Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Att de inte kommit längre är deras problem.
Det är inte som du beskriver och det tillhör svensk kultur och sunt bondförnuft att inte skilja på folk och folk. Om du vill göra dig märkvärdig och skapa olika slags filter mellan människor, tycker jag du ska ge fan i att tilltala sådana som du inte vill ha ett okonstlat samtal med.
Ditt »vurmande« för »Ni« känns mest som något du vill använda för att visa vilka människor som är dig »ovärdiga«.
Du verkar fortfarande inte läsa vad jag skriver.
Var vurmar jag för ”Ni”? Jag skrev nyss att ”Ni” låter förkonstlat och påklistrat och att jag hade önskat mig en tilltalsform som på ett naturligt sätt tillför en dimension till umgänget. Precis som i andra europeiska språk, från polska till danska, via tyska, franska och italienska.
Det handlar överhuvudtaget inte om att skilja på folk och folk, det fattar var och en som är det minsta berest och fört samtal med främlingar på främmande språk. Det handlar om att inte vara påträngande; sådan savoir-vivre ger frihet, för man kan mycket lättare spela sin sociala roll än om man framstår som en som kommer till supé i pyjamas. Den svenska umgängeskonsten med sitt ensidiga duande har bara ett läge. Och alternativ saknas: Säger man Ni är man förmodligen socialt tondöv eller 18 bast och jobbar i servicebranschen.