2011-01-03, 14:21
Bannlyst
Du kan omöjligen veta hur du kommer ha det när du ska avgiftas. Det kan vara allt från att du suger mammas tutte i två veckors tid till att du ligger i rännstenen någonstans och fryser medan folk går förbi och pissar på dig. Själv hade jag föredragit ettan men jag tror inte min morsa går med på att skriva ett kontrakt så jag avstår opiater.
Senast redigerad av surreal.this 2011-01-03 kl. 14:25.
Citera
2011-01-03, 15:24
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartjobb
Vad är symptonen för ett psykiskt beroende?

Du känner dig deppig/orkeslös utan dom.
Citera
2011-01-03, 15:38
Medlem
Charmaines avatar
På beroendecentrum får du hjälp med nedtrappning, samt en kontaktperson som du pratar med och som "håller dig i handen" så att säga genom den svåra vägen till tablett 0. Du får själv påverka hur snabbt du vill trappa ner.

På en del ställen blir man inlagd för de sista "trappningarna", jag tror det är olika på olika ställen (och givetvis beroende på vilket läkemedel du trappar ut).

Är det så att du behöver tramadolet för smärtlindring är det något du får ta med din läkare. Av dina poster att döma är det inte det som är problemet.

Var bor du? (Behöver inte fullständig adress, stad räcker. )
Citera
2011-01-03, 15:51
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor-B.Alle
Go kväll, jag har en liten fråga, brukar tramadol regelbundet och känner att jag har allt under kontroll, dock undrar jag vad som skulle hända ifall jag tappar denna kontroll och går till beroendekliniken.
Hur skulle dom hjälpa mig? Substitut mot tramadol? Subutex låter väl lite overkill?
Det jobbigaste med opiatberoende, kanske med alla beroenden är att se hur mycket stryk familjen och folk man håller kära får ta.

Har svarat i din andra tråd, men kan ju ta det här också. Du får hjälp att trappa ut tramadolet, i din egen takt, och en kontaktperson som du kan prata med. Vad gäller inläggning vet jag inte, tror det är olika på olika ställen (och kanske även preparat, vad vet jag).

Det var någon här på forumet som hade fått Subutex, men jag tycker att det är "overkill" som du säger, dessutom torde risken att bli beroende av det istället vara överhängande om man har en "missbrukarpersonlighet" (därmed inte sagt att du har det!).

Vilken stad bor du/har du närmast till?

Citat:
Ursprungligen postat av Storsnusarn
Tog första 19:45 och andra för en kvart sen. Snart börjar myset Har Elton John på i bakgrunden och tända ljus i hela lägenheten.

Låter som att du och din "vän" hade det riktigt mysigt...

Nej förlåt, kunde inte låta bli.
Citera
2011-01-03, 18:17
Medlem
Någon annan som blir jätte nere och får humörsvägningar då man inte tillför lika mkt Tramadol längre? Två dagar har jag nu bara tagit 150 samt 200 mg. Vill inte göra någonting alls. Allt känns bara bläääääääää.
Citera
2011-01-03, 18:21
Medlem
Såg inte din fråga förrän nu Doktor B-alle. Äter fluoxetin och just höjt till 30 mg.
Citera
2011-01-03, 18:59
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samlaren
Någon annan som blir jätte nere och får humörsvägningar då man inte tillför lika mkt Tramadol längre? Två dagar har jag nu bara tagit 150 samt 200 mg. Vill inte göra någonting alls. Allt känns bara bläääääääää.

Typiska tecken för ett kommande beroende o tolerans angående mängden du behöver.
Citera
2011-01-03, 19:27
Medlem
ja det verkar dessvärre som om jag redan är det. Ätit morfin/tramadol i närmare tre år nu med bara några veckors uppehåll då jag ville sluta. Är det skadligt för kroppen att äta tramadol om man håller sig till max 400 mg/dag? Känns som om jag aldrig skulle fungera utan.
Citera
2011-01-03, 19:31
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
ja det verkar dessvärre som om jag redan är det. Ätit morfin/tramadol i närmare tre år nu med bara några veckors uppehåll då jag ville sluta. Är det skadligt för kroppen att äta tramadol om man håller sig till max 400 mg/dag? Känns som om jag aldrig skulle fungera utan.

Nej är inte skadligt för kroppen fysiskt sett, kanske förhöjda levervärden men inget annat. Problemet är ju psyket, slutar man CT kommer man garanterat bli nere och inte orka göra någonting o utveckla en depression efter en tid.
Citera
2011-01-03, 20:12
Medlem
Hur länge brukar det ta innan den depressionen går över?
Citera
2011-01-03, 21:42
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Hur länge brukar det ta innan den depressionen går över?

Svårt att säga men lång tid för dom flesta, många som får knapra SSRI/SNRI efter ett missbruk. Tramadol fungerar ju som en SNRI, väldigt lik Efexor (Venlafaxin).
Citera
2011-01-03, 23:58
Medlem
madwolfs avatar
En fråga Om Tramadol

Hej där! Jag tog runt 750mg tramadol i förrgår och jag undrar om jag kan ta samma dos nu idag utan att det är några faror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in