2013-12-19, 19:33
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BreehcNicdoll
Jag vill upplysa dig om att en googling på "kvastskaft uppkört i röven" ger ett Flashbackinlägg, skrivet av samme man, som första träff.

Vad betyder ens det där uttrycket?

Att kvastskaftet ska köras upp i röven verkar vara en modern vulgär variant av ett gammal uttryck. Tyvärr blir uttrycket obegripligt när man försökt förstärka det genom att anspela på sådana otäcka våldsamheter.

Kvastskaftet skall förstås gå längs med ryggraden för att skapa en löjlig figur som är stroppig, inflexibel och allmänt omedgörlig.
Citera
2013-12-19, 19:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Vad menar herrn?

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
På vilket sätt är det att ha ett kvastskaft uppkört i röven att vilja vara artig/respektfull mot folk man inte känner eller äldre osv?

Den "artigheten" handlar om att en yngre generation fått för sig att man ska utmärka äldre personer med ett "ni". Det vill säga underförstått: Jag ser dig som gammal.

Det är inget annat än att ta ett visst avstånd till ålder.
Citera
2013-12-19, 19:52
Medlem
BreehcNicdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Att kvastskaftet ska köras upp i röven verkar vara en modern vulgär variant av ett gammal uttryck. Tyvärr blir uttrycket obegripligt när man försökt förstärka det genom att anspela på sådana otäcka våldsamheter.

Kvastskaftet skall förstås gå längs med ryggraden för att skapa en löjlig figur som är stroppig, inflexibel och allmänt omedgörlig.

Tack.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Den "artigheten" handlar om att en yngre generation fått för sig att man ska utmärka äldre personer med ett "ni". Det vill säga underförstått: Jag ser dig som gammal.

Jag tycker inte att man skall inskränka användningen till äldre. Även om jag som sagt föredrar titel, tycker jag att det skall användas i alla formella sammanhang.

Citat:

Allt avstånd är inte av ondo. Vi talar om ett respektfullt avstånd.
Citera
2013-12-19, 20:08
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Kanske för dig, men jag och många med mig har fått lära sig att "ni" är ett artigt tilltal och ett sätt att visa respekt, tex till en äldre person tex för deras erfarenhet, deras arbete för att bygga det samhälle/relativa välstånd vi lever i osv
Citera
2013-12-19, 20:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Kanske för dig, men jag och många med mig har fått lära sig att "ni" är ett artigt tilltal och ett sätt att visa respekt, tex till en äldre person tex för deras erfarenhet, deras arbete för att bygga det samhälle/relativa välstånd vi lever i osv

Vem har lärt "er" det då?

Jag tror inte alls på teorin. Jag tror att det är en reaktion och ett sätt att bygga en egen verklighet, framför allt utan att de facto veta vad motparten egentligen tycker. Du skriver ju själv att du riktar det mot "äldre". När är man "äldre" och vem ska bestämma det? Bara för att man är "äldre" behöver man ju inte ha någon specifik erfarenhet. Samhället är ju dessutom en konstruktion som numera till stor del består av immateriella värden. Sådana kommer och uppstår i momentet mer än blir uppbyggt under lång tid. En av de viktigaste bidragen som den äldre generationen bidrog med var att införa "duandet". Det vill du tacka dem för genom att "nia" dem.

"Niandet" är inget annat än en ung generations självpåtagna rätt att bestämma vem som är vital och vem som är museal.
Senast redigerad av HerrGickhan 2013-12-19 kl. 20:49.
Citera
2013-12-19, 20:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Allt avstånd är inte av ondo. Vi talar om ett respektfullt avstånd.

Vilket innebär att du vill vända dig mot det samhälle som formades från 60-talet till nutid? Jag tycker att det är en respektlös syn på saken. Varför skulle du vara bättre skickad att avgöra vad som är respekt?
Citera
2013-12-19, 20:43
Medlem
swimp78s avatar
Citat:

Har du verkligen fått lära dig det? Var då och av vem? Det låter ju väldigt märkligt om du är uppväxt under de senaste 40 åren.

Det är ju ett faktum att de flesta inte vill bli niade. De flesta äldre personer jag pratat med om ämnet tycker det är märkligt och kränkande när en främmande person niar dem. Det är inte artigt att nia, tvärtom.

Vill du uppfattas som oartig?
Citera
2013-12-19, 21:03
Medlem
KungPengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Har du verkligen fått lära dig det? Var då och av vem? Det låter ju väldigt märkligt om du är uppväxt under de senaste 40 åren.
Läs tråden, vi har kört igenom det du frågar Sereena ett par gånger redan.
Citera
2013-12-19, 21:18
Medlem
BreehcNicdolls avatar
Citat:
Vilket innebär att du vill vända dig mot det samhälle som formades från 60-talet till nutid?

På vissa sätt, ja. Jag anser det vara viktigt att markera hierarkin på ett tydligare sätt än idag.

Citat:
Jag tycker att det är en respektlös syn på saken.

Jag inser det, men det är absolut inte vad jag avser.

Citat:
Varför skulle du vara bättre skickad att avgöra vad som är respekt?

Hur vill du visa respekt då? Inte alls?
Citera
2013-12-19, 21:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
På vissa sätt, ja. Jag anser det vara viktigt att markera hierarkin på ett tydligare sätt än idag.

Hur är den hierarkin uppbyggd då och var placerar du dig själv?

Citat:
Hur vill du visa respekt då?

Genom att inte bygga en hierarki.
Citera
2013-12-19, 21:31
Medlem
BreehcNicdolls avatar
Citat:
Hur är den hierarkin uppbyggd då och var placerar du dig själv?

Hierarkin finns redan där. Om du betraktar samhället, ser du att där finns klasser och auktoriteter. Själv är jag nog en gammamänniska.

Citat:
Genom att inte bygga en hierarki.

Jag förstår att du inte vill ha någon hierarki, men hur vill du visa respekt i ett sådant samhälle?
Citera
2013-12-19, 21:33
Medlem
Brukar använda mig av ni, för att vara artig. Tycker det är synd att sossesverige har flummat bort allt vad allmänt hyfs handlar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in