2010-05-27, 10:30
Medlem
xstahs avatar
Citat:
Om du inte krossar dom så kommer effekten sprida ut sig mer jämt över ca fyra timmar, om du krossar dom så kommer all effekt efter ca en timme och börjar sen långsamt dala, så har det varit för mig iallafall.

Okok, får se om jag hittar nått att krossa det med. annars får jag väl prova igen som vanligt. är det vanligt att jag fick ont i kroppen? känner mig jävligt stel. annars så tyckte jag inte tramadol var så häftigt som jag trodde fast tog ju bara 200mg + att jag fortfarande har ont. men kände mig rätt mysig igår och det var en rätt intensiv upplevelse att se avatar ända tills jag somnade iaf.
Citera
2010-05-27, 12:22
Medlem
Har två kartor Tramadol, har inte blivit av att jag testat. Men nu är det dags att i dagarna prova detta. Det jag har är så kallad SR. Frågan är då, ska jag krossa dem eller inte?
Citera
2010-05-27, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xstah
Är det bättre att ta dom krossade än att äta dom hela? jag har50mg's filmtabletter. spydde igår ca 1 timme efter jag tagit 200mg.

Ringde min mottagning idag, har obeskrivlig ryggskott och ingen tillgång till tramadol. Jag ger snart upp av smärtan. Jag blir galen !

Kan någon länka till ett inlägg i denna tråd där det står var jag kan beställa över nätet, för jag orkar inte gå med denna djävulska smärta !!!

Om detta inte är tillåtet att länka till ettt sådant inlägg får snäll mod plocka bort.
Citera
2010-05-27, 13:58
Medlem
xstahs avatar
Citat:
Ringde min mottagning idag, har obeskrivlig ryggskott och ingen tillgång till tramadol. Jag ger snart upp av smärtan. Jag blir galen !

Kan någon länka till ett inlägg i denna tråd där det står var jag kan beställa över nätet, för jag orkar inte gå med denna djävulska smärta !!!

Om detta inte är tillåtet att länka till ettt sådant inlägg får snäll mod plocka bort

Förstår inte varför du citerade mitt inlägg dock. hade inget med det att göra, men om du inte får tramadol kan du inte få nått annat för smärtan?
Citera
2010-05-27, 16:10
Medlem
Hejsan,

jag gör mitt första FB-inlägg nu så stå ut med ev felaktigheter. Jag tänkte dela med mig av mina tramadolerfarenheter, vilka sträcker sig mer än 5 år bakåt i tiden.

Från början så var det ett otroligt skönt preparat som gav många trevliga effekter, vilket sedan skulle resultera i ep-anfall.

Jag kommer ihåg första gången (det gör väl alla), det var min sambo som gav mig 5 st 100 mg Nobligan Retard. Efter några timmar så känndes benen så mjuka och sköna att jag var tvungen att hoppa upp och ner i sängen, vilket gjorde att allt kändes ännu mjukare och skönare. När det var dags att sova så gick det inte utan jag var halvt sovande och halvt vaken, det blir en lustig stämning när man vaknar till av att man säger till sin sambo -"var det din häst som stod och bajsade i badkaret?" och att man i ögonblicket efter kommer på sig själv med att -"vänta nu, va fan var det jag precis sa?"

Från början är allt frid och fröjd och man känner sig soft och skön, allt eftersom doseringen ökar har jag personligen upplevt att det även finns en baksida som med allt annat. Det jag upplevde som positivt i början var all extra energi som trattarna tillförde, det var roligt att göra saker.
Det var inte ovanligt att till frukost ta 15 x 50mg för att sedan göra flera sånna påfyllningar under dagen.
Efter ett par år med varierande antal intag/dag, och då menar jag _varje_ dag så gav kroppen upp och jag fick ett krampanfall, föll ihop framför datorn i ett rejält krampanfall.
Minns inget av händelsen, bara att jag vaknade upp i sängen vänd åt fel håll och toksvettig i pannan, går och frågar min sambo vad som står på varpå hon säger -"ambulansen är på väg hit" -"va fan är det du säger, ring och säg att dom får vända". Icke sa nicke, jag fick åka ambulans till sjukhuset för röntgen och en massa andra tester. Dagen efter hade jag träningsvärk i precis hela kroppen, och då menar jag hela också, hade t.o.m. ont ovanpå fötterna.
Fick epelepsi-medicin som jag ätit i 3 år nu och har trots det fått 4 st anfall till.

Vad vill jag säga med det här då?
Jo, att i det långa loppet så överväger nackdelarna över fördelarna, och det säger jag utan att vara nån moralkärring samt att sluta efter en lång tid är fan det värsta jag har gjort.

Jag svarar gärna på frågor om det är någon som undrar något, jag har upplevd både den goda sidan och den dåliga sidan.
Citera
2010-05-27, 16:16
Medlem
martiness avatar
MakaNaka. Varför tog du såpass mycket VARJE dag? Kände du aldrig att det var en ohållbar lösning?

Hade du det på recept? Varför isåfall.

Själv har jag aldrig pallat ta det i mer än 4 dagar i sträck, då jag vet att den följande 4 dagarna efter kommer bli tråkiga.
Citera
2010-05-27, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martines
MakaNaka. Varför tog du såpass mycket VARJE dag? Kände du aldrig att det var en ohållbar lösning?

Hade du det på recept? Varför isåfall.

Själv har jag aldrig pallat ta det i mer än 4 dagar i sträck, då jag vet att den följande 4 dagarna efter kommer bli tråkiga.

Grejen är att i början så tog jag det för att det var skönt och toleransen ökade allteftersom, 15 st efter några år är som 2 st i början. Jag inser själv att det här inte är någon hållbar lösning så jag provar lite andra smärtstillande för att lindra smärtan. Fick dom då från min sambo.

Senare har jag haft problem med ryggen, 2 st diskar mellan kotorna är deformerade efter en olycka.
Jag har haft dom på recept men inte efter ep anfallet då läkaren skrev i min journal att anfallet kunde ha orsakats av trad. Det var med största sannolikhet det också samtidigt som jag hade andra problem som gjorde att jag inte sov bra eller åt bra under en 3-månadersperiod.
Efter att akutläkaren skrev att jag inte "tål" trad så vill ingen läkare skriva ut det trots att jag har riktigt ont dagligen.

Edit: Jag kanske uttryckte mig lite oklart, men jag har inte tagit lika mycket varje dag, ibland har det räckt med 4 st ... men jag har tagit varje dag.
Senast redigerad av MakaNaka 2010-05-27 kl. 16:46.
Citera
2010-05-27, 20:15
Medlem
flumtracks avatar
Jag läste i ett tidigare inlägg att grapejuice höjde effekten av tramadol. Men ökar krampriskerna då också eller ?
Citera
2010-05-27, 21:32
Medlem
lowerCases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flumtrack
Jag läste i ett tidigare inlägg att grapejuice höjde effekten av tramadol. Men ökar krampriskerna då också eller ?

Det kan jag inte tänka mig. Det handlar väl bara att tramadolen inte försvinner från blodet lika snabbt om jag förstått det rätt(vilket jag antagligen inte har). Isåfall borde det ju resultera i att ruset känns av lite längre men på samma nivå.
Citera
2010-05-27, 22:11
Medlem
gugglianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lowerCase
Det kan jag inte tänka mig. Det handlar väl bara att tramadolen inte försvinner från blodet lika snabbt om jag förstått det rätt(vilket jag antagligen inte har). Isåfall borde det ju resultera i att ruset känns av lite längre men på samma nivå.
Ja, fast med Benso och grapefuktjuice, resonerar man inom vården såhär, att man inte ska äta grapefrukt före sedering med bensodiazepiner, eftersom man löper stor risk att bli alltför sederad, vilket tyder på att en effektökning också sker, och enligt den tesen borde ju både kramprisken och ruset öka om man boostar tram med grape, om det nu är sant att det funkar att boosta tram med grapefruktjuice
Citera
2010-05-28, 01:10
Bannlyst
Varför måste jag äta så kopiösa mängder för att känna något? Har sett folk som blir höga på 200mg liksom, jag måste äta typ 800mg för att ens märka _någonting_, förrutom smärtlindringen då...
Citera
2010-05-28, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xstah
Förstår inte varför du citerade mitt inlägg dock. hade inget med det att göra, men om du inte får tramadol kan du inte få nått annat för smärtan?

Sorry ! Tryckte för snabbt ! Nåväl har någon FB:are något tips på sökval på google ? Tramadol, tiparol, nobligan, tradolan för min rygg ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in