En nyfiken fråga, ta inte illa upp;
När jag tog tramadol var det pga nöd. Dvs jag hade ingen tillgång till andra opioider som passade mig då och pga tramadol gick o köra race med. Min andra favorit kodein ville gärna sluta fungera, tramadol gav nåt nästan jämnt. Men ruset tramadol ger är av en egenartad karaktär, av naturliga orsaker. Tramadol fäster nämligen på extremt många olika receptorer i hjärnan och fungerar som agonist, antagonist och återupptagningshämnare åt en bred lista neuroner.
Detta, i kombination med ATn (som kan vara helt brutalt hemsk, bara efter några dagars bruk), resulterade i ett hat-kärlek -förhållande med tramadol för mig. Jag behövde ta det för o bota dödlig tristess men hatade vissa aspekter av hur jag blev på ruset och biverkningarna efteråt.
Jag hade inställningen, som jag då tyckte var en sund synpunkt, att jag bara skulle ta svagare opioider - aldrig starka. Det här var en dum och naiv inställning. För det första är tramadol en tung substans om man väger in all annan stimulans. För det andra var jag redan beroende av opioida substanser. Oavsett hur mycket jag försökte lura mig själv med konstanta uppehåll, scheman och liknande. För det tredje är sporadiskt bruk/missbruk(snarare) av en SNRI (som tramadol är, molekylen är en bror till venlafaxin) som att be om en depression och andra psykiska sjukdomar.
Numera, med mycket mer erfarenhet under bältet, har jag insett att det (för mig) är bättre att jaga RENA opioid-agonister och undvika de som fäster på andra ställen och/eller fungerar som antagonister också (subutex - varning!). Samt har en relativt kort halveringstid (för att motverka beroende). Detta är inte helt lätt då många av de här, vad jag kallar för dirty-drugs är de mest vanliga. Tramadol och subutex för att nämna exempel. Sub ger ett rus i några dagar, sen underhåller man bara ett beroende.
Det jag vill är att ni åtminstone tar åt er av informationen här, samt reflekterar om ni känner igen er något.
Sen kanske försöker röra er till andra, bättre substanser. Potens är bara en doseringsfråga.
Exempelvis morfin. Dolcontin är vanligast, funkar bäst med enzym-hämnare (googla, finns metoder för att öka biotillgängligheten avsevärt). Eller oxykodon. Oxy fungerar nog bäst på mig.
Båda går att bruka respektfullt trots att de är starka. Det är som sagt en doseringsfråga.
Mina andra förslag är kodein. Den kan variera lite mellan individer i biotillgänglighet pga enzymer, men är i princip morfin -light. Mycket bra substans. Var stor favorit förr. Problemet är tillgängligheten. Jag käkade enbart krossade 50mg:are utan någon NSAID. Missbruka inte kodein med paracetamol utan att extrahera skiten, man sabbar levern. Detta gäller för övrigt alla andra smärstillande som finns i världen med paracetamol, undvik dom.
Mitt sista förslag är kratom. Det var den perfekta substansen för mig (starkt extrakt, resten är för svagt). Den har en okänd verkningsprofil men jag misstänker någon form av stimulerande aktivitet dock ingenting som kan liknas vid tramadol. Kratom ger ett bra cleant rus. Men samma här. På många fungerar inte kratom bra.
Och nu, efter det där förbannade jävla krypton skiten (som främst verkade genom en starkare metabolit till tramadol) kom ut på marknaden är kratom olagligt och således svårare att få tag på o få in... Tyvärr. Skyll på dom giriga jävla idioterna som skapade o sålde krypton - det var ju garanterat att det skulle bli olagligt när dom gjorde sådär o dom visste det.
Detta är sunda förslag och insikter, ta åt er. Det finns bättre, hälsosammare alternativ till tramadol.
Senast redigerad av psykosxprt 2013-02-21 kl. 09:09.