2011-08-08, 22:35
  #457
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krimreporter
Även Svithjod verkar vara ute efter att sabotera och sprida hat, inte för att diskutera media och journalistik.
Jag är kanske något mer återhållsam än några av alla andra odugligförklarade journalister, men i huvudsak delar jag navelfluffs frustration över ert ständiga hat och dyngspridande.
Som sagt, Aktuellt för ett par minuter sen...ungdomarna protesterade mot polisens ÖVERVÅLD

Intressant att kommunistpacket på Aktuellt har förhandsinfo om vad utredningen har kommit fram till gällande skottlossningen som dödade negern?
Citera
2011-08-08, 22:36
  #458
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Caine.Atrebatum har förmodligen helt rätt. Och varför har Caine.Atrebatum troligen rätt? Ja, svaret hittar vi i de pressetiska regler som Göteborgsposten hade vänligheten att ha offentligt förut:



Ovanstående gäller givetvis även för händelser som sker utomlands. Syftet är alltså att "motverka främlingsfientliga eller rasistiska strömningar i samhället". Detta har alltså media skrivit själva, så det är inget som du kan varken förneka eller förklara bort.


Hela GPs etikbibel och resonemanget bakom finns att nå på den här länken.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/lasardialog/1.278942-pressetiken-forandras

Läs så slipper ni kanske läsa som fan läser bibeln.
Många redaktioner har liknande diskussioner om lag och etik.
Citera
2011-08-08, 22:37
  #459
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Navelfluff
Vad spelar det för roll om man skriver att han är fyrabarnsfar?
Helt otrolig diskussion.
Flashback är fullt av idioter.

Citat:
Ursprungligen postat av Navelfluff
Den typen av uppgifter finns med för att visa att det är verkliga människor av kött och blod det handlar om.
Men hade artikeln varit riktad till den lilla spillra av samhället som utgörs av idioter på flashback hade det kanske räckt med neger.

Hur ska du ha det? Har uppgiften om fyrabarnsfar någon betydelse eller inte?
Citera
2011-08-08, 22:37
  #460
Medlem
Caine.Atrebatums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Navelfluff
Det kan väl vara en bild av mannen ifråga.
Sedan kan det finnas andra.
Som det gör för det flesta människor.
Idioterna på Flashback kanske ser dig som en allierad tänkare.
Medans din mor ser dig som en misslyckad abort efter en våldtäkt av serbiska soldater.

Som jag trodde, du har inget att komma med. Som vanligt med andra ord. Du förnekar alltså fortfarande att en medial fokus på just "fyrabarnspappa", "han var inte aggressiv", "han skulle aldrig skada någon" osv, inte gör antydan att han är en "bra" person, snarare än den kriminella individ han uppenbarligen var? Om nu inte, som du tror och hoppas, den "rasistiska" polisen sköt honom för att han var invandrare.

Förutom dina rasistiska anmärkningar om min etnicitet och antydan att min mor blivit gruppvåldtagen, kan du kanske fokusera på topic och diskussionen i sig? Hoppas vi möts en dag föresten.
Citera
2011-08-08, 22:39
  #461
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Hur ska du ha det? Har uppgiften om fyrabarnsfar någon betydelse eller inte?
Det har inte den betydelse som försöks göra gällande av FB-idioterna i den här tråden.
Citera
2011-08-08, 22:39
  #462
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine.Atrebatum
snarare än den kriminella individ han uppenbarligen var?

Jag väntar fortfarande på att någon ska redogöra för sina påståenden så man får reda på hur kriminell han egentligen var.
Citera
2011-08-08, 22:40
  #463
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManyMen
Och varför ska jag tagga ner? Det enda jag gör är att påpeka er bristande logik och er inkonsekvens. Jag förstår att ni tycker näthatare är ett helt enormt problem eftersom alla som inte tycker som er hatar allt och alla.
Det räcker att göra det en, kanske två men max tre gånger. I alla fall i samma tråd
Citera
2011-08-08, 22:41
  #464
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag har en intressant fråga. Anta att mannen varit en högerextremist. Hade media då fokuserat på att han var en småbarnspappa eller på att han var en högerextremist? En högerextremist med fyra barn, hade det överhuvudtaget varit intressant, speciellt i den initiala rapporteringen?

Och så hart vi nu en sån där fråga om nu saker varit annorlunda hur hade det då varit?
Du har en poäng i att ingen skildrade hur många barn den norske barnamördare hade. Å andra sidan blev han inte dödad, och hans familj begärde inte att norska polisen skulle svara på varför han blev dödad.

För övrigt är det väl mycket möjligt att mannen var högerextremsit om han nu var kriminell. Rasistiska eller rent av fascistiska åsikter är enligt min erfarenhet rätt utbrett bland kriminella.
Citera
2011-08-08, 22:42
  #465
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen
Det räcker att göra det en, kanske två men max tre gånger. I alla fall i samma tråd

Det räcker att posta ologiska kommentarer en, kanske två men max tre gånger också. Sen borde man själv förstå att man är ologisk och lämna tråden frivilligt.
Citera
2011-08-08, 22:43
  #466
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Caine.Atrebatum
Som jag trodde, du har inget att komma med. Som vanligt med andra ord. Du förnekar alltså fortfarande att en medial fokus på just "fyrabarnspappa", "han var inte aggressiv", "han skulle aldrig skada någon" osv, inte gör antydan att han är en "bra" person, snarare än den kriminella individ han uppenbarligen var? Om nu inte, som du tror och hoppas, den "rasistiska" polisen sköt honom för att han var invandrare.

Förutom dina rasistiska anmärkningar om min etnicitet och antydan att min mor blivit gruppvåldtagen, kan du kanske fokusera på topic och diskussionen i sig? Hoppas vi möts en dag föresten.

Vi får väl se vad som framkommer lite längre fram.
Kanske det visar sig att poliserna bara gjorde sitt jobb och det egentligen inte fanns något fog för kravallerna.
Men rasistiskt polisvåld är en het potatis i London.
De tidigare raskravaller som varit har startat i situationer där polisen dödat kriminella, som "råkat" var svarta. Rasfrågan är något annat i GB än vad den är Sverige.
Citera
2011-08-08, 22:44
  #467
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krimreporter
Och så hart vi nu en sån där fråga om nu saker varit annorlunda hur hade det då varit?
Du har en poäng i att ingen skildrade hur många barn den norske barnamördare hade. Å andra sidan blev han inte dödad, och hans familj begärde inte att norska polisen skulle svara på varför han blev dödad.

För övrigt är det väl mycket möjligt att mannen var högerextremsit om han nu var kriminell. Rasistiska eller rent av fascistiska åsikter är enligt min erfarenhet rätt utbrett bland kriminella.

Svara på frågan: Nästa gång en vit hells-angelsmedlem hamnar i trubbel. Kommer rapporteringen fokusera på hur många barn han har? Kommer man låta hans familj få en hel artikel där dom förklarar att han verkligen är en ängel?
Citera
2011-08-08, 22:45
  #468
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Men varför!? Redaktörerna på TT vet rimligtvis om att informationen finns lätt tillgänglig i andra media. Det blir ju som när folk skrattade åt Pravda på 80-talet och kanske kände lite ömkan för de stackars journalister som mot bättre vetande var tvungna att klippa bort fakta så att nyheter blev innehållslösa.

Men nu, 2011? Räknar man kallt med att åtminstone påverka folk över 65 på landsbygden, utan internet, eller vad är det frågan om?

Det är lite märkligt, men gissningsvis så fortsätter vraken på TT och i gammel-media att kommunicera med sin krympande läsarskara på det sätt man alltid gjort; det finns trots allt en kärna av svenska tidningsläsare, särskilt vad gäller kvällshororna, som är fullständigt oförmögna till kritisk läsning eller eget tänkande. De köper tidningen och läser det som står där och tror att de har fått en sann och fullständig bild av verkligheten.

Vi kan skratta oss harmynta åt detta, men för de stackars journalisterna handlar det om deras sista lojala kundkrets, mestadels korkade radhuskärringar samt halvsenila gamla gråsossar.

Avståndet till att ge en korrekt, objektiv och för läsarna användbar verklighetsbeskrivning är så oerhört långt att jag tror att svenska tidningsanställda betraktar det som en omöjlig uppgift. Man ser loppet som kört, och vårdar begåvningsreserven som fortfarande köper lösnummer.

-F.G
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in