Citat:
Ursprungligen postat av krimreporter
ja. men jag är inte övertygad om att den brittiske polisen uppfattade det så. Jag förstår att du kommer att hävda putativt nödvärn.
I det här sammanhanget menar du förmodligen att du har rätt att skjuta alla negrar eftersom du uppfattar att det finns en risk att negrarna kommer att skjuta dig om du inte agerar i förebyggande syfte.
Jag tvivlar på att du skulle få gehör i domstol för det resonemanget.
för er som inte är hobbyjurister är putativt nödvärn ungefär att misstolka en situation så att man tror att det finns rätt till nodvärn även om situationen inte är sådan.
Förutbildade och tränade poliser krävs mycket mer än av en vanlig medborgare när det gäller att tolka eller misstolka en situation.
Antigen så tänker negern skjuta polismannen med vapnet han håller i och då föreligger nödvärnsrätt.
Eller så
TROR polismannen att negern ska skjuta honom p.g.a. negern siktar på honom även om negern subjektivt sett inte har den avsikten. Då föreligger putativt nödvärn, dvs polismannen
tror att han är utsatt för ett dödligt hot p.g.a. objektiva omständigheter som skulle kunna utgöra ett hot mot honom(Att en person siktar med en pistol mot honom)
Sen spelar det givetvis roll om negern är 14 år helt okänd för polisen och sitter på en moppe, ja då kanske polisen borde ha reagerat annorlunda än om negern är en känd knarklangare som är dömd för brott och man vet brukar vara beväpnad.
Och nej, det handlar inte om att det är fritt fram att skjuta negrer, även om säkert du och 90 % av journalistkåren verkar tro det.