2013-12-17, 22:37
Medlem
egon2bs avatar
Häromsistens var Björn Ulvaeus gäst på tyska ZDE/2DE Wettendass. Programledaren förklarade för publiken varför han skulle komma att tilltala Björn med „Du” – så gör man i Sverige. I Stockholm finns det förresten ett ABBA-museum med centralt läge. Licensfinansierad TV i Tyskland är visst också reklamfri, mellan de sponsrade inslagen då.

Uppföljning om hermelin i form av lekatt kontra egentlig katt ...

Av och till har diverse viga djur kallats för -katt eller -katta. Markattan är ett välkänt exempel, liksom lekatten. Markattan var ett vigt djur som sjömän ibland tog med hem via de stora haven, en apekatt alltså. Surikaten kallas på engelska “meerkat”. Den ytliga likheten med katter tycks till och med ha fått dubbelt insteg i latinska artnamnet Suricata suricatta, kanske fyrdubbelt om man räknar med grupperingarna Feliformia / Feloidea.

Ett par svenska ordböcker hymlar om ledet »le-« i »lekatt«. Danska ordboken tvekar inte att koppla första ledet till att lekatten gärna gömmer sig i hål i marken. Ett gömsle i lä har ett antal former som ly/lä/lya och på danska “læ”. En äldre svensk form är »läkatt«. Ord vars ursprung anges som »av omdiskuterat ursprung« får ibland sin förklaring i någon annan germansk miljö.

Ref. http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=lækat

On topic: Frågor om tilltalet »ni« kontra »du« har diskuterats en del i SR-P1_Språket.
Citera
2013-12-19, 06:21
Medlem
healing79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosinda
Jag är i trettioårsåldern och fick av föräldrarna och min något gammalmodiga skola lära mig att säga Ni till äldre personer.

Jag vet att det inte händer så mycket runt om i Sverige men det känns mycket mer respektfullt och trevligt tex när jag talar med mina tillfälliga grannar som är i 90 års åldern. Jag känner mig ohyfsad när jag säger Du, men å andra sidan vill jag inte avvika alltför mycket från normen.

Vad tycker ni om tid och plats för niande? Gör ni det, i så fall hur och när?

Du har en poäng. Det känns verkligen som Ni:andet är på väg tillbaka. Jag kör själv med det.
Citera
2013-12-19, 14:30
Medlem
BreehcNicdolls avatar
Tja, i en mer internationaliserad värld är det bara rimligt att vi har någon form av artighetstilltal, eftersom så gott som alla andra språk har ett sådant. Jag vet inte om jag gör rätt, men jag brukar använda titel och efternamn, i stil med: "Behöver doktor Frankenstein fler lik?", eftersom jag vet att niandet traditionellt sett inte var ett artighetstilltal. För visst var det exakt så man sade förr?
Citera
2013-12-19, 17:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BreehcNicdoll
Tja, i en mer internationaliserad värld är det bara rimligt att vi har någon form av artighetstilltal, eftersom så gott som alla andra språk har ett sådant. Jag vet inte om jag gör rätt, men jag brukar använda titel och efternamn, i stil med: "Behöver doktor Frankenstein fler lik?", eftersom jag vet att niandet traditionellt sett inte var ett artighetstilltal. För visst var det exakt så man sade förr?

Vad menar du med en "mer internationaliserad värld" och på vilket sätt kommer denna "mer internationaliserade" värld att bry sig om hur det svenska språket är strukturerat? I en "mer internationaliserad" värld torde meningsutbytet i allt högre utsträckning ske på något av världsspråken. Du lär ju inte tala svenska med en tysk.
Citera
2013-12-19, 18:03
Medlem
BreehcNicdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad menar du med en "mer internationaliserad värld" och på vilket sätt kommer denna "mer internationaliserade" värld att bry sig om hur det svenska språket är strukturerat? I en "mer internationaliserad" värld torde meningsutbytet i allt högre utsträckning ske på något av världsspråken. Du lär ju inte tala svenska med en tysk.

Mjo, med en tysk invandrare talar man svenska, om han har hunnit lära sig svenska. Jag såg ett avsnitt av SVT:s debattprogram, där svenskans uteblivna niande både kritiserades och omhuldades. Invandrare gillade det inte. Invandrare blir förvirrade, och kanske förolämpade, när man duar på det sättet som man gör här.

Det är rimligt att återetablera detta fenomen i svenskan, om vi vill kunna ha formella samtal med ickesvenskar.
Citera
2013-12-19, 18:10
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Mjo, med en tysk invandrare talar man svenska, om han har hunnit lära sig svenska. Jag såg ett avsnitt av SVT:s debattprogram, där svenskans uteblivna niande både kritiserades och omhuldades. Invandrare gillade det inte. Invandrare blir förvirrade, och kanske förolämpade, när man duar på det sättet som man gör här.

Det är rimligt att återetablera detta fenomen i svenskan, om vi vill kunna ha formella samtal med ickesvenskar.

Varför det? Om vi samtalar med ickesvenskar så sker det väl i regel inte på svenska?
Om det sker på svenska så har de säkerligen förståelse för våran kultur.

Sen undrar jag om det verkligen förvirrar så många. Engelskan har ju gjort tvärtom mot svenskan och bara behållt pluraltilltalet men effekten blir ju den samma, ingen skillnad på folk utan man säger "you" till alla.
Så om det funkar för folk att lära sig engelska och säga "you" till folk så borde det funka lika bra att lära sig svenska och säga du.
Senast redigerad av Cognitive Dissident 2013-12-19 kl. 18:25.
Citera
2013-12-19, 18:19
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Ditt argument känns tämligen....skruvat.

Igår ringde en töntig säljare till mig och började "nia". Jag sa snabbt: "Jag kan inte tala för de andra som du vänder dig till.". "Va???", säljaren blev frågande. "Du pratar ju med fler eftersom du säger ni.", sade jag. "Men, men jag..." stammade säljaren. "Nog nu, du säljer inget till mig genom att göra dig märkvärdig med ett fånigt "niande", nia på. Hej då", avslutade jag och lade på.
Citera
2013-12-19, 18:23
Medlem
BreehcNicdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Varför det? Om vi samtalar med ickesvenskar så sker det väl i regel inte på svenska?
Om det sker på svenska så har de säkerligen förståelse för våran kultur.

Just detta är väldigt lustigt för invandrare. Det handlar inte om grammatik, utan om respekt. Frågan är snarast varför det har skett en dureform i Sverige.
Citera
2013-12-19, 18:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Frågan är snarast varför det har skett en dureform i Sverige.

Därför att huvuddelen av befolkningen inte har ett kvastskaft uppkört i röven.
Citera
2013-12-19, 18:32
Medlem
BreehcNicdolls avatar
Citat:

Vad menar herrn?
Citera
2013-12-19, 18:43
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

På vilket sätt är det att ha ett kvastskaft uppkört i röven att vilja vara artig/respektfull mot folk man inte känner eller äldre osv?
Citera
2013-12-19, 18:48
Medlem
BreehcNicdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
På vilket sätt är det att ha ett kvastskaft uppkört i röven att vilja vara artig/respektfull mot folk man inte känner eller äldre osv?

Jag vill upplysa dig om att en googling på "kvastskaft uppkört i röven" ger ett Flashbackinlägg, skrivet av samme man, som första träff.

Vad betyder ens det där uttrycket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in