vid första anblicken att parkeringsanmärkningen inte kommer att hålla Juridiskt! Eller om det är en ovanlig parkering och det är diffust vilken parkeringsbestämmelse som gäller, då kan parkeringsvakten göra fel på grund av kunskapsbrist!
Jag åkte runt idag i bil och jobbade både på Tomtmark åt en privat kund till företaget, och på Gatumark åt Stockholm Stad, och när jag skulle hem så låg det ett Bestridande i mitt fack! En Parkör hade ställt fordonet för nära korsningen, 5.1 meter mätt med Lasermätare, från korsande körbanas närmaste ytterkant, det ska vara minst 10 meter! Mindre än halva fordonet på parkeringsplats, men större delen av fordonets bakre del för nära korsningen! Fallet är enkelt för jag har 10 foton på fordonsuppställningen, där ett av fotona visar att fordonet står bredvid vägmärket för parkering, och det syns att fordonets större del står framför Vägmärket! Parkeringen börjar efter vägmärket!
Nedanför kommer utdrag från lagtexten och en dom från Högsta domstolen!
Lag om Felparkeringsavgift
8 § Meddelas en parkeringsanmärkning och anser fordonets förare eller ägare att detta inte borde ha skett, får han eller hon ansöka om rättelse hos Polismyndigheten. Bifalls ansökan, ska myndigheten undanröja betalningsansvaret.
Bifalls inte ansökan om rättelse eller kan frågan inte lämpligen prövas i denna ordning, ska den som har begärt rättelse upplysas om möjligheten att bestrida betalningsansvar på det sätt som anges i 9 §.
Mot beslut med anledning av begäran om rättelse får talan inte föras. Lag (2014:719).
9 § Ägaren av ett fordon, för vilket parkeringsanmärkning har meddelats, får hos Polismyndigheten skriftligen anmäla att han eller hon bestrider betalningsansvar. I anmälan ska han eller hon ange de omständigheter som bestridandet grundas på och den bevisning som åberopas.
Har bestridande anmälts, verkställer Polismyndigheten den utredning som behövs. Sedan utredningen har avslutats, meddelar Polismyndigheten beslut med anledning av bestridandet. Finner myndigheten att parkeringsanmärkning inte borde ha meddelats eller att den som bestritt betalningsansvar av någon annan anledning inte är betalningsansvarig, ska myndigheten undanröja betalningsansvaret.
Anmäls bestridande senare än sex månader efter det att avgiften har betalats eller Kronofogdemyndigheten vidtagit åtgärd för indrivning av avgiften, ska anmälan avvisas.
Lag (2014:719).
10 § Ett beslut enligt 9 § som innebär att betalningsansvaret undanröjts får inte överklagas.
Andra beslut enligt 9 § överklagas skriftligen till den tingsrätt inom vars domkrets överträdelsen har ägt rum. Överklagandet ska ges in till Polismyndigheten. Det ska ha kommit in dit senast tre veckor från det att klaganden fick del av beslutet. Vid överklagande gäller lagen (1996:242) om domstolsärenden, om inte annat anges i denna lag.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1976206-om-felparkeringsavgift_sfs-1976-206
Högsta Domstolen Sidan 2
2. MLS bestred betalningsansvar och gjorde gällande att hon hade placerat en parkeringsbiljett väl synlig och läsbar utifrån på passagerarsidan framtill i fordonet. Som skriftlig bevisning åberopade hon fotografier. Polismyndigheten i Östergötlands län lämnade hennes bestridande utan bifall.
https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/hogstadomstolen/avgoranden/2013/o-3641-12.pdf