Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat: VILL ni (svenskar) bli en minoritet i Sverige?
Jag är svensk och vill att svenskar ska bli en minoritet i Sverige
4,81%
24 röster
Jag är inte svensk och vill att svenskar ska bli en minoritet i Sverige
1,60%
8 röster
Jag är svensk och vill inte att svenskar ska bli en minoritet i Sverige
76,15%
380 röster
Jag är inte svensk och vill inte att svenskar ska bli en minoritet i Sverige
10,02%
50 röster
Bryr mig inte
7,41%
37 röster
2011-11-01, 15:50
Medlem
AllaOlikaAllaLikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 60cmSlak
Muhammed är ett arabiskt namn.
Jag skiter i vad wikipedia säger för tillfället. Vad jag försöker få dig att förstå är att precis som "Pontus" en gång blev ett svenskt namn håller idag "Mohammed" på att bli ett svenskt namn.
Citera
2011-11-01, 15:54
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllaOlikaAllaLika
Jag skiter i vad wikipedia säger för tillfället. Vad jag försöker få dig att förstå är att precis som "Pontus" en gång blev ett svenskt namn håller idag "Mohammed" på att bli ett svenskt namn.
Muhammed kommer aldrig vara ett svenskt namn i min värld. Min värld är den som gäller för närvarande, i alla fall för mig.
Citera
2011-11-01, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 60cmSlak
Muhammed är ett arabiskt namn.
Så om två svenskar har ett svenskt barn i Sverige och väljer att döpa barnet till Muhammad, så är barnet mindre svenskt?

Det är bara ett namn, det är en grupp bokstäver som man använder för att ropa på någon. Var namnen kommer ifrån är helt jäkla irrelevant i 100% av alla situationer, det är ju typ 5% eller något av alla namn som används i Sverige som faktiskt har ursprung i Sverige eller ens skandinavien.
Citera
2011-11-01, 15:55
Medlem
Varsnats avatar
Citat:

Att skita i fakta verkar vara en global grej på Europas vänsterkant.
Citera
2011-11-01, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobberoth
Det är bara ett namn, det är en grupp bokstäver som man använder för att ropa på någon. Var namnen kommer ifrån är helt jäkla irrelevant i 100% av alla situationer, det är ju typ 5% eller något av alla namn som används i Sverige som faktiskt har ursprung i Sverige eller ens skandinavien.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Fornnordiska_mansnamn

Ja, Erik, Olof, Håkan, Björn och Rolf är ju oerhört ovanliga namn i Sverige...
Citera
2011-11-01, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Muhammed kommer aldrig vara ett svenskt namn i min värld. Min värld är den som gäller för närvarande, i alla fall för mig.
Det var väl tråkigt, förhoppningen är att dina barn är mer toleranta än sina föregångare.
Citat:
Ursprungligen postat av Varsnat
Att skita i fakta verkar vara en global grej på Europas vänsterkant.
Fast wikipedia är knappast fakta baserat, det är användarbaserat.
Citera
2011-11-01, 16:01
Medlem
Citat:
Så om två svenskar har ett svenskt barn i Sverige och väljer att döpa barnet till Muhammad, så är barnet mindre svenskt?

Om föräldrarna är etniska svenskar blir barnet givetvis etniskt svenskt oavsett namn. Sedan kan man argumentera för att det är inte är kulturellt svenskt att döpa sitt barn till Muhammed.
Citera
2011-11-01, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anakronistisk
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Fornnordiska_mansnamn

Ja, Erik, Olof, Håkan, Björn och Rolf är ju oerhört ovanliga namn i Sverige...
Jäklar, att du kunde komma på 5 exempel ändrar ju allt.

Gör en undersökning och kolla upp 500 snubbar i Sverige o se vad du hittar så kommer du snabbt märka att det enorma majoriteten har importerade namn. Anders, Rickard, Tobias, Christian, Christofer, Andreas, Alexander, Peter, Daniel... shit, man kan hålla på hur länge som helst.
Citera
2011-11-01, 17:18
Medlem
Citat:
Jäklar, att du kunde komma på 5 exempel ändrar ju allt.

Gör en undersökning och kolla upp 500 snubbar i Sverige o se vad du hittar så kommer du snabbt märka att det enorma majoriteten har importerade namn. Anders, Rickard, Tobias, Christian, Christofer, Andreas, Alexander, Peter, Daniel... shit, man kan hålla på hur länge som helst.
Läste du ens Wikipediasidan jag länkade till dig? Många av namnen där är ganska vanliga i Sverige.

Dessutom är många av dagens importerade namn försvenskningar av hebreiska, grekiska eller latinska namn, som Anders exempelvis. Ingen i Grekland har haft Anders som sitt namn, utan det har uppkommit som en försvenskning av namnet Andreas. Därmed är Anders ett svenskt namn, men inte Andreas.
Citera
2011-11-01, 17:32
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Det var väl tråkigt, förhoppningen är att dina barn är mer toleranta än sina föregångare.
Tolerans har inget med saken att göra. Muhammed är som påpekats ett arabiskt namn med en arabisk innebörd och en arabisk historia. Det går inte att förvandla det till att ha ett svenskt ursprung.

Du kanske skall döpa din son till Muhammed för att visa hur vidsynt du är? Kanske köpa en bönematta och förnedra dig för Allah för att visa hur i samklang du är med andra kulturer?
Citera
2011-11-01, 17:41
Medlem
Citat:
Tolerans har inget med saken att göra. Muhammed är som påpekats ett arabiskt namn med en arabisk innebörd och en arabisk historia. Det går inte att förvandla det till att ha ett svenskt ursprung.
Den som lever får se. Jag är nämligen övertygad om att när jag tar mitt sista andetag är Mohammed ett svenskt namn i många människors ögon.
Citat:
Du kanske skall döpa din son till Muhammed för att visa hur vidsynt du är? Kanske köpa en bönematta och förnedra dig för Allah för att visa hur i samklang du är med andra kulturer?
Jag ställer mig tveksam åt att döpa min son till Muhammed dock är det inte uteslutet. Jag känner inte något behov av att be till Allah med motiveringen att jag inte är muslim.
Citera
2011-11-01, 17:56
Medlem
0Thor0s avatar
Citat:

Tror du på allvar att Svenskar kommer döpa sitt barn efter en pedofil
Jag tror att namnet "Mohammed" blir lika vanligt som "Adolf" är på Svenska barn.

OnT: Som det ser ut nu så blir vi nog minoritet inom en inte alltför avlägsen framtid, vilket jag kommer motarbeta in i det sista.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in