2011-08-08, 22:19
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag har en intressant fråga. Anta att mannen varit en högerextremist. Hade media då fokuserat på att han var en småbarnspappa eller på att han var en högerextremist? En högerextremist med fyra barn, hade det överhuvudtaget varit intressant, speciellt i den initiala rapporteringen?

Det är omöjligt att säga men ja det skulle jag tro att man skulle skriva. Skulle du fortfarande opponera dig om att man skrev 4-barns pappa är min fråga då.
Citera
2011-08-08, 22:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ManyMen
Du får ta och bestämma dig. Har det betydelse eller inte att man nämner att han är fyrabarnsfar? Varför har det betydelse isåfall? Svara på din egna fråga.
Det är en neutral personuppgift, precis som om han jobbar som lärare, skomakare eller hästinseminatör.
Trodde det hade framgått nu, men vill för att det verkligen ska komma fram så kanske jag ska skicka ett pm?
Citera
2011-08-08, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen
Det är omöjligt att säga men ja det skulle jag tro att man skulle skriva. Skulle du fortfarande opponera dig om att man skrev 4-barns pappa är min fråga då.

Ni har redan erkänt att ni inte är objektiva. Ni har erkänt att ni blir utbildade att inte rapportera nyheter objektivt. Därför använder ni 4-barnsfar när det handlar om någon ni gillar och använder gangster när det handlar om någon ni ogillar. Så enkelt är det.

Blev helt chockad när ni erkände att ni inte rapporterar nyheter objektivt.
Citera
2011-08-08, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Navelfluff
Det är en neutral personuppgift, precis som om han jobbar som lärare, skomakare eller hästinseminatör.
Trodde det hade framgått nu, men vill för att det verkligen ska komma fram så kanske jag ska skicka ett pm?

Varför ha med en neutral personuppgift? Då vill vi även veta vad han jobbade med, mer neutrala uppgifter tack.
Citera
2011-08-08, 22:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Caine.Atrebatum
Epitetet "fyrabarnsfar" tillsammans med yttranden som "han skulle inte göra en fluga förnär" klingar positivt i allmänhetens ögon; det föreslår att denna samhällshatande hobbygangster är en kärleksfull pappa som egentligen är en "förebild" (eller snarare att han anses vara en förebild av vänner och andra), en slags missförstådd individ som är en produkt av sin omgivning, en produkt av samhället. Det föreslår att den onda polisen nu släckt ett liv som tillskillnad från vad "nätrasisterna" och "rasistpolisen" antyder är en kriminell, vapenbärande gangster, egentligen är en helt vanlig medborgare som man ska tycka synd om. Du vet precis vad det handlar om, men du förnekar det helt enkelt bara i egenskap av journalist.
Det kan väl vara en bild av mannen ifråga.
Sedan kan det finnas andra.
Som det gör för det flesta människor.
Idioterna på Flashback kanske ser dig som en allierad tänkare.
Medans din mor ser dig som en misslyckad abort efter en våldtäkt av serbiska soldater.
Citera
2011-08-08, 22:27
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Hagamannen är småbarnsfar men inte fan fokuserade media på detta och försökte förringa hans vidriga våldtäkter.
Ta och kamma dig!
Och en av de större idioterna här verkar faktiskt var du!

Har läst aftonbladet de sista två dagarna och inte har man fått uppfattningen om att det var en neger som har kriminellt förflutet och att han var beväpnad samt att han sköt på en polis.
Skandalöst dåligt faktarapporterat.
Synd att jag ska behöva betala lönerna till skitjournalister som inte är sanningsenliga för att jag vill läsa sportbilagan.

Hagamannen var förövare, inte offer. Det skiljer åt i rapporteringen.

Om du läst Aftonbladet dom senaste dagarna borde det framgått att han är neger (vilket är fullständigt irrelevant), att han har eller kan ha ett kriminellt förflutet, att man inte vet om han var beväpnad och att man inte heller vet om han har skjutit på en polis.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Nej. Det är ingen neutral personuppgift:

https://www.flashback.org/sp32123926

Ordet är till för att väcka känslor. Jag förmodar att de journalister som skrivit ordet har mer i hjärnan än dig och vet om detta.
Citera
Medlem
Herregud. Aftonbladet lyckas hitta en bild på en av dom få vita människorna som deltar i upploppen och självklart ska han föräras en plats i tidningen medan den stora massan av negrer helt utelämnas. Är det någon som fortfarande tvivlar på tidningens agenda?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13437932.ab
Senast redigerad av OscarDeLa 2011-08-08 kl. 22:29.
Citera
2011-08-08, 22:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ManyMen
Varför ha med en neutral personuppgift? Då vill vi även veta vad han jobbade med, mer neutrala uppgifter tack.
Håller med, mer uppgifter så vi får en bättre bild av personen.
Det är viktigare än rapporteringen om de pågående upploppen, eller hur?
Citera
2011-08-08, 22:31
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ordet "fyrabarnsfar" har ju visst betydelse! Ett sådant ord väcker sympati och känslor hos läsaren. Nu blir alltså fyra barn föräldralösa. Alla känner det och tycker synd om barnen (medvetet eller undermedvetet).

Så är det verkligen ett neutralt beskrivande ord som saknar helt betydelse? Nej!

Endast en idiot kan hävda att detta ord saknar betydelse i ett sammanhang som detta (där fyra barn mister sin far).

Jag påstår inte att det inte har betydelse. Jag påstår att det inte är fel att skriva det.
Artiklar behöver inte vara känsloneutrala. Snarare tvärt om.En artikel ska väcka känslor
Och ja det är synd om barnen som faktiskt mist sin far.
Citera
2011-08-08, 22:32
Medlem
Citat:
Håller med, mer uppgifter så vi får en bättre bild av personen.
Det är viktigare än rapporteringen om de pågående upploppen, eller hur?

Och då är vi tillbaka där vi började. Det fanns information om att han "jobbade" som yrkeskriminell. Att det kunde ha varit förklaringen till varför han hamnade i problem med polisen.

Rubriken hos aftonbladet borde alltså varit: Varför sköts den yrkeskriminella fyrabarspappan? istället för Varför sköts 4-barnspappan?
Citera
2011-08-08, 22:32
Bannlyst
Citat:
Nej. Det är ingen neutral personuppgift:

https://www.flashback.org/sp32123926

Ordet är till för att väcka känslor. Jag förmodar att de journalister som skrivit ordet har mer i hjärnan än dig och vet om detta.
Det är inte en felaktigt uppgift.
Det är vad som är centralt för journalister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in