2011-03-19, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor-B.Alle
Eftersom kramper på tramadol är så dåligt dokumenterade här så ville jag bara fråga:
Om jag tex. får ett krampanfall på tramadol, vad bör jag göra när jag "vaknar upp" och brukar man få fler krampanfall efter det första krampanfallet, alltså samma dag.
Kan man på något som helst sätt förebygga kramprisken förutom att man har ätit och sovit korrekt.
Det är sorgligt hur toleransen ökar på tramadol, när jag tog min tramoskulld slutade jag på 300mg och mådde som en kung nästan en hel dag. Nu brukar jag sluta på 1000mg +/- och då äter jag det en gång i veckan.
Jag har personligen aldrig hört om någon som fått flera krampanfall under samma dag, men det betyder inte att det inte har förekommit. Däremot kan man "glida in och ut" under krampanfallet, det hände mig första gången jag fick ett anfall, jag ramlade ner på golvet och började krampa, sen vaknade jag till och såg min sambo stå med telefonluren i handen (han ringde efter ambulans), slocknade igen men vet inte om jag krampade då eller om jag bara svimmade, vaknade återigen när ambulanspersonalen stod över mig och gav mig kramplösande intravenöst, men gled bort igen efter det och det var först när jag vaknade i ambulansen som jag verkligen började förstå vad som hänt.

Andra gången vaknade jag bara en gång som jag minns det och gled inte in och ut ur medvetslösheten, men jag var lika desorienterad då som första gången. När du vaknar upp efter ett anfall är du helt lost och har ingen aning om var du är eller varför du hamnat där. Det tar en bra stund för hjärnan att koppla ihop vad som hänt, jag rekommenderar att ligga kvar tills man känner sig mentalt okej igen, dvs tills man fattat att "ok, jag måste ha fått ett krampanfall pga tramadolen".

Jag har även blivit illamående och spytt efter mina krampanfall, första gången började jag spy under ambulansfärden och andra gången spydde jag så fort jag reste mig upp (efter att ha legat på golvet i cirka en timme, jag var ensam hemma vid det tillfället). Det är tydligen vanligt med illamående och att man spyr efter ett krampanfall, men efter det att jag spytt upp allt jag hade i magen kände jag mig okej (båda gångerna) och som mig själv igen. Första gången hamnade jag som sagt på akuten och berättade att jag tagit tramadol men läkaren avfärdade det bara och sa att "alla brukar få krampanfall någon gång i livet". Fick röntga hjärnan och sen åka hem, fick senare kallelse till att röntga hjärnan med kontrastvätska (något de inte gjorde första gången) men eftersom jag var 100% säker på att anfallet berodde på tramadolen så avbokade jag den röntgenundersökningen.

Efter ett anfall kan man känna sig "mör", som efter ett hårt träningspass - alla muskler har ju krampat som f-n under en lång stund och man blir ofta ganska trött. Det kan vara idé att efter ett anfall ta det lugnt resten av dagen och bara ligga och glo på TV eller läsa eller vila, iaf att göra något som inte kräver fysisk aktivitet eller som kan trigga ytterligare ett anfall. Man bör givetvis inte ta mer tramadol heller den dagen.

Sen är det viktigt att tänka på att ju fler anfall man får, desto lättare blir det att få ett nytt. Och får man tillräckligt många kan man utveckla riktig epilepsi.

Enligt mig bör man ABSOLUT inte sätta sig bakom ratten när man tagit tramadol, även om man är tolerant och aldrig har haft ett anfall. Många tror sig vara "immuna" mot krampanfall men de kan inträffa när som helst. Jag tog tramadol i flera år (höga doser) innan jag fick ett anfall på endast 300 mg. Första gången fick jag lite förvarningar inför anfallet, jag blev darrig, kände mig "konstig" och ofokuserad och fick dimsyn, men andra gången fick jag ingen förvarning alls.

Det var mina tips iaf, ta det lugnt med tramadolen.

Mvh
/marilyn
Citera
2011-03-19, 15:03
Medlem
gugglianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marilyn
mycket text

Flera anfall kan man tex få om man är, av naturen, utrustad med låg kramptröskel och kör tex tram eller andra kramputlösande mediciner. Sen beror det ju lite på vilket allmäntillstånd man har. Är man slutkörd, efter tex ett tjackrace, eller LAN-kväll eller va fan som helst, så är ju kroppen mer benägen att "belöna" trammaren med flera kramper. Hämtas man med ambulans och får tex. diazepam injicerat eller uppkört där bak så hävs förhoppningsvis den pågående krampen, och dessutom påstås att man minskar risken för sk. efterkramper, det du kallar, att glida in och ut. Vanlligtvis behåller man en krampad patient för observation, tar EEG och CT och håller ett vakande öga på vederbörande. Beroende på vad EEG visar behandlas pat. därefter. Man kan kallas till fler undersökningar, men ser allt ut att ha berott på enbart tram så brukar man kalas tillbaka efter 3-6mån, och kanske igen efter 12mån. Sen är det helt riktigt att kramper skapar "ärr" i hjärnan, och kan leda till att man utvecklar "riktig" EP, men då ska det till många Grand mal under kort tid, och är man så jävla pantad att man fortsätter tramma lika hårt efter en ev. episod med kramp, då kan man gott ha't. Om vi säger att en pat. tar tram, och krampar hemma, ambulans kommer och stoppar krampen inom 10min, och inga efterkramper att tala om uppstår, då är risken liten att man ska "dra på sig" EP, om man inte har ramlat och slagit i skallen i samband med krampen, för då kan större skador uppstå. Det man måste komma ihåg är att alla hjärnor är olika, och det är omöjligt att generalisera. Jag tycker personligen att det är förkastligt att knarka på en medicin som är känd för att kunna förorsaka kramp, och jag tycker det är dumt att gambla, men alla gör som dom vill. Som smärtstillande opioid är den ok, men det är ett stort minus med kramprisken, och man bör vara försiktig.
Citera
2011-03-19, 20:54
Medlem
Astronomics avatar
Hur många dagar sitter tram i systemet om man har noll tolerans och tar det en dag. Dvs hur många dagar tills man blir negativ?
Citera
2011-03-19, 21:25
Medlem
bumbaclot.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astronomic
Hur många dagar sitter tram i systemet om man har noll tolerans och tar det en dag. Dvs hur många dagar tills man blir negativ?

Bara att räkna..halveringstiden är ca 6h.
Citera
2011-03-19, 21:31
Medlem
Astronomics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bumbaclot.
Bara att räkna..halveringstiden är ca 6h.

Har aldrig blivit klok på det där med halveringstider. Om man tar 500-700 mg hur länge sitter det i då?
Citera
2011-03-19, 21:42
Medlem
bumbaclot.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astronomic
Har aldrig blivit klok på det där med halveringstider. Om man tar 500-700 mg hur länge sitter det i då?

Om du t.ex. tagit 600mg så är det 300mg kvar i systemet efter 6h. Och efter ytterligare 6h så är 150mg kvar osvosv. Räkna får du göra själv.
Citera
2011-03-19, 21:57
Medlem
Astronomics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bumbaclot.
Om du t.ex. tagit 600mg så är det 300mg kvar i systemet efter 6h. Och efter ytterligare 6h så är 150mg kvar osvosv. Räkna får du göra själv.

Tack!
Citera
2011-03-20, 02:07
Medlem
redbullzs avatar
Häromdan invigde jag Tram för första gången, 200mg och blev ganska rejält körd.
Nu idag tog jag 300mg, lite orolig att jag tog för mycket för när jag tänker tillbaks så blev jag ganska rejält av de 200mg, korkat av mig jag vet, behöver inte idiotförklara mig, ville bara fira efter en sjuk tenta idag.

Kan även tilläggas att jag inte käkat eller sovit mycket alls idag.
Finns det något jag kan göra för att sänka "effekten" lite, helst utan att behöva ta stess då jag inte har tillgång till det?
Dricka mycket vatten, äta etc?

svar uppskattas

edit
Vilka bieffekter får man när man vet att man tagit för mycket? Då man kanske borde kontakta sjukrådgivningen?
Att man ska behöva vänta till kramanfall känns ju lite sådär, vet att det inte händer under 400mg men man vet aldrig med mig, är anorektiskt smal.
Senast redigerad av redbullz 2011-03-20 kl. 02:12.
Citera
2011-03-20, 02:59
Medlem
gugglianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redbullz
Häromdan invigde jag Tram för första gången, 200mg och blev ganska rejält körd.
Nu idag tog jag 300mg, lite orolig att jag tog för mycket för när jag tänker tillbaks så blev jag ganska rejält av de 200mg, korkat av mig jag vet, behöver inte idiotförklara mig, ville bara fira efter en sjuk tenta idag.

Kan även tilläggas att jag inte käkat eller sovit mycket alls idag.
Finns det något jag kan göra för att sänka "effekten" lite, helst utan att behöva ta stess då jag inte har tillgång till det?
Dricka mycket vatten, äta etc?

svar uppskattas

edit
Vilka bieffekter får man när man vet att man tagit för mycket? Då man kanske borde kontakta sjukrådgivningen?
Att man ska behöva vänta till kramanfall känns ju lite sådär, vet att det inte händer under 400mg men man vet aldrig med mig, är anorektiskt smal.
kan mycket väl hända under 400mg. Det finns dom som får det på 100mg, det är individuellt
Citera
2011-03-20, 03:22
Medlem
redbullzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guggliano
kan mycket väl hända under 400mg. Det finns dom som får det på 100mg, det är individuellt
Ah fast då är det ju 1 på miljonen, tror ju inte han skulle skriva ut dom åt mig och på förpackningen står det 1-4st/dag
Senast redigerad av redbullz 2011-03-20 kl. 03:25.
Citera
2011-03-20, 11:12
Medlem
gugglianos avatar
Citat:
Ah fast då är det ju 1 på miljonen, tror ju inte han skulle skriva ut dom åt mig och på förpackningen står det 1-4st/dag
Oddsen ska jag inte gissa på, men jag har sett både en och två postare i denna tråd som antingen själva fått kramper på låg dos, eller känt nån som fått det. Vissa är ju allergiska mot antibiotika, andra inte, etc. Sen vad läkaren skriver på förpackningen till en medicin som är ny för patienten, alltså, där ska du ha klart för dig att dom kan skriva vad fan som helst, och inte veta ett skit. Läkare är inga övermänniskor som kan se direkt vad patienten tål eller vilken dos som passar. Jag blev ordinerad doshöjning till tredubbel dos av ett läkemedel som dom visste gav mig svåra biverkningar redan vid startdos. I bästa fall har läkaren koll på sin patient och dennes anamnes, och ordinerar därefter, och ordinerar tex inte magnecyl åt en magsårspatient, men i dom flesta fall skriver dom ut nåt som för dom är "gammalt och beprövat" och dosen är oftast "höftad". Detta kan vem som helst med lite sjukhus-vana, antingen som personal eller patient, bekräfta.
Citera
2011-03-20, 18:08
Medlem
Citat:
undra då vad snubben som snittade henne hade i sig

OffT, hur ska jag kunna flumma på mina Citodon 500mg?

Tja, hur ska man veta vad GM i Skara hade tagit innan? Enligt vad han berättade i Tingsrätten var det röster, som fick honom att begå brottet. När prover togs på mannen fanns både mediciner och alkohol i hans kropp. Enligt försvarsadvokaten var förpackningarna blodiga, vilket tyder på att han tagit Tramadol, öl och Jägermeister EFTER brottet, någon starköl före. Samma dag hade GM köpt 3 starköl och 33 cl Jägermeister. Poliserna som hämtade mannen kände ingen alkoholdoft.

"Benso" (Sobril), Tramadol och något till kvällen var vad GM hade tillgång till i Skara - "inte psykofarmaka" som han fått där han bodde tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in