Citat:
Ursprungligen postat av Hamburgdirekt
Jag skrev samma fråga i tråden:
https://www.flashback.org/t668256p10
Fick där inga svar så då testar jag här istället:
Anledningen till att jag frågar och är försiktig är att jag har haft en vän som gick bort i ett EP anfall, han ramlade i sjö och drunknade.
Jag har tidigare missbrukat alkohol och Cannabis men har nu gått över till Krypton/cocillana på helgerna, dvs Fre-Lör.
Nu har jag fått en gäng tramadol men är livrädd för kramprisken.
Anledningen att jag vill ha tramadol istället för krypton är att jag sover 16-30h dagen efter på Krypton.
Min "plan" är att aldrig överstiga 400mg Tramadol per dygn.
Tabletterna jag fick var depot, så kanske man kan köra hälften depot hälften krossat?
Vill egentligen inte ha ett hårt rus, vill bara inte ha sug på Alkohol/cannabis.
Hur låter min plan och hur bedömer ni risken för kramp i mitt fall?
Vill inte blanda med benzo eller andra droger för kramplösande effekt, då det kommer kännas som ett steg tillbaka i mitt fall.
Men jag har Zopiklon, kanske räcker med att jag äter dem på nätterna för att få en viss kramplösande effekt?
Jag vet inte hur många gånger det har sagts i den här tråden nu:
Det går inte att bedöma risken för kramp hos en enskild person! Ledsen om jag låter grinig, har sovit dåligt (som anligt), och det är ju inte ditt fel att frågan ställts cirka 24672 gånger, men så är det.
Det finns ingen som helst möjlighet att säga hur hög eller låg risken för kramp är hos just dig.
Det beror på så mycket: krampbenägenhet "från början", dagsform (hur du ätit, sovit osv) och andra saker. En sak som kan sänka din kramptröskel är för lågt kaliumvärde och hur 17 ska vi veta vilken kaliumhalt just du har?
Det finns de som tagit ganska höga doser tram utan minsta ryckning i en lilltå och så plötsligt får kramp av 300 mg! För här kommer en "rolig grej": Man kan faktiskt få kramp även under 400 mg. Visst, det är det "tak" man satt inom sjukvården men det är ingen garanti för att allt under inte ska ge kramp.
Och nej, som
guggliano så klokt påpekat hjälper det inte ett dugg att äta Zopiklon eller annat i förebyggande syfte.
Du måste få i dig det kramplösande preparatet under själva krampanfallet, och då ska du ju helst ha en "sitter" närvarande samt det kramplösande preparatet i IV-form. Det är en smula svårt att få i en krampande person tabletter...
Än en gång, jag är hemskt ledsen om jag låter grinig, ta det inte personligt. Jag förstår att det är jobbigt att läsa igenom en tråd som är så lång som denna.
Ta det lugnt med "trammet"!