2010-06-29, 13:56
Medlem
J.Boozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guggliano
På sjukhuset görs eventuellt en CT och kanske även ett EEG, men det senare görs sällan på en gång. Det brukar man kallas till senare, om man under observation inte visar fler tendenser till kramper.

/Guggliano

herregud vad dillar du om människa ? du snackar ambulans, sjukhus, IV, dropp...

gokväll ja.
det är ju en totalt annan grej.

nu snackar vi ju vad man kan göra hemma inte fan har den vanliga tram brukaren Diazepam droppar, tillgång till något dropp och DEFINITIVT ingen som kan göra detta åt den krampande tram brukaren.

nä, käka lite ikto då du vill landa på trammet sen går du o lägger dig - sagan slut.
Citera
2010-06-29, 14:45
Medlem
Modifys avatar
Hur stor är risken för kramper under ett Tramadol-rus?
Finns det någon medicin, alt receptfritt läkemedel mot kramper?
Citera
2010-06-29, 14:48
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Booze
herregud vad dillar du om människa ? du snackar ambulans, sjukhus, IV, dropp...

gokväll ja.
det är ju en totalt annan grej.

nu snackar vi ju vad man kan göra hemma inte fan har den vanliga tram brukaren Diazepam droppar, tillgång till något dropp och DEFINITIVT ingen som kan göra detta åt den krampande tram brukaren.

nä, käka lite ikto då du vill landa på trammet sen går du o lägger dig - sagan slut.

Men han skrev ju en liten FAQ om kramper, med information om vad man kan göra och vad som sedan kan ske om ambulans tillkallas. Varenda ord som skrivs i inlägg är ju inte exakta svar på vissa frågor. Är säkert intressant för många vad som kan ske om hjälp behövs... eller så.
Citera
2010-06-29, 15:17
Medlem
J.Boozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolcontina
Men han skrev ju en liten FAQ om kramper, med information om vad man kan göra och vad som sedan kan ske om ambulans tillkallas. Varenda ord som skrivs i inlägg är ju inte exakta svar på vissa frågor. Är säkert intressant för många vad som kan ske om hjälp behövs... eller så.

nej det enda han gör är att nojja upp massa tram brukare som inte ens ligger nära en kramp riskzon, pajjar deras rus och får dem att bli hypernojjiga vid minsta muskelryckning

fan förra helgen då jag var uppe i 4g depot på 5e dagen satt jag o läste om grand mal och det andra och det tredje... tror du inte jag var nojjig eller.. då jag kände mig svimfärdig ibland.. tänker man ju" nej nu går det åt helvete"

blä. hände inte ett skit naturligtvis och det är sällsynt. så varför nojja upp folk helt i onödan!
Citera
2010-06-29, 15:20
Medlem
J.Boozes avatar
DIREKT FRÅN FASS

I mycket sällsynta fall har epilepsiliknande kramper rapporterats. Dessa fall inträffade huvudsakligen efter höga doser tramadol eller efter samtidig behandling med läkemedel som sänker kramptröskeln eller kan framkalla kramper tex läkemedel mot depressioner.

och vad jag förstått av fass så är "sällsynt" = färre än 1/1000
och MYCKET sällsynt är = färre än 1/10 000

så igen, SLUTA NOJJA UPP FOLK I ONÖDAN!!
Senast redigerad av J.Booze 2010-06-29 kl. 15:27.
Citera
2010-06-29, 15:57
Medlem
TheSpacePopes avatar
Citat:
DIREKT FRÅN FASS

I mycket sällsynta fall har epilepsiliknande kramper rapporterats. Dessa fall inträffade huvudsakligen efter höga doser tramadol eller efter samtidig behandling med läkemedel som sänker kramptröskeln eller kan framkalla kramper tex läkemedel mot depressioner.

och vad jag förstått av fass så är "sällsynt" = färre än 1/1000
och MYCKET sällsynt är = färre än 1/10 000

så igen, SLUTA NOJJA UPP FOLK I ONÖDAN!!

Risken ökar ju markant om man använder högre doser, vilket de flesta gör som använder tramadol för att bli mysiga av det.
https://www.flashback.org/t668256

Du tycker alltså att det är bättre att inviga folk i en känsla av falsk säkerhet?
Jag ser hellre att folk får ta del av den information som finns för att sedan göra sina egna beslut.
Senast redigerad av TheSpacePope 2010-06-29 kl. 16:05.
Citera
2010-06-29, 16:18
Medlem
J.Boozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSpacePope
Risken ökar ju markant om man använder högre doser, vilket de flesta gör som använder tramadol för att bli mysiga av det.
https://www.flashback.org/t668256

Du tycker alltså att det är bättre att inviga folk i en känsla av falsk säkerhet?
Jag ser hellre att folk får ta del av den information som finns för att sedan göra sina egna beslut.

nej det är i höga doser risken finns. den "ökar" inte eftersom det FINNS ingen risk vid låga doser. (max 400mg om dan)

så hela poängen med mitt inlägg är att det ENBART finns risk vid höga doser.
Då är alltså risken ca 1/10.000 att man ska få ett anfall.

jag litar INTE på resultatet i tråden du länkade till. Det är väldigt många som inte vet om dom drabbats av muskelryckningar (vilket jag gjort, har legat och skakat men vid fullt medvetande) och kallar det krampanfall - eller ett RIKTIGT krampanfall då du tappar medvetandet.

så igen. tycker absolut inte det är "falsk säkerhet" då risken för ett grand mal är minimal.
Citera
2010-06-29, 16:18
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:
nej det enda han gör är att nojja upp massa tram brukare som inte ens ligger nära en kramp riskzon, pajjar deras rus och får dem att bli hypernojjiga vid minsta muskelryckning

fan förra helgen då jag var uppe i 4g depot på 5e dagen satt jag o läste om grand mal och det andra och det tredje... tror du inte jag var nojjig eller.. då jag kände mig svimfärdig ibland.. tänker man ju" nej nu går det åt helvete"

blä. hände inte ett skit naturligtvis och det är sällsynt. så varför nojja upp folk helt i onödan!

Vi tycker väl olika där då bara... Jag tycker information är bra och vill gärna ha det själv också. Men alla är ju olika, nojar upp sig om de läser om saker som kan hända.

Sen vet jag inte om jag tycker kramper är sällsynt direkt... beror väl på hur man definierar det kanske. Jag vet några stycken som krampat på Tram och då känner jag inte ens så många som tar det, eller har tagit det. Två av dem hamnade på sjukhus för skador som uppkom i fallet. En annan har fått krampanfall 2 ggr och slutade sen med det.

Men jag kanske har hamnat i nån slags "krampväncirkel"... Ska man göra nåt slags genomsnitt för krampare så lär det ju bli "extra många" och "extra få" i vissa grupper, och sen tas ett genomsnitt då. Det verkar ju iaf som om jag vet om extra många fall (och då tycker det är vanligt) eftersom andra säger att dom inte vet en enda som krampat (och därför tycker att det är extremt sällsynt).

De jag vet om har dessutom krampat på låga doser men i två av fallen så var det säkert annat inblandat också för den ena är tjackis/bensare och den andra käkar en massa piller. Det var dom två som hamnade på sjukhus också.

Angående det från Fass som du lade in... Jag ser Fass information som om den är till för "vanliga" människor, inte narkomaner. Många biverkningar där som står som "sällsynta" är ju extremt vanliga bland narkomaner, just för att de tar för mycket. Om det står att 1 av 100 kan bli dåsig av medicin så är det ju typ 90 av 100 bland narkomanerna som blir det. Utslaget över alla människor så tror jag kramp på Tram är sällsynt men om man kollar bland de som tar en karta/gång så minskar sällsyntheten.

Men som sagt var... det verkar som att jag hamnat i grupp där någon extra har krampat. Hur vanligt eller ovanligt det är egentligen vet jag inte, och jag bryr mig faktiskt inte då jag inte ens tar eller gillar Tram. Men information tycker jag är bra iaf.
Citera
2010-06-29, 16:52
Medlem
TheSpacePopes avatar
Citat:
nej det är i höga doser risken finns. den "ökar" inte eftersom det FINNS ingen risk vid låga doser. (max 400mg om dan)

så hela poängen med mitt inlägg är att det ENBART finns risk vid höga doser.
Då är alltså risken ca 1/10.000 att man ska få ett anfall.

jag litar INTE på resultatet i tråden du länkade till. Det är väldigt många som inte vet om dom drabbats av muskelryckningar (vilket jag gjort, har legat och skakat men vid fullt medvetande) och kallar det krampanfall - eller ett RIKTIGT krampanfall då du tappar medvetandet.

så igen. tycker absolut inte det är "falsk säkerhet" då risken för ett grand mal är minimal.

Risken finns även vid lägre doser som 400mg, däremot är risken som du säger betydligt mindre. Men andra faktorer som t.ex. dålig sömn och annan drogkonsumtion kan också höja risken.

Nej, det sker inte ENBART vid högre doser. ^
Det förekommer hos fler än 1 av 10 000 användare men hos färre än 1 av 1000 användare, och då i normala doser utspridda under hela dagen. Sen så ska man också ta dessa siffror med en nypa salt. Jag får t.ex. alltid ofrivilliga muskelsammandragningar och dessa rapporteras också vara lika ovanliga.

Det är mycket möjligt, men att ligga och skaka ordentligt är väl även det något man vill undvika?

Risken är minimal när man använder små-normala doser och när andra negativa faktorer inte räknas in, men vid höga doser och kanske blandat med alkohol (vilket inte är helt ovanligt att folk gör eftersom att de inte vet bättre) så är risken inte längre minimal, vilket nog de flesta kan hålla med om.
Citera
2010-06-29, 17:23
Medlem
J.Boozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSpacePope
Risken finns även vid lägre doser som 400mg, däremot är risken som du säger betydligt mindre. Men andra faktorer som t.ex. dålig sömn och annan drogkonsumtion kan också höja risken.

Nej, det sker inte ENBART vid högre doser. ^
Det förekommer hos fler än 1 av 10 000 användare men hos färre än 1 av 1000 användare, och då i normala doser utspridda under hela dagen. Sen så ska man också ta dessa siffror med en nypa salt. Jag får t.ex. alltid ofrivilliga muskelsammandragningar och dessa rapporteras också vara lika ovanliga.

Det är mycket möjligt, men att ligga och skaka ordentligt är väl även det något man vill undvika?

Risken är minimal när man använder små-normala doser och när andra negativa faktorer inte räknas in, men vid höga doser och kanske blandat med alkohol (vilket inte är helt ovanligt att folk gör eftersom att de inte vet bättre) så är risken inte längre minimal, vilket nog de flesta kan hålla med om.

när du börjar mixtra med andra droger och eller alkohol - "you are on your own".
nu snackar vi tram endast.

Citera
2010-06-29, 17:41
Medlem
TheSpacePopes avatar
Citat:
när du börjar mixtra med andra droger och eller alkohol - "you are on your own".
nu snackar vi tram endast.

Jag tyckte att det var lämpligt att dra upp alkohol som en riskfaktor eftersom att den allmänna kännedomen om dess potentiellt farliga interaktion med Tramadol tycks vara rätt dålig. Men även när man bara äter höga doser tramadol så finns risken där, och även då betydligt högre än fass skrivna "fler än 1/10 000 men färre än 1/1000", vilket var det främsta jag ville få fram i mitt förra inlägg.
Senast redigerad av TheSpacePope 2010-06-29 kl. 18:05.
Citera
2010-06-29, 19:53
Bannlyst
kommer jag bli uppåt av 50mg tramadol, första gången på någon opiat? Vill bara bli lite mysig eller lite.. Ha liite roligare när jag spelar... 50mg tramadol lugnt och märks det lätt?

Kommer jag kunna sova om jag tar det nu och går o lägger mig runt 12?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in