2020-12-08, 20:51
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Rent nonsens. Förhållandet mellan människor handlar inte om enstaka ord, det handlar om mening. Att säga du handlar bara om att vara okonstlad och markera vem som avses.

Du --> Den andra personen i en situation som handlar om att två personer ska förstå vem det avser.

De som använder Ni är de som skapar konstlade förhållanden. Väldigt vanligt bland yngre förmågor och speciellt i verksamheter som sysslar med att ringa hem till folk och försöka sälja något.

Läs vad jag skriver.

Det är inte nonsens att säga Sie och vous i tyskan och franskan, tvärtom en ren självklarhet mellan personer som inte träffats tidigare. Jag har vistats tillräckligt mycket i Frankrike och Tyskland för att veta att föra mig utan bli avfärdad som en svensk tomte. Antingen följer man sedvänjan, eller blir man dumförklarad. Lätt val.

Att svenskan saknar hövlig tilltalsform är en brist i språket eftersom det skapar en falsk närhet/ påflugen oönskad intimitet som saknar täckning. Att säga Ni låter bara knäppt, att säga du till kungen likaså. Svenska språket och svenskarna har inte alla redskap för att umgås i olika stilarter. Frågan är hur det ska åtgärdas?
Citera
2020-12-08, 21:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Läs vad jag skriver.

Det är inte nonsens att säga Sie och vous i tyskan och franskan, tvärtom en ren självklarhet mellan personer som inte träffats tidigare. Jag har vistats tillräckligt mycket i Frankrike och Tyskland för att veta att föra mig utan bli avfärdad som en svensk tomte. Antingen följer man sedvänjan, eller blir man dumförklarad. Lätt val.

Att de inte kommit längre är deras problem.

Citat:
Att svenskan saknar hövlig tilltalsform är en brist i språket eftersom det skapar en falsk närhet/ påflugen oönskad intimitet som saknar täckning. Att säga Ni låter bara knäppt, att säga du till kungen likaså. Svenska språket och svenskarna har inte alla redskap för att umgås i olika stilarter. Frågan är hur det ska åtgärdas?

Det är inte som du beskriver och det tillhör svensk kultur och sunt bondförnuft att inte skilja på folk och folk. Om du vill göra dig märkvärdig och skapa olika slags filter mellan människor, tycker jag du ska ge fan i att tilltala sådana som du inte vill ha ett okonstlat samtal med.

Ditt »vurmande« för »Ni« känns mest som något du vill använda för att visa vilka människor som är dig »ovärdiga«.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-12-08 kl. 21:11.
Citera
2020-12-08, 21:23
Avslutad
Citat:
När Emmanuel Macron strosade runt och hälsade på folk en gång ropade några grabbar ”Salut, Manu !” till honom och duade presidenten. Han tillrättavisade dem då vänligt för deras ofog och förklarade att han sket väl i om de kallade honom Manu som privatperson, men i sitt ämbete var han ”herr president” och ville bli tilltalad med ”vous”. Det är en rätt rimlig hållning i en demokrati, oavsett om statschefen är vald eller har ärvt sin titel.

Killen blev totalt ägd. Han tillrättavisade dem ingalunda "vänligt", han blev uppenbart kränkt och gjorde bort sig. Visar tydligt att respekt inte är något man bara kan kräva, det är något man förtjänar. Var väl kort efter det kärringen hans sa till honom på skarpen att det fick räcka med dumheterna.

Men visst, du har rätt i att kidsen dissade honom.

Citat:
Rent nonsens. Förhållandet mellan människor handlar inte om enstaka ord, det handlar om mening. Att säga du handlar bara om att vara okonstlad och markera vem som avses.

Du --> Den andra personen i en situation som handlar om att två personer ska förstå vem det avser.

De som använder Ni är de som skapar konstlade förhållanden. Väldigt vanligt bland yngre förmågor och speciellt i verksamheter som sysslar med att ringa hem till folk och försöka sälja något.

Helt rätt, mannen. Tror de flesta som håller på att fjanta med "ni" är obildade unga som ofta inte ens har gymnasieexamen. Men sen får de sällskap då och då av en och annan ålderdomlig kuf som längtar tillbaka till den "gamla goda tiden".
Citera
2020-12-08, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Detta tycks ju vara ett relativt nytt påfund i indoeuropeiska (?) språk att ha olika tilltal beroende på om man känner varandra eller inte. Romarna kände inget behov av att nia varandra, och det var ett mycket hierarkiskt samhälle. Så även om det minskar distansering, innebär inte duande att man helt ser varandra som jämlikar.

På svenska duar man varandra, i franskan niar man dem som man inte känner, vilket man även gör på tyska (även om ungdomar duar varandra betydligt mer). Engelskan är mer som svenskan, men titlar används betydligt mer frekvent. Norskan är väl som svenskan i detta avseende.

Jag skulle säga att engelskan snarast är tvärt emot svenskan, eftersom man (utom i vissa dialekter) i princip "niar" alla ("you" är historiskt sett plural!) utom möjligen Gud ("Our father, thou who art in heaven, hallowed be thy name...")!
Citera
2020-12-08, 21:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Jag skulle säga att engelskan snarast är tvärt emot svenskan, eftersom man (utom i vissa dialekter) i princip "niar" alla ("you" är historiskt sett plural!) utom möjligen Gud ("Our father, thou who art in heaven, hallowed be thy name...")!

Det där är ett icke-resonemang. Om man tilltalar alla lika så skiljer man inte mellan närstående och främmande och då duar man alla om vi använder svensk terminologi.

Du felciterar The Lord's Prayer som lyder: Our Father, who art in heaven..., inget thou där.
Citera
2020-12-08, 21:54
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Att de inte kommit längre är deras problem.

Det är inte som du beskriver och det tillhör svensk kultur och sunt bondförnuft att inte skilja på folk och folk. Om du vill göra dig märkvärdig och skapa olika slags filter mellan människor, tycker jag du ska ge fan i att tilltala sådana som du inte vill ha ett okonstlat samtal med.

Ditt »vurmande« för »Ni« känns mest som något du vill använda för att visa vilka människor som är dig »ovärdiga«.

Du verkar fortfarande inte läsa vad jag skriver.
Var vurmar jag för ”Ni”? Jag skrev nyss att ”Ni” låter förkonstlat och påklistrat och att jag hade önskat mig en tilltalsform som på ett naturligt sätt tillför en dimension till umgänget. Precis som i andra europeiska språk, från polska till danska, via tyska, franska och italienska.

Det handlar överhuvudtaget inte om att skilja på folk och folk, det fattar var och en som är det minsta berest och fört samtal med främlingar på främmande språk. Det handlar om att inte vara påträngande; sådan savoir-vivre ger frihet, för man kan mycket lättare spela sin sociala roll än om man framstår som en som kommer till supé i pyjamas. Den svenska umgängeskonsten med sitt ensidiga duande har bara ett läge. Och alternativ saknas: Säger man Ni är man förmodligen socialt tondöv eller 18 bast och jobbar i servicebranschen.
Citera
2020-12-08, 21:58
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr

Visst är det så. Det engelska klassamhället är väldigt noga med sina hierarkier, och i den anglosaxiska världen allmänt är man löjligt noga med titlar.

Det slipper man med vous, Sie och lei. Då behöver man inte underdånigt fjanta sig med Sir, Ma’am eller andra puerila titlar. Det blir mer jämlikt med vous och Sie, man skiljer inte på folk, man anger bara hur närstående någon är oavsett social rang.
Senast redigerad av Dranghoff 2020-12-08 kl. 22:07.
Citera
2020-12-08, 21:59
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl

Helt rätt, mannen. Tror de flesta som håller på att fjanta med "ni" är obildade unga som ofta inte ens har gymnasieexamen. Men sen får de sällskap då och då av en och annan ålderdomlig kuf som längtar tillbaka till den "gamla goda tiden".

Visst är det så; det är personer under 20 som niar oss över 30.
Citera
2020-12-08, 22:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Du verkar fortfarande inte läsa vad jag skriver.
Var vurmar jag för ”Ni”? Jag skrev nyss att ”Ni” låter förkonstlat och påklistrat och att jag hade önskat mig en tilltalsform som på ett naturligt sätt tillför en dimension till umgänget. Precis som i andra europeiska språk, från polska till danska, via tyska, franska och italienska.

Det handlar överhuvudtaget inte om att skilja på folk och folk, det fattar var och en som är det minsta berest och fört samtal med främlingar på främmande språk. Det handlar om att inte vara påträngande; sådan savoir-vivre ger frihet, för man kan mycket lättare spela sin sociala roll än om man framstår som en som kommer till supé i pyjamas. Den svenska umgängeskonsten med sitt ensidiga duande har bara ett läge. Och alternativ saknas: Säger man Ni är man förmodligen socialt tondöv eller 18 bast och jobbar i servicebranschen.

Du pratar mot dig själv när du å ena sidan säger att man inte ska skilja på folk och folk samtidigt som du å andra sidan talar om att inte vara »påträngande«. Det senare har ju inget som helst med ett tilltalsord att göra. Det är, som jag skrev tidigare, rent nonsens.

Det ska bara finnas ett läge annars blir det som för de fjantiga fransmännen i stil med den anekdot du tidigare beskrev om pajasen Macron.
Citera
2020-12-08, 22:05
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Det där är ett icke-resonemang. Om man tilltalar alla lika så skiljer man inte mellan närstående och främmande och då duar man alla om vi använder svensk terminologi.

Du felciterar The Lord's Prayer som lyder: Our Father, who art in heaven..., inget thou där.
art är dock en ålderdomlig form av andra person singularis presens indikativ av be.
Citera
2020-12-08, 22:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
art är dock en ålderdomlig form av andra person singularis presens indikativ av be.

Fast det är fortfarande så att thou inte finns med, precis som jag skrev. Thou är för övrigt ett arkaiskt och/eller dialektalt you och du liksom Ni är båda andra person.
Citera
2020-12-08, 22:19
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Fast det är fortfarande så att thou inte finns med, precis som jag skrev. Thou är för övrigt ett arkaiskt och/eller dialektalt you och du liksom Ni är båda andra person.
Jag missförstod din anmärkning, och du har alldeles rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in