Resultat: VILL ni (svenskar) bli en minoritet i Sverige?
Jag r svensk och vill att svenskar ska bli en minoritet i Sverige
4,81%
24 röster
Jag r inte svensk och vill att svenskar ska bli en minoritet i Sverige
1,60%
8 röster
Jag r svensk och vill inte att svenskar ska bli en minoritet i Sverige
76,15%
380 röster
Jag r inte svensk och vill inte att svenskar ska bli en minoritet i Sverige
10,02%
50 röster
Bryr mig inte
7,41%
37 röster
2011-11-01, 15:50
Medlem
AllaOlikaAllaLikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 60cmSlak
Muhammed r ett arabiskt namn.
Jag skiter i vad wikipedia sger fr tillfllet. Vad jag frsker f dig att frst r att precis som "Pontus" en gng blev ett svenskt namn hller idag "Mohammed" p att bli ett svenskt namn.
Citera
2011-11-01, 15:54
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllaOlikaAllaLika
Jag skiter i vad wikipedia sger fr tillfllet. Vad jag frsker f dig att frst r att precis som "Pontus" en gng blev ett svenskt namn hller idag "Mohammed" p att bli ett svenskt namn.
Muhammed kommer aldrig vara ett svenskt namn i min vrld. Min vrld r den som gller fr nrvarande, i alla fall fr mig.
Citera
2011-11-01, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 60cmSlak
Muhammed r ett arabiskt namn.
S om tv svenskar har ett svenskt barn i Sverige och vljer att dpa barnet till Muhammad, s r barnet mindre svenskt?

Det r bara ett namn, det r en grupp bokstver som man anvnder fr att ropa p ngon. Var namnen kommer ifrn r helt jkla irrelevant i 100% av alla situationer, det r ju typ 5% eller ngot av alla namn som anvnds i Sverige som faktiskt har ursprung i Sverige eller ens skandinavien.
Citera
2011-11-01, 15:55
Medlem
Varsnats avatar
Citat:

Att skita i fakta verkar vara en global grej p Europas vnsterkant.
Citera
2011-11-01, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobberoth
Det r bara ett namn, det r en grupp bokstver som man anvnder fr att ropa p ngon. Var namnen kommer ifrn r helt jkla irrelevant i 100% av alla situationer, det r ju typ 5% eller ngot av alla namn som anvnds i Sverige som faktiskt har ursprung i Sverige eller ens skandinavien.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategor...diska_mansnamn

Ja, Erik, Olof, Hkan, Bjrn och Rolf r ju oerhrt ovanliga namn i Sverige...
Citera
2011-11-01, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Muhammed kommer aldrig vara ett svenskt namn i min vrld. Min vrld r den som gller fr nrvarande, i alla fall fr mig.
Det var vl trkigt, frhoppningen r att dina barn r mer toleranta n sina fregngare.
Citat:
Ursprungligen postat av Varsnat
Att skita i fakta verkar vara en global grej p Europas vnsterkant.
Fast wikipedia r knappast fakta baserat, det r anvndarbaserat.
Citera
2011-11-01, 16:01
Medlem
Citat:
S om tv svenskar har ett svenskt barn i Sverige och vljer att dpa barnet till Muhammad, s r barnet mindre svenskt?

Om frldrarna r etniska svenskar blir barnet givetvis etniskt svenskt oavsett namn. Sedan kan man argumentera fr att det r inte r kulturellt svenskt att dpa sitt barn till Muhammed.
Citera
2011-11-01, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anakronistisk
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategor...diska_mansnamn

Ja, Erik, Olof, Hkan, Bjrn och Rolf r ju oerhrt ovanliga namn i Sverige...
Jklar, att du kunde komma p 5 exempel ndrar ju allt.

Gr en underskning och kolla upp 500 snubbar i Sverige o se vad du hittar s kommer du snabbt mrka att det enorma majoriteten har importerade namn. Anders, Rickard, Tobias, Christian, Christofer, Andreas, Alexander, Peter, Daniel... shit, man kan hlla p hur lnge som helst.
Citera
2011-11-01, 17:18
Medlem
Citat:
Jklar, att du kunde komma p 5 exempel ndrar ju allt.

Gr en underskning och kolla upp 500 snubbar i Sverige o se vad du hittar s kommer du snabbt mrka att det enorma majoriteten har importerade namn. Anders, Rickard, Tobias, Christian, Christofer, Andreas, Alexander, Peter, Daniel... shit, man kan hlla p hur lnge som helst.
Lste du ens Wikipediasidan jag lnkade till dig? Mnga av namnen dr r ganska vanliga i Sverige.

Dessutom r mnga av dagens importerade namn frsvenskningar av hebreiska, grekiska eller latinska namn, som Anders exempelvis. Ingen i Grekland har haft Anders som sitt namn, utan det har uppkommit som en frsvenskning av namnet Andreas. Drmed r Anders ett svenskt namn, men inte Andreas.
Citera
2011-11-01, 17:32
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Det var vl trkigt, frhoppningen r att dina barn r mer toleranta n sina fregngare.
Tolerans har inget med saken att gra. Muhammed r som ppekats ett arabiskt namn med en arabisk innebrd och en arabisk historia. Det gr inte att frvandla det till att ha ett svenskt ursprung.

Du kanske skall dpa din son till Muhammed fr att visa hur vidsynt du r? Kanske kpa en bnematta och frnedra dig fr Allah fr att visa hur i samklang du r med andra kulturer?
Citera
2011-11-01, 17:41
Medlem
Citat:
Tolerans har inget med saken att gra. Muhammed r som ppekats ett arabiskt namn med en arabisk innebrd och en arabisk historia. Det gr inte att frvandla det till att ha ett svenskt ursprung.
Den som lever fr se. Jag r nmligen vertygad om att nr jag tar mitt sista andetag r Mohammed ett svenskt namn i mnga mnniskors gon.
Citat:
Du kanske skall dpa din son till Muhammed fr att visa hur vidsynt du r? Kanske kpa en bnematta och frnedra dig fr Allah fr att visa hur i samklang du r med andra kulturer?
Jag stller mig tveksam t att dpa min son till Muhammed dock r det inte uteslutet. Jag knner inte ngot behov av att be till Allah med motiveringen att jag inte r muslim.
Citera
2011-11-01, 17:56
Medlem
0Thor0s avatar
Citat:

Tror du p allvar att Svenskar kommer dpa sitt barn efter en pedofil
Jag tror att namnet "Mohammed" blir lika vanligt som "Adolf" r p Svenska barn.

OnT: Som det ser ut nu s blir vi nog minoritet inom en inte alltfr avlgsen framtid, vilket jag kommer motarbeta in i det sista.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in